Na začiatku bol – Hero. Delivery Hero. Niklas Östberg, ktorý uviedol do života svoju víziu, ale „stále je hladný po ďalších“.
Slovo „hladný“ je v tomto prípade viac než výstižné. Holanďan Niklas Östberg pred desiatimi rokmi, obrazne povedané, vyhlásil vojnu hladu. V Berlíne založil online donáškovú službu, z ktorej je dnes medzinárodný gigant pôsobiaci vo viac ako 50 krajinách sveta na štyroch kontinentoch. Misia je už roky nemenná: doručiť čokoľvek, čo sa doručiť dá, až k dverám v čo najkratšom čase. Jedlo, kvety, drogériu, hračky, granuly pre psieho miláčika. Kedykoľvek.
V Česku je „doručovacím hrdinom“ služba Dáme jídlo. Na Slovensku – foodpanda. Dve služby v susedných krajinách spojené jedným vedením. Spája nás história, podobná mentalita – a teraz už aj možnosť expresného doručenia objednávky v horizonte niekoľkých minút, zastrešená silnou medzinárodnou značkou.
Za 23 septembra pokrytých desať miest
Foodpanda vstúpila na slovenský trh v septembri 2021. Má sa o čo oprieť: pod touto značkou si zákazníci po celom svete môžu dopriať jedlo zo 115-tisíc reštaurácií v 400 mestách v 13 krajinách. Skúsenosti rýchlo nachádzajú úrodnú pôdu aj na Slovensku. V desiatich mestách – od Bratislavy po Košice – ponúka foodpanda novú úroveň doručovania. Prepracovaný systém umožňuje flotile kuriérov doručiť objednávku takmer okamžite – ide totiž predovšetkým o doručovanie toho, čo ponúka miestna lokalita a miestni obchodníci. Práve to umožňuje maximálnu rýchlosť a flexibilitu doručovania. „Nie sme len klasická donášková služba na rozvoz jedla, našou víziou je byť skutočne ‚everyday essentials provider‘, čiže k dispozícii priamo v lokalite zákazníka so všetkým, na čo si spomenie, že mu v danej chvíli chýba, či to už bude jedlo, alebo nákup. Nesieme ľuďom čas na čas,“ hovorí Filip Fingl, CEO foodpanda Slovensko a dodáva: „Máme skúsenosti, že objednávka – a nie úplne malá, hoci aj 15 položiek – vám môže prísť aj do desiatich minút od odoslania cez appku. Človek môže mať pri takejto rýchlosti pocit, že to, čo si v appke práve objednáva, zároveň v tej chvíli už niekto kladie do tašky. Objednanie a doručenie sa odohráva v rámci jednej lokality. A to zabezpečí nami proklamovanú rýchlosť.“
Spolupráca so sieťou Tesco Expres
Streda, 20. októbra 2021 priniesla nový impulz pre ešte väčšie zrýchlenie a vylepšenie „quick commerce“, ultra rýchlych doručovacích služieb. Prvým partnerom foodpandy v rámci „quick commerce“ je Tesco Expres – zapojených je prvých jedenásť obchodov v Bratislave. Službu je možné využívať cez web aj aplikáciu. Čo v tomto prípade znamená „quick commerce“? „Chceme zákazníkom priniesť potraviny, kvety, drogériu. Asi tak, ako keď idete do nákupného centra a pobeháte viac obchodov. Je pravda, že chladničky takto asi doručovať nebudeme, ale bežné veci do domácnosti bez problémov. Chceme ľuďom šetriť čas,“ vysvetľuje Daniel Pátek, managing director foodpanda Slovensko. Možnosť expresne rýchleho obdržania objednávky je ako stvorená pre nepredvídané situácie ale aj pre komfort objednávky. Bleskové doručenie priamo k dverám ušetrí kopec času – aj nervov. Samozrejme, foodpanda robí všetko pre to, aby sa spolupráca s prevádzkami Tesco Expres z hlavného mesta rozšírila aj do iných slovenských miest.
Prvý Pandamarket na Slovensku
Ďalšia novinka Pandamarket čaká zákazníkov foodpandy v novembri. Je to koncept akejsi distribučnej predajne, ktorá funguje prostredníctvom online objednávok – cez web alebo aplikáciu. V Česku je tento koncept predaja už veľmi osvedčený, lebo vie zabezpečiť ultrarýchlu donášku. Aj tu je kľúčová lokálna dostupnosť. „Pandamarket obsluhuje iba susedstvo, priame okolie, ani tu nechceme voziť tovar cez celé mesto,“ hovorí Mikolaj Komorowski, riaditeľ Pandamarket Slovensko. „Budujeme tak ďalšiu jednotku do susedského ekosystému, ktorá umožňuje objednávať potraviny a veci do domácnosti s prísľubom ultrarýchleho doručenia. Do dvadsiatich minút vám náš kuriér s úsmevom zaklope aj s vašou objednávkou pri dverách.“
Pandamarkety dnes v Bratislave, zajtra v ďalších väčších mestách, pozajtra vstup do menších miest – to je zrýchlená, ale reálna vízia. „Nechceme sa teraz biť do pŕs a s veľkou slávou ospevovať koncept Pandamarketu, keď tu máme zatiaľ iba jeden v Bratislave. Chceme čo najviac expandovať a ponúknuť tak ľuďom všade na Slovensku možnosť rýchleho nákupu“, hovorí Filip Fingl a dodáva: „Pandamarket nie je klasický obchod v zmysle – príde zákazník a s košíkom v ruke chodí okolo regálov. Je to tzv. „dark-store“, čiže obchod určený iba na rozvoz. Prišli sme s tým ako prví v Česku a rovnako s tým ako prví prichádzame na Slovensko.“
Pandamarket okrem rýchlosti doručenia ponúka niečo navyše: vďaka úzkej spolupráci s miestnymi partnermi – pekárňami, mäsiarmi, vinármi – bude sortiment navýšený o lokálne špeciality. Tie sú iné v Bratislave, iné v Košiciach… „Štandardný sortiment obohatený o lokálne produkty, kompletná ponuka aj nepotravinového tovaru do domácnosti, to všetko dodané domov v priebehu minút – v tom je Pandamarket iný,“ hovorí Mikolaj Komorowski.
Ako opäť hovorí Filip Fingl: „Dnešný zákazník nechce myslieť na objednávku niekoľko hodín dopredu. Chce ju mať vybavenú v horizonte niekoľkých minút, a to aj v zónach, kde nie sú štandardné predajne.“ Pandamarket budú môcť teda zákazníci využívať na doručenie potravín, drogérie, domácich potrieb v priebehu niekoľkých minút aj v oblastiach, kde chýba bežná sieť obchodov.
Šetrí čas
Celý formát rýchleho doručenia objednávky – pod jednu hodinu, zvyčajne do 30 minút, v prípade pandamarketu do 15 minút – je postavený na premyslených technologických inováciách. Rýchla objednávka cez appku alebo webovú stránku, prepracovaný dispečerský algoritmus, rýchli kuriéri… Tí sú pre foodpandu osobitou kategóriou. „Títo ľudia sú pre nás veľmi dôležití,“ hovorí Tomáš Kýček, Head of Sales foodpanda Slovensko.. „Vytvárame pre nich stabilné prostredie s atraktívnymi balíkmi odmien, vrátane špeciálnych programov zameraných na bezpečnosť. Keďže objednávky vybavujeme ultra rýchlo, potrebujeme dobre zvládnutú logistiku. Kuriéri sú v nej veľmi dôležitým článkom. Učíme ich, ako pristupovať k zákazníkom, ponúkame im nefinančné benefity, vytvárame pre nich podmienky, aby boli v práci šťastní. Počúvame ich a vedieme s nimi dialóg.“ Kuriéri majú slobodnú možnosť voľby, či už pri využívaní dopravného prostriedku – auto, skúter, oboje buď vlastné, alebo požičané od externých partnerov, bicykel, aj vlastné nohy – a takisto budú mať možnosť zvoliť si spôsob vyplácania odmeny: mesačne alebo po každej smene.
„Nebudeme zisťovať, ako segment funguje, to už urobili iní. Zákazníci požadujú rýchlosť, flexibilitu, kvalitu, variabilitu a intenzívnejšie prepojenie lokálnych možností. Stále však zdôrazňujeme, že zákazníkom prinášame hlavne čas, na ktorom im záleží,“ uzatvára CEO foodpanda Slovakia Filip Fingl.