Francúzsko už onedlho bude hostiť európsky šampionát vo futbale a jeho ekonomika vysiela pozitívne správy.
Za prvý štvrťrok sa môže pochváliť pozitívnymi ukazovateľmi. „Ide najmä o stabilný rast ekonomiky, ktorý odštartoval už v roku 2014 (+ 0,6% v 1. štvrťroku 2016 proti 4. štvrťroku 2015) a vďaka rastúcej domácej spotrebe naberá na rýchlosti,“ konštatuje nadnárodná spoločnosť Coface, globálny líder v manažovaní kreditného rizika firiem. Výdavky domácností (+ 1,2%) dosiahli po prvýkrát od roku 2004 rekord a investície tiež prekonali očakávania. „Prvýkrát od roku 2012 by rovnako investície firiem mali tento rok pozitívne prispieť k rastu ekonomiky, ťažia hlavne z nových vládnych opatrení na zníženie poplatkov a z nižších cien ropy,“ dodáva Coface. Spoločnosť predpovedá tento rok krajine hospodársky rast 1,6 % a v roku 2017 okolo 1,3 %
Ekonomická aktivita ťaží z domáceho dopytu, ale narúša ju vývoz
Problémom je nateraz najmä zahraničný obchod, ktorý pribrzďuje ekonomickú aktivitu. Aj keď dovoz vzrástol v 1. štvrťroku o 0,5%, vývoz sa znížil o -0,2 %. Dôvodom bolo čiastočne spomalenie ekonomickej aktivity na rozvíjajúcich sa trhoch, najmä očakávaná recesia v niektorých krajinách BRICS. Navyše, štrukturálne nedostatky tiež vplývajú na pokles francúzskeho podielu na celosvetovom exportnom trhu (3,5 % od roku 2011). Hoci Francúzsko aj Nemecko majú podobný počet firiem, Francúzsko má len tretinu vývozných spoločností v porovnaní s Nemeckom. Okrem toho, z každých desiatich francúzskych spoločností, ktoré exportujú po prvý raz, očakávajú len tri exportnú aktivitu aj nasledujúci rok, a len jedna očakáva, že bude vyvážať aj po troch rokoch.
Pokiaľ ide o cenovú konkurencieschopnosť, Francúzsko zaostáva za Španielskom a Talianskom. Francúzsko však zaostáva aj za Nemeckom, a to pokiaľ ide o export produktov s vyššou pridanou hodnotou (letectvo a obrana, luxusný tovar, víno). Kým podiel v prípade Francúzska dosahuje 41 %, v prípade Nemecka 48 %. Hoci v strednodobom horizonte investície francúzskych firiem zlepšia kvalitu exportu, bude trvať niekoľko rokov, aby sa priepasť preklenula.
Platobná neschopnosť a sektorové riziká sa vracajú do normálu
„Ekonomické oživenie sa jasne odráža na znížení insolvencií a výraznom zlepšení rizikovosti sektorov,“ konštatuje Coface. Podľa predpovedí Coface by mal tento rok klesnúť počet insolvencií o 3,2 %. Už ku koncu apríla 2016 predstavoval počet insolvencií 58 846 (-4,3 %) v hodnote takmer 3,35 miliardy EUR ( pokles o -8,6%) a rovnako počet ohrozených pracovných miest klesol o 2,4%. „Povzbudivé je, že pozitívny trend sa týka podnikov všetkých veľkostí a je silný najmä medzi väčšími spoločnosťami (-21,5 %). Priemerný obrat spoločností v platobnej neschopnosti tiež dosiahol predkrízovú úroveň (591 800 eur),“ podotýka. Insolvencie sa zvýšili len v regiónoch stredného Francúzska (+ 2,9 %) a v regióne Ile-de-France (+ 3,0 %), kde je miera insolventnosti firiem najvyššia, až 21 % z celkového počtu v krajine. „Len čiastočne sú dôvodom teroristické útoky z novembra 2015, pretože počet insolvencií firiem začal stúpať ešte pred týmto dátumom a týka sa širokej škály sektorov aj mimo turistiky, hotelov či reštaurácií,“ dodáva Coface.
Z hľadiska sektorového rizika je trend rovnako pozitívny, a to v prípade šiestich z dvanástich sektorov, ktoré analyzovali ekonómovia Coface.
- Vďaka stabilným výdavkom domácností je maloobchodný sektor prvým vo Francúzsku, ktorý dosiahol známku „nízke riziko“;
- Automobilový, farmaceutický, chemický priemysel a doprava si zlepšili hodnotenie na „stredne vysoké riziko“;
- Stavebný sektor sa zotavuje a tiež prešiel v hodnotení z kategórie „veľmi vysoké riziko“ na „vysoké riziko“.
Napriek tomu, v jednom sektore sa riziko zhoršilo. Ide o textilný a odevný priemysel, ktorý je „vysoko rizikový“. Odevný priemysel sa podieľa na celkovej platobnej neschopnosti v sektore až 85 % (+ 6 % ku koncu apríla 2016). Dôvodom je silný nárast zahraničnej konkurencie a on-line predaja.
Cestná nákladná doprava – vyhliadky sú neisté
Hoci Coface zlepšila aj hodnotenie rizika v odvetví dopravy na „stredne vysoké riziko“, predpovede pre cestnú nákladnú dopravu sú v strednodobom horizonte neisté. „V poslednej dobe ťažila cestná nákladná doprava z nižších cien komodít a stabilnejšieho dopytu, ktorému pomáha aj oživenie v stavebníctve či námornej doprave,“ podotýka Coface. Tých pár veľkých spoločností v odvetví, ktoré však predstavujú takmer 80 % obchodu, využili príležitosť na posilnenie svojej pozície a zvýšili tlak na menších konkurentov. Tí v snahe udržať sa premietali nižšie náklady na energiu do predajných cien.
Vzhľadom na to, že sa sektor skladá predovšetkým z menších a viac zraniteľných firiem, bude tak závisieť miera insolvencií najmä od dopadov pripravovaného zákona z dielne francúzskeho ministra ekonomiky Emmanuela Macrona.