Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Mimo svojej domácnosti využíva internet v mobile či inom mobilnom zariadení približne 54 % Slovákov. Zatiaľ čo mladšie ročníky sú na tom porovnateľne s najvyspelejšími európskymi krajinami, starší výrazne zaostávajú.

Na Slovensku využíva podľa posledných štatistík Európskeho štatistického úradu Eurostat mobilný internet 54 % obyvateľstva nad 15 rokov, čo je o niečo menej, ako je priemer únie (58 %). Zároveň je to ale najviac z celej V4 (HU – 52 %, CZ – 45 %, PL – 44 %). Najlepšie sú na tom Luxemburčania, Briti a Dáni, kde je internetovo mobilných takmer 80 % ľudí. Kto by si myslel, že najslabšie na tom bude niektorá z menej rozvinutých krajín, mýlil by sa. Prekvapivo najmenej ľudí totiž využíva mobilný internet v Taliansku – len 26 %.

Mladí nadpriemer, seniori naopak

Úplne logicky je mobilný internet najobľúbenejší medzi mladými. Vo veku 16 -24 rokov ho využíva až  90 % Slovákov, čo je dokonca viac ako je priemer EÚ (87 %).   Úplne „najmobilnejší“ sú mladí Rakúšania a Angličana, kde miera využívania internetu v mobile dosahuje až 97 %. Aj v tejto skupine sú poslední Taliani s 68 %-nou mierou využívania.

Mobilný internet má svojich používateľov aj medzi najstaršou generáciou. Vo veku 65-74 rokov využíva mobilné dáta viac ako štvrtina obyvateľov EÚ. Na Slovensku je to však len  8 %, čo je stále viac ako napríklad v Čechách (6 %).  Jednoznačne najviac internetovú mobilitu využívajú v Luxemburgu, kde miera využívania medzi staršími ľuďmi dosahuje 52 %. K 50 %-nému využívaniu sa rýchlo blížia aj vo Veľkej Británii, aktuálne tam internet v mobile používa 46 % seniorov.

Priestor na rast je limitovaný, ukazuje predaj mobilov

Aj keď miera využívania mobilného internetu u nás je nižšia ako vo väčšine krajín Únie, podľa vývoja predajnosti smartfónov sa zdá, že priestor na ďalší rast mobilného internetu je limitovaný. Ich podiel na celkovom počte predaných mobilných telefónov rástol do roku 2014, kedy podľa štatistík internetového obchodu hej.sk, dosiahol 83 %.

Zdá sa však, že ani klasické tlačidlové telefóny nepovedali svoje posledné slovo. „Zatiaľ čo v rokoch 2014 a 2015 tvorili 17 % zo všetkých predaných mobilov, v prvom polroku tohto roka stúpol ich podiel na 22 percent. Môže ísť aj o vlnu obmeny starých telefónov, no klasické tlačidlové telefóny si stále držia svoje miesto na trhu. Stúpa však aj predaj smartfónov, medziročne stúpol o 11 %,“ hovorí riaditeľ hej.sk Vladimír Sušil. Treba si pritom podľa neho uvedomiť aj to, že cyklus obmeny mobilných telefónov je pri smart zariadeniach podstatne kratší, ako pri klasických mobiloch. „To je aj hlavný dôvod, prečo je miera využívania mobilného internetu výrazne nižšia ako podiel smartfónov na celkovom predaji mobilov,“ dodáva.