DataCentrum elektronizácie územnej samosprávy Slovenska (DEUS) rozširuje v desiatom roku existencie svoje pôsobenie aj na segmenty, v ktorých doteraz prítomné nebolo. Organizácia, založená pôvodne na to, aby pomohla predovšetkým menším obciam a mestám spĺňať povinnosti vyplývajúce zo zákona o eGovernmente, získala po Petržalke ďalšieho významného klienta – bratislavský magistrát. Obe samosprávy chcú jej služby využiť predovšetkým na efektívnejšie zavádzanie parkovacej politiky.

Potvrdzuje sa tak, že DEUS a nami prevádzkovaný informačný systém DCOM patria medzi lídrov v oblasti online služieb poskytovaných nielen pre obce a mestá, ale aj v kontexte verejnej správy ako takej. Naše portfólio je natoľko kvalitné, že by bolo premrhanou príležitosťou neponúknuť ho aj klientom, ktorí pri zakladaní DEUS pred desiatimi rokmi nepatrili do cieľovej skupiny a do hľadáčika združenia sa dostali len nedávno,“ hovorí výkonná riaditeľka DEUS Katarína Lešková.

Dopyt po integráciách

Hlavnou konkurenčnou výhodou informačného systému DCOM je široký balík integrácií na ostatné registre a databázy, ktoré orgány verejnej a štátnej správy na Slovensku prevádzkujú. Obciam a mestám to umožňuje poskytnúť občanom kvalitnejšie služby, najmä vo forme inteligentných formulárov. Tie si množstvo potrebných dát načítajú samé a nie je nutné ich manuálne vypĺňať. Zamestnanci miest a obcí vďaka integráciám jednoduchšie spĺňajú požiadavky zákona proti byrokracii, nemusia potrebné údaje získavať cez portál oversi.gov.sk, čím šetria čas i námahu. No samosprávy vďaka nim dokážu ponúkať občanom aj nové služby s vyššou pridanou hodnotou.

Integrácia na národnú evidenciu vozidiel umožňuje overiť, či auto parkujúce na vyhradenom mieste pre rezidentov skutočne patrí niekomu z obyvateľov mesta. Dajú sa cez ňu identifikovať aj majitelia vrakov odstavených na verejných priestranstvách. No vieme pomôcť aj s identifikáciou držiteľov ZŤP preukazov, čo dokáže brániť ich falšovaniu, alebo cez DCOM overiť potrebné dáta v Sociálnej poisťovni a mnoho iného. Neprekvapuje nás preto, že o tento typ služieb evidujeme čoraz väčší záujem potenciálnych klientov, medzi ktorých sa v ostatnom čase radia aj ďalšie mestské časti či krajské mestá,“približuje Katarína Lešková.

DEUS dokáže klientom ponúknuť integrácie na vybrané registre aj ako nadstavbu ich existujúcich informačných systémov. Tieto služby môžu vďaka tomu využiť bez toho, aby museli meniť doteraz využívané riešenia.

Ďalším benefitom informačného systému DCOM je aplikácia mID. Prostredníctvom nej môžu so svojou samosprávou elektronicky komunikovať a využívať digitálne služby aj občania, ktorí nedisponujú aktívnym elektronickým občianskym preukazom. Tieto služby sú k dispozícii aj priamo v aplikácii. Je ich takmer 140 a obsahujú všetky životné situácie, ktoré spadajú pod originálne kompetencie samospráv – od prihlásenia psa, cez podanie daňového priznania k dani z nehnuteľnosti, až po požiadanie o zbernú nádobu na komunálny odpad. Občan môže s obcou komunikovať priamo cez informačný systém DCOM a jeho osobnú zónu, aktívnu schránku na portáli slovensko.sk nepotrebuje.

DCOM sa bude rozširovať

Aj tieto fakty sa podpísali pod to, že po desiatich rokoch pôsobenia na trhu sme sa dostali do situácie, kedy dopyt po našich službách prevyšuje naše aktuálne kapacity nielen v segmente menších obcí, ale významný dopyt evidujeme aj zo strany veľkých miest. Dobrou správou je, že v budúcom roku by malo byť spustené rozšírenie DCOM nielen pre obce, ktoré doteraz využívajú jeho okresanú verziu miniDCOM, ale aj na mestá s desiatkami tisíc obyvateľov,“ vysvetľuje Katarína Lešková. Oba projekty sú aktuálne v procese verejného obstarávania a pripájanie predpokladáme v prvom a druhom kvartáli 2022.

Tým sa systém DCOM môže dostať do ďalších stoviek obcí a miest a jeho služby zjednodušia život ďalším miliónom občanov. Aktuálne ho používa približne 70 percent samospráv na Slovensku. V prepočte na absolútne čísla to znamená viac ako dvetisíc obcí, 10-tisíc ich zamestnancov a približne 2,2 milióna občanov. Vlani už spracoval vyše dva milióny podaní, v tomto roku by mal byť tento počet ešte vyšší. „Som rada, že aj vďaka združeniu DEUS neostáva boj proti byrokracii a zbytočnému papierovaniu iba v teoretickej rovine. S našimi službami je podľa prieskumu spokojných až 98 percent užívateľov informačného systému DCOM. Jeho rozširovanie a nové služby, ktoré budeme poskytovať, sú tak v záujme všetkých zúčastnených – štátu, samospráv, no predovšetkým ich občanov. Lepší spôsob, ako osláviť naše desiate výročie, nepoznám,“ dodáva Katarína Lešková.

Značky: