Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Nesprávne finančné rozhodnutie stojí peniaze. Či už sú to poplatky, nižšie ako očakávané výnosy alebo i nedostatočná dostupnosť peňazí. Ľudia majú vo finančnej gramotnosti medzery. Úlohu štátu však suplujú  a medzery rôznymi vzdelávacími programami vypĺňajú finančné inštitúcie.

Zúčastnili sme sa na prednáške v Bernolákove, ktorú zorganizovala pre žiakov tretích a štvrtých ročníkov tamojšej základnej školy VÚB banka. „Peniaze sú pre deti zaujímavá téma a človek hneď spozná, či sa rodičia o nej s deťmi doma rozprávajú,“ hovorí Alena Walterová z VÚB banky. Prekvapilo ju, že vreckové dostáva asi len 60 % deväťročných detí, hoci v tomto veku je ideálny čas na to, aby sa deti učili hospodáriť a práve vreckové je jedným z vhodných nástrojov. Dobrou správou je, že keď už rodičia dieťaťu vreckové dajú, vysvetlia mu, ako s peniazmi narábať. Za vhodné však Walterová považuje  aj to, aby sa občas k tejto téme aj spoločne vrátili, lebo rodič má mať prehľad o tom, na čo dieťa svoje vreckové míňa, prípadne ho aj usmerniť. Aspoň spočiatku, kým si dieťa vytvára základné návyky.

Dnešnej mládeži sa z médií dostáva podstatne viac informácií aj o finančných produktoch, než ich rodičom. Je preto predpoklad, že s orientáciou na finančnom trhu nebudú mať až také veľké problémy ako staršie generácie. „Deti pozorne vnímajú, čo sa okolo nich deje, a rýchlo sa učia. Poznajú rozdiel medzi kreditnou a debetnou kartou, vedia o opatrnosti pri používaní PIN kódov i to, akou menou sa platí v okolitých krajinách. Skrátka ovládajú oblasti, o ktorých by z vlastnej skúsenosti ešte vedieť nemali. Dokonca niektorí ich majú zvládnuté lepšie ako podaktorí dospelí,“ uznáva kvality žiakov prvého stupňa základnej školy v Bernolákove analytik portálu FinančnáHitparáda.sk Pavel Škriniar.

Beseda o podstate a používaní peňazí v bežnom živote mala z pohľadu detí i učiteľov pozitívne ohlasy. „Páčila sa nám hravá forma podania informácií a poznatkov o finančnom trhu, čo sú pre nás všetkých dôležité vedomosti. Deťom sa najviac páčilo rozprávanie o vzniku peňazí, rôznych menách vo svete, prezeranie si bankových kariet no a, samozrejme, súťaženie o zaujímavé ceny,“ približuje atmosféru Vladimíra Olejárová zo základnej školy v Bernolákove. .

Finančného vzdelávania nikdy nebude prebytok, pretože trh sa vyvíja. Dôležité je, aby sa deťom dostali aspoň základy ako sa vyznať v ponukách finančných inštitúcií, na čo klásť dôraz a pri čom byť opatrný.

Značky: