Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Ľudia, ktorí počkali s nákupom elektroniky až na prvý kvartál tohto roku, na tom väčšinou zarobili. Napríklad priemerné ceny tabletov v porovnaní s minuloročným októbrom klesli v marci o 4,9%, ľudia tak mohli ušetriť 15 euro. U mobilných telefónov boli rozdiely v cene 4,5%. Vyplýva to z výsledkov merania služby Karsa Monitor, ktorá analyzuje ceny tovaru v e-shopoch. Ceľké internetové obchody síce zlacňovali tovar, volili ale rozdielnu stratégiu cenotvorby.

Podľa odborníkov sú ceny elektroniky v internetových obchodoch v prvom štvrťroku 2015 odrazom povianočného obdobia. Nákupy pred Vianocami generujú až dve tretiny obratu predajcov v tomto segmente. „Firmy sa v novom roku snažia prilákať zákazníkov na nižšie ceny. Tí totiž svoju spotrebu uspokojili už pred Vianocami a teraz sú menej ochotní nakupovať,“ uviedol Michal Ježek, riaditeľ Karsa Technologies, ktorá ponúka prevádzkovateľom e-shopov moderný cloudový nástroj Karsa Monitor na analýzu cien produktov v reálnom čase. „Nákup elektroniky je tradične najvýhodnejší v prvom štvrťroku. Dôvodom nižších cien v prvom kvartáli je aj životný cyklus produktu. Dochádza totiž k prirodzenému poklesu ceny v čase, pretože firmy väčšinou uvádzajú novinky na trh už v októbri,“ vysvetlil Ježek.

Miera zlacňovania sa ale líši podľa cenovej stratégie jednotlivých internetových obchodov. Odlišná cenotvorba je zrejmá obzvlášť počas vianočného obdobia a na začiatku roku, kedy e-shopy veľmi pružne reagujú na zmenu dopytu. Napríklad predajca Hej.sk v októbri nastavil nižšiu cenovú hladinu ponúkaných produktov, ktorú postupne zvyšoval. V decembri tak došlo k zníženiu cien priemerne o 1,9 %, ktoré vydržalo do 10. decembra. Cenová hladina sa potom tesne pred Vianocami opäť zdvihla o 2,1 %. V januári následne došlo k skokovému zlacneniu o 3 %.

Odlišný postup pri cenotvorbe zvolil internetový obchod Shark.sk, ktorý ceny pred Vianocami navýšil len minimálne a obdobnú cenovú hladinu len s miernym poklesom udržiaval až do konca marca. Na rozdielne stratégie obchodov poukázala analýza B2B aplikácie Karsa Monitor, ktorá pre potreby predajcov porovnáva ceny tovaru v e-shopoch.

„Na uvedených obchodoch je vidieť, že každý internetový obchod volí podobnú stratégiu a upravuje cenu skokovo, napríklad na základe zmeny kurzu eura,“ komentuje stratégie jednotlivých obchodov Václav Lorenc zo spoločnosti Pricewise, ktorá sa zaoberá poradenstvom v oblasti cenotvorby a marketingu.

Graf: Ukážka vývoja cenotvorby e-shopu Hej.sk

Graf: Ukážka vývoja cenotvorby e-shopu Hej.sk

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.