Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Značka Lexus už niekoľko rokov intenzívne vyvíja pohon všetkých kolies pre hybridné a elektrické automobily.  Zdá sa, že Direct4 je prakticky pripravený na použitie v sériových autách. Prvým hybridom s novým systémom bude s najväčšou pravdepodobnosťou Lexus ES. Jeho debut môžeme očakávať ešte tento rok. Ako zmení  Direct4 japonský sedan?

Ohlásili vývoj Direct4

O hybridnom Lexuse ES vo verzii AWD sa hovorí už nejaký čas. Ešte v roku 2019 do médií prenikli informácie, že japonská značka pracuje na inovatívnom systéme pohonu všetkých kolies založenom na schopnostiach elektromotorov.  Ako testovacie auto vtedy poslúžila limuzína ES. Koncom minulého roka Lexus oficiálne ohlásil vývoj Direct4 – nového systému pohonu AWD určeného pre elektromobily a hybridné vozidlá. Lexus predstavil jeho fungovanie v dvoch zakamuflovaných autách, elektrickom SUV-čku a hybridnom sedane. Silueta a vzhľad druhého z nich viac-menej prezradili, že ako testovacie vozidlo bol v tomto prípade použitý model ES. Mnohé naznačuje, že práve ten bude prvým hybridom s novým pohonom.

Celkový výkon zostáva tajomstvom

Prototyp limuzíny Lexus dostal spaľovací motor s výkonom 177 k a krútiacim momentom 220 Nm, ako aj dva elektromotory. Oba disponovali výkonom 109 k, ale líšili sa maximálnym krútiacim momentom, predný vytváral 330 Nm a zadný 240 Nm. Lexus však neprezradil celkový výkon pohonného systému.  Takisto nie je známe, či bude mať finálna verzia automobilu rovnaké parametre. Systém napriek tomu vyzerá byť hotový a pripravený do výroby. Jeho technické špecifikácie sú realistické.

Detail Lexus ES300H. Zdroj: Lexus

Pohon Direct4 v predvádzacej limuzíne japonskej značky pracoval v dvoch režimoch. Hnacia sila išla na obe nápravy v rovnakom pomere 50:50, alebo bola prenášaná v 80 % na zadné kolesá a zvyšných 20 % na prednú nápravu. Isté je, že v Lexuse s novým systémom nenájdeme hnací hriadeľ. Zadné kolesá uvádza do pohybu samostatný elektromotor namontovaný priamo na zadnú nápravu. Nový inteligentný pohon všetkých kolies Lexus označuje ako  E-Axle. Podobné riešenie poznáme už zo systému E-Four, ktorý automobilka používa vo svojich hybridných SUV-čkach. Systém Direct4 však vyzerá technicky vyspelejšie a očakáva sa výrazne vyšší výkon. Lexus ES vybavený týmto riešením bude nepochybne rýchlejší a lepšie ovládateľný.

Debut možno ešte tento rok

Súčasná verzia  Lexusu ES prišla na trh v roku 2018. Americký portál Lexus Enthusiast naznačuje, že ešte v tomto roku môžeme očakávať facelift japonského sedana. Práve to je príležitosť, ktorú by výrobca mohol využiť na predstavenie nového pohonu všetkých kolies. Premiéra systému Direct4 práve v modeli ES by nikoho nemala prekvapiť. Ide o najobľúbenejší sedan značky Lexus na mnohých trhoch, vrátane Spojených štátov amerických a Európy.  V našich showroomoch v súčasnosti nájdeme auto vo verzii  300h. Jeho hybridný pohon produkuje celkový výkon 218 k.

Za zmienku stojí aj to, že od roku 2020 je Lexus ES k dispozícii s pohonom všetkých kolies. Americkí zákazníci japonskej značky si môžu tento model kúpiť vo variante ES 250 AWD s  výkonom 203 k. Ide o vôbec prvý variant AWD vo viac ako 30-ročnej histórii tohto sedanu. Auto však jazdí iba na spaľovací motor. Ten prenáša hnaciu silu na kolesá prostredníctvom tradičného mechanického hnacieho ústrojenstva založeného na elektromagneticky ovládanej spojke.

Značky: