Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

  • Vysoko exkluzívna edícia a zároveň posledný variant AMG GT3 s atmosférickým motorom
  • Tradičné charakteristické dizajnové prvky, optimalizovaná aerodynamika, výnimočné prvky výbavy

Mercedes-AMG tento rok oslavuje 130 rokov motoristického športu v znamení hviezdy. Časovým odkazom na výročie motoristického športu sú prvé automobilové preteky, ktoré viedli 22. júla 1894 z Paríža do Rouenu a skončili víťazstvom licenčného motora Daimler. Vysoko exkluzívna limitovaná edícia Mercedes-AMG GT3 Edition 130Y Motorsport spája dve ikonické éry automobilového športu. Najnovšia technológia z motoristického športu sa pritom stretáva s tradičnými charakteristickými dizajnovými prvkami legendárnych pretekárskych športových vozidiel z 50. rokov minulého storočia. S výkonom 680 koní je nehomologizovaný mimoriadny model najvýkonnejším vozidlom GT3, aké kedy bolo v Affalterbachu vyrobené. Zároveň ide o posledný variant vozidla Mercedes-AMG GT3, ktorý poháňa atmosférický motor. Exkluzívna edícia je celosvetovo ponúkaná ako zberateľský kúsok v limitovanej edícii len 13 vozidiel.

Výkonnosť: inovovaná aerodynamika a systém redukcie odporu vzduchu

Oproti základnému modelu nie je model Mercedes-AMG GT3 Edition 130Y Motorsport viazaný na limity homologizácie. Z tohto dôvodu mohol byť legendárny 6,3-litrový atmosférický motor AMG V8 ďalej optimalizovaný. Vyvinie špičkový výkon 680 k (500 kW) bez obmedzovača prietoku vzduchu a so špeciálnou výfukovou sústavou. Aj aerodynamické komponenty prešli   rozsiahlym zdokonalením a v porovnaní so základným modelom GT3 zvyšujú prítlak o 15 percent. Na tento účel bol prepracovaný predný rozdeľovač prúdenia a otvory na odvod vzduchu (žalúzie) v predných blatníkoch. Zmeny na bočnom obložení prahov, spodku karosérie a zadnom difúzore rovnako zvyšujú prítlak. Širšie zadné krídlo navyše prispieva k optimálnemu vyváženiu aerodynamiky. Novým a ústredným komponentom je systém redukcie odporu vzduchu (DRS), ktorý je inšpirovaný Formulou 1® a vozidlami Class 1 seriálu DTM. Stlačením tlačidla na volante sa hlavný list zadného krídla preklopí do plochej polohy a zníži sa tak odpor vzduchu. Na zaistenie aerodynamického vyváženia sa v tom istom okamihu vysunú aktívne prvky v prednej časti spodku karosérie. Vďaka tejto technológii možno napriek v zásade vysokému prítlaku dosiahnuť maximálnu rýchlosť viac ako 315 kilometrov za hodinu. Pri priečnom zrýchlení alebo spomalení sa aktívne prvky okamžite nastavia do pôvodnej polohy prítlaku. Aj exkluzívna vysokovýkonná brzdová sústava je inšpirovaná Formulou 1®. Na rozdiel od oceľových kotúčov, ktoré vyžadujú predpisy triedy GT3, sú brzdové kotúče na mimoriadnom modeli vyhotovené z uhlíkových vlákien. Aj oni prispievajú svojim dielom k tomu, že vozidlo tejto edície je v porovnaní s homologizovaným variantom GT3 výrazne ľahšie.

Výkon sa prenáša pomocou sekvenčnej šesťstupňovej pretekárskej prevodovky s modifikovaným odstupňovaním. Rovnako ako na všetkých pretekárskych vozidlách Mercedes-AMG je prevodovka s koncepciou motor vpredu – prevodovka vzadu (usporiadanie transaxle) namontovaná na zadnej náprave a prepojená s motorom pomocou torznej rúry (torque tube) z uhlíkových vlákien, ktorá zabezpečuje torznú tuhosť, ako aj tuhosť pri krútení. Podvozok je vybavený komplexne nastaviteľnými štvorcestnými tlmičmi pochádzajúcimi z motoristického športu. Zberateľský kúsok ponúka všetky osvedčené bezpečnostné prvky vozidla Mercedes-AMG GT3 – bezpečnostnú bunku z uhlíkových vlákien spojenú so šasi, päťbodový bezpečnostný pás, bezpečnostné siete, oceľovú klietku na ochranu pri prevrátení, hasiace zariadenie, bezpečnostnú nádrž a záchranný prielez. Široká ponuka výbavy navyše zahŕňa výkonný pretekársky systém ABS a v širokom rozsahu nastaviteľný systém riadenia trakcie.

