Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Toyota je globálnym lídrom v elektrifikácii v automobilovom sektore s postupnými generáciami spoľahlivých a úsporných hybridov a plug-in hybridov. Spoločnosť intenzívne vyvíja celý rad bezemisných pohonov a potenciál nových riešení demonštrujú inovatívne prototypy vozidiel.

V súlade so svojou mnohostrannou stratégiou dekarbonizácie Toyota naďalej ponúka celý rad pohonov – od spaľovacích motorov cez hybridné a plug-in hybridné vozidlá až po elektromobily poháňané batériami a vozidlá na vodíkové palivové články. Spoločnosť ročne predá viac ako 10 miliónov kusov v 170 krajinách, a preto neustále pracuje na nových riešeniach mobility bez emisií, aby uspokojila rôznorodé potreby zákazníkov po celom svete.

Spoľahlivé, úsporné hybridné a plug-in hybridné Toyoty

Toyota začala znižovať emisie vo svojom sortimente pred takmer 30 rokmi uvedením modelov s hybridným pohonom. Spolupráca spaľovacieho motora s elektromotorom sa premieta do nízkej priemernej spotreby paliva a nízkych emisií CO2 pri zachovaní dlhého dojazdu. Na celom svete sa predalo už viac ako 27 miliónov vozidiel s týmto pohonom a vyznačujú sa aj spoľahlivosťou typickou pre značku.

Získané skúsenosti pomohli k vytvoreniu inovatívnych plug-in hybridov, ktoré sa na trhu odlišujú nielen elektrickým dojazdom, ale aj správaním sa vozidla po vybití trakčnej batérie – vozidlo sa prepne do klasického hybridného režimu, zaručuje nízku spotrebu paliva pri zachovaní takmer identického výkonu. Okrem toho aktuálne ponúkané Toyota C-HR Plug-in Hybrid, RAV4 Plug-in Hybrid a Prius disponujú aj výrazne väčším výkonom ako ostatné verzie pohonu týchto modelov.

Budúcnosť elektromobilov

Toyota bZ4X je prvým globálnym automobilom Toyoty s batériovým elektrickým pohonom, avšak spoločnosť intenzívne pracuje na ďalších automobiloch s novou generáciou batérií s dlhším dojazdom a kratším časom nabíjania, ako aj sériou inovatívnych technológií.

Toyota Hilux BEV, navrhnutá inžiniermi z Austrálie a Thajska, je prototypom elektrickej verzie legendárneho pickupu, ktorý zdedil trvanlivosť, spoľahlivosť a kvalitu oceňovanú zákazníkmi na celom svete, všetky vlastnosti najlepšieho modelu vo svojej kategórii a v segmente s využitím technológií Toyota, ktoré sa zdokonaľujú už viac ako štvrťstoročie.

Toyota Land Cruiser Se je víziou toho, ako by mohol v budúcnosti vyzerať legendárny terénny automobil s batériovo-elektrickým pohonom. Vozidlo je dlhé 5 150 mm, široké 1 990 mm, vysoké 1 705 mm a jeho rázvor 3 050 mm umožnil navrhnúť pohodlný interiér s tromi radmi sedadiel pre sedem osôb. Pohon ponúka vysoký krútiaci moment v celom rozsahu otáčok a poskytuje vynikajúce schopnosti v teréne. Prototyp spája praktickosť, pohodlie a elegantný, moderný štýl a jazdí precízne na asfalte aj v náročnom teréne.

Koncept kompaktného SUV Toyota má aerodynamickú siluetu, futuristický štýl a je vyrobený z materiálov s nízkym dopadom na životné prostredie, ako sú sedadlá vyrobené z rastlinných a recyklovaných materiálov. Interiér je moderný a jeho obsluhu uľahčia systémy novej generácie. Vozidlo je 4 538 mm dlhé, 1 560 mm vysoké a 1 888 mm široké a vyznačuje sa výborným výkonom a príjemnou jazdou.

Toyota pracuje aj na riešeniach pre milovníkov klasických vozidiel. Model AE86 BEV Concept vznikol v rámci projektu AE86 Carbon Neutral, vytvoreného pre zberateľov a automobilových nadšencov, ktorí by chceli v budúcnosti prestavať svoje klasické autá na vozidlá s nulovými emisiami. Na úpravu bol vybraný jeden z obľúbených modelov fanúšikov Toyota – Corolla AE86. Športové vozidlo so zadným náhonom vo verzii Levin je prerobené na batériový elektromobil. Automobil si zachoval nízku hmotnosť karosérie a charakteristickú vyváženosť, ako aj manuálnu prevodovku. Osviežil sa interiér s použitím ekologických materiálov a zmenil sa pohon na elektrický.

Toyota LQ Concept sa pozerá ešte ďalej do budúcnosti. Vozidlo ponúka automatizovanú jazdu na štvrtej úrovni autonómie (podľa SAE), nevypúšťa žiadne výfukové plyny a čistí vzduch od ozónu so 60 % účinnosťou, rozhranie s avatarom umelej inteligencie menom Yui robí zážitok z jazdy oveľa príjemnejším, personalizovaným. Okrem toho poskytuje dojazd až 300 km a je prvým automobilom Toyota, ktorý využíva organické LED diódy na prístrojovej doske a číselníkoch.

Vodík v automobiloch Toyota

Toyota Mirai, ktorá je celosvetovo predávaná od roku 2014, urýchlila rast globálneho povedomia o vodíkových technológiách a nových príležitostiach, ktoré vytvárajú pre rozvoj čistej a udržateľnej dopravy. V roku 2021 debutovala druhá generácia vozidla, ktorá má vylepšený systém palivových článkov, vylepšený systém riadenia energie a väčšiu kapacitu palivových nádrží, a teda aj dlhší dojazd na jedno natankovanie.

Riešenia použité v tomto modeli už boli použité v Toyote Crown a inžinieri z TMUK vyvinuli 10 kópií Toyoty Hilux FCEV. Prototyp s karosériou jeden a pol kabíny má dĺžku 5 325 mm, šírku 1 855 mm a výšku 1 810 mm, pod karosériou sú riešenia známe z Toyoty Mirai. Vodík je uložený v troch nádržiach s kapacitou 2,6 kg (spolu 7,8 kg), ktoré sú pripevnené na ráme podvozku. Predpokladaný dojazd vodíkového Hiluxu je až 600 km, čo je viac, ako sa dá dosiahnuť použitím batériového elektrického pohonu. Hydrogen Hiluxy sa objavili vo flotile tohtoročných olympijských hier a para hier v Paríži.

  • Spaľovacie motory poháňané vodíkom, syntetickými palivami a biopalivami

Toyota naďalej investuje do výskumu a vývoja spaľovacích motorov. Spoločnosť pracuje na motoroch poháňaných modernými syntetickými palivami a biopalivami, ako aj vodíkom bez emisií.

Syntetické palivá a biopalivá nevyžadujú vytváranie novej infraštruktúry na tankovanie a možno ich úspešne použiť v súčasne vyrábaných automobiloch. Pre využitie plného potenciálu palív novej generácie bolo pripravené špeciálne e-fuel GR Supra a prototyp GR Yaris AD, ktorý bol vybavený pokročilými systémami autonómneho riadenia.

Na základe v Japonsku testovaného GR Corolla H2 Concept vznikol vodíkový GR Yaris H2 Concept, ktorý poháňa trojvalcový 1,6-litrový preplňovaný motor G16E-GTS upravený na vodík. Vozidlo má nový palivový systém a vstrekovací systém prispôsobený na spaľovanie tohto paliva, vodíkové nádrže a proces tankovania prototypu GR Yaris sú rovnaké ako pri sedane Mirai.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.