Prieskum spoločnosti ESET ukázal, že deti používajú technológie a internet od príliš nízkeho veku.

S týmto tvrdením súhlasí väčšina rodičov v Spojených štátoch Amerických, vo Veľkej Británii, v Nemecku a v Rusku. Zároveň však v prieskume priznávajú, že sami dávajú deťom vlastný mobil a možnosť sťahovať doňho akékoľvek aplikácie ešte pred oslavou desiatych narodenín. V niektorých krajinách tak dávajú deťom prístup k nekontrolovanému digitálnemu svetu ešte skôr, než im dajú prístup k vlastnému príbytku vo forme kľúča od bytu alebo domu.

Vysoké percento opýtaných rodičov zároveň priznalo, že ich deti si účet na sociálnej sieti založili väčšinou keď mali desať rokov. Podľa prieskumu sa v tomto bode od seba britské, nemecké a americké deti príliš nelíšili. Prekvapením však boli ruské deti, ktoré si účet na sociálnej sieti zakladajú v priemere vo veku ôsmich rokov a siedmich mesiacov.

Ruské deti však podľa prieskumu dospievajú oveľa skôr. Na jednej strane takmer žiaden opýtaný rodič v Rusku nedáva deťom mobil alebo prístup k internetu pred piatymi narodeninami, oproti svojim rovesníkom v ostatných krajinách však ruské deti dostávajú skôr vlastné kľúče od bytu (7 rokov a 11 mesiacov), môžu sa skôr hrať bez dozoru na ihrisku (7 rokov a 5 mesiacov) a zároveň aj dostávajú skôr vlastný mobil (7 rokov a 2 mesiace), prístup k internetu bez dozoru (8 rokov a 5 mesiacov) a možnosť sťahovať aplikácie (8 rokov a 7 mesiacov).

Napriek tomu, že rodič je pre dieťa hlavným zdrojom prístupu k technológiám, paradoxne až 96,6 % ruských respondentov súhlasí (26 %) alebo silne súhlasí (70,6 %) s tvrdením, že „deti používajú technológie a internet od príliš nízkeho veku“. Podobne rezervovaní sú voči internetu a technológiám rodičia aj v ostatných krajinách. Britskí rodičia sú v porovnaní s rodičmi z iných krajín skupinou, ktorá najviac používa nástroje na monitorovanie prístupu svojich detí k internetu. Používa ich až 70 % opýtaných.

ESET_infografika_DetiAInternet_web2016_3_nowat

Pri používaní internetu sa odporúča rodičom, aby deti zoznamovali s webom a jeho zákutiami postupne a spolu. Je vhodné vysvetľovať im, že nie všetko, čo je na internete, musí byť automaticky pravda a že nie každý človek na ktorejkoľvek sociálnej sieti je preňho vhodným kamarátom. Zakazovať sociálne siete deťom nemá zmysel. Ak na jednej z nich naozaj budú chcieť byť, vytvoria si v nej účet tajne bez rodičovho vedomia. Namiesto zákazu sa teda rodičom odporúča, aby deťom vysvetlili, aký je oficiálny vekový limit na používanie sociálnych sietí s prísľubom, že po dosiahnutí tohto veku im s nastavením konta pomôžu. Pri výchove detí by sa taktiež rodičia mali v škole informovať, čo všetko pre zdravé zoznamovanie detí so svetom technológií robia pedagógovia.