IoT ale internet vecí prináša viac zaujímavostí, ako by ste si doteraz mysleli. Napríklad má na starosti vašu bezpečnosť pri cestovaní vlakom.

Systémový integrátor a dodávateľ riešení pre konvergovanú bezpečnosť, firma TTC Marconi, hovorí o tom, aké riešenia už v súčasnosti fungujú doma aj vo svete.

Okrem iného dodávajú a vyvíjajú komunikačný informačný systém na čísle 112, ktorý je zrealizovaný na dvoch pracovitých záchrannej služby.

tccmarconi2-3

Martin Bajer, Security & Dispatching BG Lead

Vlajková loď pre firmu je dodávka a výstavba dispečerských systémov dráhovej prevádzky.

Behom 10 rokov došlo k výraznej zmene riadenia a teraz sa vlastne riadi z 2 hlavných dispečingov v ČR. Takisto poskytujú bezpečnostnú nadstavbu v jadrových elektrárňach.

Zmena hrozieb – útočníci už nepreliezajú ploty

Svet hrozieb sa mení. Kedysi sa riešili narušenia objektu v podobe fyzickej bezpečnosti. Ukradnutý kábel, prelezenie plotu, vypáčenie dverí. Dnes sa hovorí o vyradení rozvodne, nelegálnej migrácie, DDoS útoku atď. a v mnohých prípadoch vo všetkom na diaľku.

Fyzická bezpečnosť nie je na vrchole a nastupuje kybernetická bezpečnosť. Namiesto toho, aby sa niekde museli útočníci dostaviť, spravia to oveľa jednoduchšie – cez počítač. Vyhodnocovanie útokov je potrebné presunúť nie na technológiu kedy sa vyhodnocujú spätne. Cieľom zmeny pohľadu je predpovedať hrozby a útoky, ešte než k nim dôjde.

tccmarconi-5

Ďalší efekt dnešnej doby je dátová explózia. Podľa Cisca bolo za posledné dva roky vytvorených viac dát ako za celú históriu ľudstva. V roku 2020 vytvorí každý človek 1,7 MB dát nových informácií za sekundu. Zároveň bude v tomto roku pripojených viac ako 50 mld. Zariadení na zbieranie, analýzu a zdieľanie dát. Celkovo sa dnes musia firmy orientovať k predpovedaniu budúcich incidentov a najmä správne vyhodnocovať kvantá dát. Pretože mať gigabajty dát nie je umenie, umenie je z nich vyťažiť relevantné informácie. A to hlavne v reálnom čase. Zaujímavosťou je aj to, že analýza dát v PC sa priamo počúva do kamier. Tie totiž spracúvajú obraz priamo v sebe a poskytujú okamžitú analýzu.

ttcm_iotbezpecnost1

Andrej Kostráb, riaditeľ spoločnosti TTC Marconi

Zvyšok informácií je však treba dostať do nejakého systému, ktorý ju vyhodnotí. Fenomén je hlavne eternetová sieť. Snímače sú na sieti. Už to nie sú oddelené prvky a teda stávajú sa súčasťou siete, so všetkými výhodami aj nevýhoda, najmä v oblasti bezpečnosti.

ttcm_iotbezpecnost2

Integrácia vyhodnocovacích systémov zabezpečuje analýzu proti falošným poplachom. Ak niekde nastane pohyb, no zároveň nebude viac zaznamenaný v zabezpečenej oblasti, nebude treba posielať hliadku.

Okrem toho sa dá nastaviť automatická reakcia na danej oblasti. Jednotlivé snímače medzi sebou môžu komunikovať a porovnávať vzniknuté situácie z minulosti

Zákazník je dnes zahltený veľkým množstvom informácií. Má veľa online systémov, ma množstvo kamier, no nemá to zjednotené. Ma veľa dispečerov a nie sú medzi sebou prelinkovaní, okrem toho jeden operátor nemá rad druhého z iného tímu a vlastne pôsobia nakoniec kontraproduktívne. Dalo by sa povedať až priamo konkurenčne. Paradoxne by mali mať rovnaké ciele. Pracujú totiž pre jednu firmu no na iných oddeleniach.

ttcm_iotbezpecnost12

Martin Bajer, Security & Dispatching BG Lead

Kto nechal podozrivý kufor na letisku?

Nadstavbové systémy ako video manažment systémy potrebujú vyhodnocovať scenáre. Napríklad prístupový systémov alebo napríklad analýzy správania sa. Takto to funguje na letiskách, kde kamery dokážu podľa tváre rozpoznať

Medzi funkcie detekcie patrí aj analýza davu. Scenárov môže byť viac, napríklad hlásenie nadmerného preplnenia haly alebo oblasti, kde by mal byť priechod plynulý.

Druhou možnosťou je napríklad analyzovanie pohybujúceho sa davu. Ak kamera rozpozná pohyb človeka proti davu, môže ísť o rizikový incident a spustí sa poplach.

Ďalšou možnosťou analýzy je identifikovanie osoby. Napríklad sa na letisku objaví podozrivý kufor alebo batoh bez dozoru. Na základe kamerového záznamu a automatickej analýzy obrazu sa dá spätne vysledovať osoba, ktorá tam kufor nechala.

Takisto sa dá na základe špecifikácie vlastností osoby vyhľadať jej celkový pohyb na letisku. Stačí zadať napríklad, že ide o človeka v modrých rifliach a bielou šiltovkou na hlave. Nielen na letisku, no všade, kde bude implementovaný nadstavbový systém, ktorý kooperuje s kamerami a snímačmi v danej oblasti.

Železničné priecestie

tccmarconi2-2

Takéto riešenia sú inštalované aj na železničných priecestiach. Napríklad keď v čase varovnej signalizácie prichádzajúceho vlaku prejde auto. Ak prejazd ale okamžite opustí, z pohľadu železničnej dopravy sa nič nedeje. Systém môže byť nastavený tak, aby fotografiu auta poslal na políciu, pretože pre nich to incident je. Pre dráhovú bezpečnosť nie, ak auto prejazd včas opustilo. V prípade, že tam zostane, spustí sa poplach a až teraz dostáva dispečing hlásenie. Dispečer nie je zahlcovaným „planými“ poplachmi z pohľadu bezpečnosti. Naopak, pri nahlásení incidentu, napríklad v prípade uviaznutého kamiónu, prebehne komunikačný proces – od upovedomenia dispečingu, vlakvedúceho, alebo napríklad až po záchranné zložky.

Rovnako toto funguje na letisku, kedy sú všetky zložky pripravené skôr, ako lietadlo povedzme núdzovo pristane. Rovnako tak, keď pristane na inú než vyhradenú dráhu pre jeho let.