Hanzelka a Zikmund? Rudolf Schuster? Nie! Najväčším cestovateľom je tovar, ktorý si síce objednáte na slovenskom internetovom obchode, ale pochádza z Ázie. Kým sa totiž dostane k vám domov, prekoná takmer 13 tisíc kilometrov a na cestách strávi najmenej 40 dní.
Cesta z Ázie začína v niektorom z čínskych prístavov Ningbo či Yantian, taiwanskom Kaoshiungu alebo v najväčšom prístave sveta Šanghaji, kam zásielku nechá doručiť odosielateľ. „Odtiaľ sa vydá kontajnerovou loďou na 28 dní trvajúcu plavbu, najčastejšie do Hamburgu, ale môže to byť aj do iného severoeurópskeho prístavu,“ opisuje David Knobloch, prokurista spoločnosti Geis CZ Air + Sea. Loď na svojej púti z Číny do Nemecka zdolá viac než 10 tisíc kilometrov a okolo Indie, cez Adenský záliv a Suezský prieplav sa dostane do Stredozemného mora.
Potom obopláva veľkú časť Európy a vylodí sa v severskom prístave. „Ide o dlhú a často náročnú cestu. Riziková je napríklad oblasť Adenského zálivu, kde loď dokonca môže čeliť riziku útoku somálskych pirátov. Tí v tunajších vodách operujú, ako ste to mohli vidieť vo filme Kapitán Philips s Tomom Hanksom, ktorý bol natočený podľa skutočnej udalosti,“ hovorí David Knobloch a dodáva, že v súčasnosti už sa našťastie vďaka strážcom vôd darí útoky minimalizovať.
Ťahačom a vlakom do skladu e-shopu
Po vyložení nákladu v prístave putuje zásielka vlakom a ťahačom štyri až sedem dní do skladov internetového predajcu v Slovenskej republike. Náklad pritom musí prejsť riadnym colným konaním, ktoré je otázkou aj niekoľkých hodín. „Ak si to internetový obchodník vyžiada, zabezpečíme tiež balenie, etiketovanie či kompletizáciu tovaru. A v prípade, že e-shop využíva naše skladové a distribučné služby, zostáva tovar v našich skladoch až do objednania koncovým zákazníkom,“ pokračuje ďalej v popise Naďa Bohinská, projektová manažérka slovenskej skupiny Geis.
Nočným behom do centrálneho prekladiska
Vo chvíli, keď v internetovom obchode potvrdíte objednávku, pripravuje sa váš tovar na ďalšiu cestu po diaľniciach a cestách našej krajiny. Softvér obchodníkovi vygeneruje adresné štítky s čiarovým kódom, ktorými sa balíky polepia a sú prichystané na expedíciu. „Potom, čo prevezmeme balík u odosielateľa, zašleme príjemcovi e-mailové a SMS avízo s číslom zásielky, unikátnym kódom pre presmerovanie balíka a eventuálnou sumou dobierky.
Na našich webových stránkach môže zákazník od tejto chvíle sledovať, kde sa balík aktuálne nachádza,“ popisuje Naďa Bohinská a pripomína, že kupujúci má možnosť presmerovať svoj „nákup“ do výdajného miesta Geis Point: „Naša česko-slovenského sieť má viac než 500 výdajných miest, ktoré sú umiestnené v nákupných centrách, čerpacích staniciach, či v predajniach tlače. Sú tak pre príjemcu dobre dostupné, aby si mohli svoju zásielku vyzdvihnúť cestou z práce alebo počas víkendového nákupu.“
Zo skladu smeruje balík dodávkou či nákladným vozidlom do najbližšej pobočky Geis. Tu sa všetky zvezené zásielky zoskupia a cestujú nočným behom, teda spoločnou cestou všetkých zásielok, do centrálneho prekladiska.
Dodávkou až k vašim dverám
V centrálnom prekladisku vo Zvolene začína ďalšia „veľká jazda“ čiže triedenie zásielok z celej republiky. Zásielky sa triedia podľa smerov, kam mieria. Ešte v noci putujú veľkokapacitným vozidlom do doručujúcej pobočky. Tam sú rozdelené na rozvozovej trasy podľa poštových smerovacích čísel a vodiči-kuriéri je potom rozvážajú konečným zákazníkom alebo do výdajného miesta. „V deň doručenia dostane príjemca SMS a e-mail s informáciou o zásielke vrátane časového okna doručenia a kontaktom na vodiča, alebo informáciu o doručení do výdajného miesta. Zásielka je zvyčajne doručená už nasledujúci pracovný deň po jej vyzdvihnutí v e-shope,“ dodáva Bohinská
Vedeli ste, že…
… ak je pre obchodníka najdôležitejší čo najkratší čas dodania, potom môže využiť leteckú prepravu, kedy čas doručenia z Ázie do ČR zaberie dva až sedem dní.
…. je možné zvoliť tiež strednú cestu, teda nákladnú vlakovú dopravu, tzv. železničnú Hodvábnu cestu priamo z Číny do Slovenskej republiky, kedy je doba transportu 14 až 21dní.