Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Dnešok je dôležitým míľnikom pre rozšírenie elektromobility do krajín Kohézneho fondu a budúcnosť dopravy v Európe. Počas Dňa digitálnej dopravy v Talline podpísali partneri združení v projekte NEXT-E grantovú dohodu s agentúrou INEA, ktorá umožní vybudovanie nabíjacej siete pre elektromobily naprieč šiestimi krajinami strednej a východnej Európy: Českom, Slovenskom, Maďarskom, Slovinskom, Chorvátskom a Rumunskom.

V júli 2017 Európska komisia vybrala projekt NEXT-E na spolufinancovanie prostredníctvom Nástroja na spájanie Európy (Connecting Europe Facility – CEF). Konzorcium NEXT-E obdrží grant vo výške 18,84 miliónov € na implementáciu projektu, čo je najväčší grant, aký kedy CEF udelil na projekt rozvoja elektromobility. V rámci tohto projektu nainštalujú partneri 222 multištandardných rýchlonabíjačiek (50 kW) a 30 utlranabíjačiek (150-350 kW) pozdĺž hlavných koridorov TENT-T a hlavnej siete. Po prvýkrát v histórii bude možné so 100 %-ným využitím elektrickej energie cestovať na dlhé vzdialenosti v šiestich krajinách Kohézneho fondu s prepojením na susedné štáty.

Projekt NEXT-E je príkladom jedinečnej spolupráce štyroch popredných koncernov v oblasti elektroenergetického, ropného a plynárenského priemyslu, ktoré spojili svoje sily s výrobcami automobilov, aby vytvorili interoperabilnú nediskriminačnú nabíjaciu sieť pre elektromobily ako schodnú alternatívu k existujúcej sieti pre automobily so spaľovacími motormi. Zapojili sa spoločnosti skupiny E.ON (Západoslovenská energetika na Slovensku, český E.ON Czech Republic, maďarský E.ON Hungary, rumunský E.ON Romania), spoločnosti skupiny MOL (zastúpené pobočkami vo všetkých šiestich zúčastnených krajinách), Hrvatska elektroprivreda v Chorvátsku, PETROL (v Slovinsku a Chorvátsku), ako aj Nissan a BMW.

„Next-E je politicky dôležitý inovačný projekt, ktorý sa spustil vďaka veľkému úsiliu priemyselných odvetví a podpory zo strany Európskej komisie. Projekt podporuje úzku spoluprácu s miestnymi projektami realizovanými v susedných krajinách, pričom kladie dôraz na maximalizáciu európskeho vplyvu a politiku hlavnej siete dopravných koridorov. Naším cieľom je konečne umožniť občanom cestovať alternatívne poháňanými vozidlami naprieč celou EÚ,“ uviedol Herald Ruijeters, riaditeľ pre investície, inovácie a udržateľnú dopravu Generálneho riaditeľstva Európskej komisie pre dopravu.

„Som hrdý na to, že Európska únia a INEA podporia projekt, ktorý naštartuje rozvoj e-mobility v strednej a východnej Európe. Vybudovaním 252 nabíjacích staníc, z ktorých je až 30 ultranabíjačiek, získa dopravná sieť EÚ medzinárodnú interoperabilitu a otvorenejší trh v prospech zákazníkov,“ uviedol Dirk Beckers, riaditeľ INEA (Výkonnej agentúry EÚ pre inovácie a siete) na slávnostnom podpísaní grantovej dohody.

Doteraz bola inštalácia nabíjačiek pre elektromobily roztrúsená a často nekoordinovaná, čo predstavovalo riziko prekryvov alebo naopak medzier v sieti. Projekt NEXT-E bol spustený, aby vyriešil tento problém a vytvoril neprerušenú nákladovo efektívnu sieť, ktorá zaručí dostupnosť cezhraničného cestovania na dlhé vzdialenosti. Vďaka tomuto projektu budú môcť z existujúcich skúseností čerpať aj krajiny, kde doteraz neprebiehali žiadne významné aktivity v oblasti elektromobility, ako napríklad Maďarsko a Rumunsko. Aby sa zabezpečila kompatibilita so Západom a vznikla jednotná prepojená sieť, bude projekt koordinovaný s ostatnými prebiehajúcimi projektmi spolufinancovanými CEF, t. j. ULTRA-E, EAST-E a FAST-E.

Očakávané nasadenie rýchlonabíjačiek je v roku 2018 a inštalácia ultranabíjačiek sa plánuje v roku 2019 v rámci prípravy na príchod novej generácie diaľkových elektromobilov. Úplné nasadenie by malo byť hotové do konca roku 2020.

 

Značky: