Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Lexus ponúka inteligentný pohon všetkých kolies E-FOUR naprieč celým radom crossoverov a SUV. Toto riešenie sa používa v hybridoch aj plug-in hybridoch.

Pohon E-FOUR sa dizajnom a princípmi fungovania líši od tradičných pohonov 4×4. Predovšetkým preto, že Lexus nepoužíva žiadne mechanické spojenie medzi nápravami, hnacím hriadeľom alebo rozvodovou skriňou s redukčným prevodom. Jedinou výnimkou je model LS – vlajková loď limuzíny využíva pokročilý stredový diferenciál Torsen.

V crossoveroch a SUV s E-FOUR je pohon zadnej nápravy možný vďaka elektromotoru, ktorého chod inteligentne riadi počítač hybridného systému. Táto konštrukcia elektrického pohonu všetkých štyroch kolies znamená, že spotreba paliva sa výrazne nelíši od hybridných verzií s predným pohonom. Zároveň používateľ získava množstvo výhod pohonu všetkých kolies, od lepšieho výkonu až po oveľa vyššiu úroveň bezpečnosti, najmä v náročných podmienkach.

Ako funguje E-FOUR v ​​hybridoch Lexus?

Dizajn pohonu E-FOUR bol navrhnutý s ohľadom na najvyššiu možnú efektivitu a spoľahlivosť celého systému. Hybridný systém na prednej náprave pozostáva z benzínového a elektrického motora a generátora dobíjajúceho trakčnú batériu. Ľahký motor poháňajúci zadnú nápravu, ktorý spolu s hybridným systémom vytvára pohon E-FOUR, je treťou elektrickou jednotkou vo vozidle. Činnosť týchto zariadení riadi PCU ovládač cez hybridnú prevodovku a menič, vďaka čomu je možné pri zachovaní rovnakého výkonu a kapacity batérie použiť aj výkonnejšie elektromotory a Lexusy s pohonom E-FOUR sa môžu pohybovať vysokou rýchlosťou v elektrickom režime. Kompaktné rozmery a nízka hmotnosť celého systému, najmä zadného elektromotora, zabezpečujú, že batožinové priestory v modeloch s pohonom E-FOUR si zachovávajú veľkú kapacitu a majú pravidelné tvary.

Lexusy s pohonom E-FOUR majú nízku priemernú spotrebu paliva, ktorá je na úrovni podobnej verzii s predným náhonom. Pri jazde je totiž primárne poháňaná predná náprava. Zadný pohon sa aktivuje v prípade potreby, napr. keď systém zaznamená stratu trakcie, vozidlo ide do kopca alebo sa pohybuje po mierne kopcovitom, prípadne piesočnatom teréne, čo zvyšuje bezpečnosť a komfort jazdy.

Hybridné crossovery a SUV Lexus s E-FOUR

Lexus LBX je najmenším modelom v ponuke značky so systémom E-FOUR a jedným z mála takýchto malých vozidiel s pohonom 4×4. Hybrid s celkovým výkonom 136 k zrýchli z 0 na 100 km/h za 9,6 sekundy a priemerná spotreba paliva je 4,6 l/100 km. Od verzie LBX s predným pohonom a E-FOUR sa líši zavesením zadnej nápravy, v ktorej bol torzný nosník nahradený viacprvkovým systémom Multi-link. Pohon všetkých kolies je možné k vozidlu objednať vo verziách Elegant, Emotion, Relax a Cool.

Lexus UX 300 h dostal hybridný pohon piatej generácie s celkovým výkonom 199 k a verzia s pohonom E-FOUR využíva elektromotor s permanentnými magnetmi, ktorý produkuje výkon 30 kW a krútiaci moment 84 Nm. Vďaka tomu je zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy a priemerná spotreba je od 5,3 litra paliva na 100 km. Pohon E-FOUR v ​​Lexuse UX 300 h je dostupný vo verziách Business, F SPORT Design, Prestige, F SPORT a Omotenashi.

Lexus NX 350 h je k dispozícii s pohonom predných kolies aj pohonom E-FOUR. Obe verzie majú rovnaký výkon (243 k), ale vozidlo s pohonom 4×4 zrýchli z 0 na 100 km/h o niečo rýchlejšie, za 7,7 s. Priemerná spotreba paliva v kombinovanom cykle je 6 l/100 km. NX 350 h s pohonom E-FOUR je možné objednať v ktorejkoľvek zo šiestich verzií výbavy.

Lexus RX 350 h je k dispozícii len s pohonom E-FOUR. Najväčšie SUV značky na slovenskom trhu s full hybridom a pohonom 4×4 má celkový výkon 250 k a spotrebuje v priemere 6,3 litra paliva na 100 km. Vozidlo zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy.

Plug-in hybridy s pohonom E-FOUR

Pohon E-FOUR umožňuje využívať výhody plug-in hybridného pohonu v modeloch NX 450 h+ a RX 450 h+. Systém si dokonale poradí s mierne vyššou hmotnosťou oboch vozidiel v porovnaní s plne hybridnou verziou, ktorá vyplýva z použitia efektívnej 18,1 kWh batérie, a tiež umožňuje ťažiť z plného výkonu výkonnej hybridnej sústavy. V oboch modeloch je celkový výkon až 309 k.

Model NX 450 h+ dosiahne rýchlosť 100 km/h z miesta štartu za 6,3 sekundy a dokáže prejsť až 98 km v elektrickom režime. Priemerná spotreba paliva je od 0,25 l/100 km. Väčší a pohodlnejší model RX 450 h+ zrýchli z 0 na 100 km/h za 6,5 ​​sekundy a vďaka batérii umiestnenej pod podlahou má vozidlo nízko položené ťažisko, čo sa prejavuje výbornými jazdnými vlastnosťami. Vďaka efektívnemu pohonu dokáže RX 450 h+ prejsť v režime EV až 70 km a priemerná spotreba paliva je od 0,4 l/100 km.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.