Muselo to prísť. Kamery sa najskôr dostali do áut, aby uľahčili parkovanie a podporili činnosť bezpečnostných systémov. Teraz začínajú nahrádzať klasické spätné zrkadlá. Kľúčovú úlohu v tejto revolúcii hrá Lexus.

Digitálne bočné zrkadlá sú riešením, ktoré sa v koncepčných vozidlách a prototypoch objavuje už niekoľko rokov.  Dlho si však nenašli cestu do sériovo vyrábaných áut.  Situáciu  zmenil v roku 2018  Lexus. Japonská značka predstavila takýto systém v modeli  ES na domácom trhu a vytvorila prvé sériovo vyrábané auto s digitálnymi bočnými zrkadlami. Dnes sa pre podobné riešenia rozhodujú aj ďalší výrobcovia.

Osvedčené rozloženie

Systém Lexusu zohľadňuje súčasné jazdné návyky vodičov. Japonci nahradili tradičné bočné zrkadlá podstatne menšími kamerami umiestnenými v tenkých krytoch. Zábery z nich zobrazujú  dva päťpalcové displeje vo vnútri vozidla. Farebné monitory sú pripevnené na rozhraní predných stĺpikov a línie okien, čiže v oblasti, kam sa inštinktívne pozerá človek zvyknutý na tradičné zrkadlá. Displeje sú však bližšie k palubnej doske, takže vodič ich má bližšie v zornom poli.

Jednoznačné výhody 

Digitálne bočné zrkadlá Lexusu majú niekoľko výhod. Úzke, aerodynamické kryty znižujú hluk pri rýchlejšej jazde. Displeje sú umiestnené vo vnútri vozidla a keď prší, kvapky vody neznižujú viditeľnosť.  Zrkadlá tiež  eliminujú mŕtve uhly vďaka  automatickému rozširovaniu obrazu na monitore, keď je zaradené smerové svetlo alebo spiatočka. Automaticky zobrazujú referenčné čiary, ktoré uľahčujú posúdenie vzdialenosti od prekážky alebo iného automobilu. Ich usporiadanie je prispôsobené rýchlosti jazdy. Pri parkovaní označujú vzdialenosť 20 a 50 cm od zadného nárazníka. Pri jazde rýchlosťou do 70 km/h sú vzdialené 5, 10 a 15 m, pri vyšších rýchlostiach  predstavujú vzdialenosti 5, 10, 15 a 30 m.

Nebojte sa znečistenia

Kamery sú umiestnené v krytoch, ktoré ich chránia pred znečistením. Okrem toho majú zabudované ohrievanie, ktoré zabraňuje zamrznutiu alebo zahmlievaniu. V prípade potreby môže vodič pomocou spínača aktivovať systém na odstránenie zahmlenia. Digitálne zrkadlá japonskej značky sú vybavené aj luminiscenčným senzorom, ktorý automaticky znižuje oslnenie svetlometmi vozidlami idúcimi za autom v noci.

Jednoduché ovládanie

Nastavovanie inovatívnych zrkadiel automobilky Lexus pripomína nastavovanie tradičných bočných zrkadiel. Inžinieri umiestnili tlačidlá na lakťovú opierku dverí – vodič tu nájde dve tlačidlá, ktoré umožňujú výber pravého a ľavého digitálneho zrkadla, ako aj joystick upravujúci ich polohu. Vďaka dodatočnému tlačidlu možno upraviť jas obrazoviek, zapnúť alebo vypnúť systém redukcie oslnenia, systém rozšírenia zorného poľa a zobrazovanie pomocných čiar, alebo naprogramovať automatické sklápanie krytov kamier po zamknutí auta.

Aj na Slovensku

Lexus ES s kamerami namiesto zrkadiel je k dispozícii aj v slovenských showroomoch tejto značky.  Digitálne bočné zrkadlá sú doplnkovou výbavou sedanu. O túto novinku možno obohatiť aj  Lexus ES vo výbave Luxury. Cena auta  v tejto verzii sa začína na sume 67 300 €  a za balík digitálnych zrkadiel zákazník pri ich výbere dodatočne zaplatí 1 700 €.

Prídavné spätné zrkadlo

Lexus vo svojich automobiloch ponúka aj digitálne spätné zrkadlá. Toto riešenie je staršie – nájdeme ho napríklad v Toyote RAV4.  Digitálne zrkadlo je na japonskom trhu k dispozícii aj v Lexuse LS. Spolu s novou verziou vlajkovej limuzíny sa čoskoro dostane aj do Európy. Systém zobrazuje obraz zo zadnej parkovacej kamery v reálnom čase, a tak viditeľnosti nebráni opierka hlavy ani spolujazdci. Digitálne spätné zrkadlo je lepšie na jazdu v noci aj v daždi. Treba však dodať, že vodič má stále k dispozícii aj štandardné zrkadlo – môže ho používať, alebo spínačom prepnúť na digitálny displej.

Kamery majú mnoho výhod a zdá sa, že postupne nahradia tradičné bočné a spätné zrkadlá. Možný smer ich vývoja naznačuje  koncept  Lexus LF-1 Limitless. V tomto vozidle sú displeje zobrazujúce to, čo sa deje na bokoch a vzadu, umiestnené vo výške volantu, hneď vedľa budíkov.

Značky: