Pozreli sme sa aj na ďalšiu banku s vynoveným elektronickým bankovníctvom. Sberbank nedávno aktualizovala svoj InternetBanking, vynovená je aj celá webová stránka banky. InternetBanking je oproti minulosti prehľadnejší, krajší po dizajnovej stránke a jednoduchý na ovládanie. Existuje aj demoverzia, takže si InternetBanking môžete aj sami vyskúšať.

Na prihlásenie k svojmu účtu potrebujete svoj PID a PIN. Ak máte nastavenú SMS notifikáciu, na spárované telefónne číslo vám po zadaní týchto údajov príde SMS s kódom. Tento kód je potom vstupom do InternetBankingu. Konštatujeme, že bezpečnosť je tu na vysokej úrovni.

Hneď po prihlásení sa dostávate k tomu najdôležitejšiemu – teda k zostatku na účte, ktorý máte zobrazený prehľadne v grafe, a to za posledný mesiac. Prepínať sa dá aj medzi rôznymi účtami, ktoré máte vedené v Sberbank. Okrem bežných účtov spravujete sporenie a vklady, máte prehľad o pohyboch na účtoch a pozriete sa na výpisy a avíza.

Prehľad zostatku na účte

Prehľad zostatku na účte

Okrem kontroly zostatku prostriedkov na účte je druhá najdôležitejšia úloha v elektronickom bankovníctve platba. A tu je InternetBanking od Sberbank pripravený dobre – máte napr. zoznam vopred definovaných partnerov, zadať môžete číslo účtu v staršom formáte alebo IBAN kód, sumu a samozrejme nepovinné údaje ako je variabilný či konštantný symbol. Platiť môžete aj do zahraničia, realizovať hromadnú platbu a pozrieť si odoslané a čakajúce platby.

Zadanie SEPA platby

Zadanie SEPA platby

Podobne môžete spravovať trvalé príkazy – teda vytvoriť ich, zobraziť ich prehľad alebo rušiť. Spracovať sa dajú SEPA inkasá a máte prehľad o vydaných platobných kartách. Ďalšia časť sú úvery a posledná patrí nastaveniam. V rámci nastavení sa dá zmeniť PIN kód, môžete meniť osobné údaje, SMS autentifikáciu a pod.

V rámci nášho účtu sme vyskúšali aj mobilnú aplikáciu SmartBanking Sberbank určenú pre prostredie iPhone a iPad s iOS 4.0 a vyššie a Android telefóny a tablety s OS Android 4.1 a vyššie. Na použitie SmartBankingu je potrebné mať aktivovanú službu Sberbank Online. Aktivácia sa realizuje cez prihlásenie do InternetBankingu. Následne si vyberáte minimálne 6-miestne heslo, ktorým sa prihlasujete do aplikácie. Heslo je platné 3 mesiace, následne je používateľ vyzvaný na jeho zmenu. Hlavné menu je zobrazené v spodnej časti a obsahuje položky Domov, Platby a Nastavenia (napr. jazyk prostredia).

Hlavné menu mobilnej aplikácie

Hlavné menu mobilnej aplikácie

Aplikácia ponúka základnú funkcionalitu InternetBankingu – prehľad účtov a kreditných kariet s detailmi, zoznam pohybov na účte, ako aj možnosť realizácie domáceho prevodného príkazu z dostupných účtov. Maximálny limit jednorazovej transakcie v SmartBankingu Sberbank je 1000 eur a týždenný 7000 eur. Páči sa nám, že v rámci platby je možné pri SmartBankingu nasnímať aj čiarový kód a takto rýchlo načítať všetky údaje pre platbu.

Zadanie platby cez mobilnú aplikáciu

Zadanie platby cez mobilnú aplikáciu

Z hľadiska bezpečnosti je podstatné, že osobné dáta týkajúce sa účtu klienta nie sú uložené v mobilnom telefóne, preto ani v prípade straty alebo krádeže telefónu nemôže dôjsť k ich zneužitiu. Pri nečinnosti sa aplikácia automaticky ukončí a na jej otvorenie je potrebné opätovne zadať heslo. V prípade opakovaného zadania nesprávneho hesla je používateľ vyzvaný na zadanie PID, PIN a bezpečnostného prvku. Po troch nesprávnych pokusoch sa prístup zablokuje a neumožní ďalšie prihlasovanie. Takto je zabezpečená ochrana proti nežiaducemu prístupu do aplikácie.Celkovo je Sberbank dobre pripravená na bankovníctvo cez internet. Oceňujeme rýchlosť a hlavne prehľadnosť.

 

Viacero používateľov sa niekedy obáva použiť mobilnú aplikáciu na realizáciu platieb, lebo ju považujú za menej bezpečnú ako osobnú návštevu banky alebo prístup cez internet. Čo by ste im odkázali?

Odpovedá Martin Obetko, vedúci oddelenia CRM & Digital banking v Sberbank Slovensko: Bezpečnosť technológií, ktoré Sberbank Slovensko používa, je na veľmi vysokej úrovni. Odvážim sa tvrdiť, že v tejto oblasti sa radíme k popredným bankám na trhu. Stále platí, že si treba dávať pozor na osobné informácie. A to platí pre klientov ktorejkoľvek banky. V drvivej väčšine prípadov sa totiž podvodníkom darí dostať sa k peniazom klientov bánk tak, že predtým získajú prístupové údaje k ich účtom či kartám. Príkladom je phishing, keď podvodníci vylákajú údaje od klientov podvrhnutými listami a emailmi. Je dôležité, aby klienti bánk neposkytovali tretím osobám prístupové údaje k svojim účtom a kartám. Ak si klienti uchránia svoje osobné údaje, riziko podvodu pri používaní mobilnej aplikácie je minimálne.

Značky: