Podľa Európskej komisie bude do roku 2020 na starom kontinente chýbať takmer milión IT odborníkov. Na našom pracovnom trhu by podľa odhadu IT Asociácie Slovenska mohlo byť pre informatikov voľných až 20 tisíc pracovných miest.
Vzdelávací systém však na potreby trhu práce nereaguje dostatočne a školy neprodukujú adekvátny počet IT špecialistov. Podľa inštitútu INESS dopyt po informatikoch prevyšuje ponuku až štvornásobne, preto sú v IT najvyššie platy v hospodárstve.
Jedna z možností ako situáciu zlepšiť, je vyvolať záujem o informatiku už v útlom veku. Práve to je jeden z cieľov globálnej neziskovej organizácie Code.org, ktorá sa usiluje propagovať vzdelávanie v oblasti informatiky v rámci každoročnej kampane s názvom Hour of Code. Ide o jeden z najväčších vzdelávacích projektov na svete, ktorý má ukázať, že základy programovania sa môže naučiť každý, a to dokonca zábavnou formou.
Kurzov, ktoré prebiehajú naživo na vybraných školách, alebo sa dajú absolvovať online, sa zúčastnia desiatky miliónov detí a mladých ľudí z rôznych krajín sveta vrátane Slovenska. Kurzy sú dostupné vo viacerých jazykových mutáciách na adrese www.code.org a zahŕňajú úlohy pre deti už od 6 rokov. Ide napríklad o zostavovanie blokov kódu, aby mohli ísť virtuálne postavičky na výlet do sveta Minecraftu, alebo o vytvorenie vlastných dronov v jednoduchej počítačovej hre Star Wars vo vzdialenej galaxii.
„Na Slovensku je nedostatok učiteľov, ktorí by žiakov k informatike viedli,“ poznamenáva Jozef Kokoška, manažér spoločnosti Accenture, ktorá je jedným z 350 partnerov globálneho projektu Hour of Code. „Zo zhruba štyroch tisíc absolventov, ktorí minulý rok ukončili štúdium pedagogiky, sú iba sedemnásti zameraní na výučbu informatiky. Preto sme sa rozhodli do projektu zapojiť. Pokúsime sa priblížiť deťom zábavnou formou svet programovania a vzbudiť u nich záujem o informatiku,“ dodáva.
Dobrovoľníci slovenského Accenture v rámci kampane ukážu základy programovania zábavnou formou napríklad na základnej škole v Miloslavove, na Cambridge International School v Bratislave, na Cirkevnej základnej škole Narnia, aj v priestoroch DIGIPOINT v bratislavskom Poluse. Celkovo sa do kampane Hour of Code zapojili tisíce zamestnancov Accenture, ktorí len v priebehu druhého decembrového týždňa odučia v 186 mestách z 56 krajín takmer 8 tisíc hodín.
„Všetci sa musíme snažiť vyvolať na školách väčší záujem o informatiku. S IT znalosťami, ktoré mladí ľudia získajú na školách, budú oveľa lepšie pripravení na prácu v digitálnych podnikoch budúcnosti, a to v každom odvetví,“ uzatvára Paul Daugherty, technologický riaditeľ Accenture.