Traťový rekord: mimoriadny model Mercedes-AMG s najlepším časom na austrálskom pretekárskom okruhu Mount Panorama Circuit

 Po dvojročnom vývoji a intenzívnych testoch predviedol jazdec Mercedes-AMG Performance Jules Gounon (AND) po prvýkrát 17. februára 2024 na okruhu Mount Panorama Circuit v Austrálii vynikajúci výkon vozidla. S prototypom modelu Mercedes-AMG GT3 Edition 130Y Motorsport prekonal traťový rekord vozidiel GT na tradičnom okruhu s dĺžkou 6,213 kilometrov časom 1:56,605 minút o 2,074 sekundy.

Vzhľad: súhra najmodernejších technológií z motoristického športu s tradičnými charakteristickými dizajnovými prvkami

Limitovaný jubilejný model bol inšpirovaný najmä pretekárskym športovým vozidlom Mercedes-Benz 300 SL typu W 194 z roku 1952. Vzhľad exteriéru modelu Mercedes-AMG GT3 Edition 130Y Motorsport charakterizujú klasické štýlové prvky prvého uzavretého pretekárskeho vozidla značky. Mimoriadny lak v exkluzívnom striebornom odtieni pripomína legendárne Strieborné šípy. Modré kosoštvorce na predných blatníkoch a farebné lemovanie masky chladiča citujú historicky úspešné modely. V roku 1952 mali víťazné vozidlá Hansa Klenka a Karla Klinga počas pretekov Carrera Panamericana a Hermanna Langa a Fritza Riessa (všetci z Nemecka) počas pretekov 24 hodín Le Mans porovnateľné dizajnové prvky. Odľahčené 18-palcové horčíkové disky, rozsiahle použitie  prvkov z uhlíkových vlákien a výrazný erb AMG na streche vytvárajú premostenie s pretekárskymi športovými vozidlami novej éry. Úzke prepojenie tradície a moderny je zreteľné aj v interiéri. Pri ovládaní vozidla poskytujú podporu pokrokové technológie z motoristického športu ako prístrojový ukazovateľ Bosch DDU 10 so zväčšeným displejom a grafickým znázornením vo vysokom rozlíšení. Vizuálne je interiér inšpirovaný okrem iného modelmi Mercedes-Benz SLR 300 z roku 1955, ktoré dosiahli svetovú slávu s Juanom Manuelom Fangiom (Argentína) za volantom. Táto reminiscencia je viditeľná vďaka poťahu sedadla z modrej károvanej látky, ako aj čalúnením opierok hlavy a pútok na dverách z hnedej kože. Ďalším vrcholom je špeciálne vyvinutý volant s eloxovanými tlačidlami a úchopmi z orechového dreva. Každý z limitovaných mimoriadnych modelov má navyše na stredovej konzole pripevnenú plaketu edície.

Exkluzivita: bohatý balík s pretekárskym vybavením a autoplachtou

Každé z 13 vozidiel Mercedes-AMG GT3 Edition 130Y Motorsport prichádza s bohatým balíkom už pri expedovaní vozidla. Okrem autoplachty vyvinutej špeciálne pre tento mimoriadny model zahŕňa kompletnú pretekársku výstroj pre vodiča. Pretekárska súprava bola spolunavrhnutá oficiálnym partnerom Mercedes-AMG – značkou PUMA – a jej dizajn vychádza zo štylistických prvkov exteriéru vozidla. Obsahuje personalizovanú pretekársku kombinézu, rukavice, pretekársku spodnú bielizeň a topánky. Súpravu oblečenia dopĺňa vysokokvalitná, individuálne navrhnutá prilba od spoločnosti BELL. Kupujúci navyše získajú tašku na mieru, ktorá je rovnako ako poťah sedadla navrhnutá v ušľachtilom modrom károvanom vzore a ponúka dostatok priestoru na celú pretekársku výstroj. Balík pri expedovaní vozidla dotvára modelové vozidlo Mercedes-AMG GT3 Edition 130Y Motorsport v mierke 1 : 8, ako aj exkluzívny, personalizovaný certifikát pravosti.

Značky: