Lexus v Japonsku začal prijímať objednávky na model LBX Morizo RR. Ide o najextrémnejšiu verziu mestského crossoveru, ktorý už mesiace dobýja najdôležitejšie trhy značky. Verzia Morizo RR bola vytvorená s ohľadom na najlepší možný výkon a spája športovú ovládateľnosť s najvyššou kvalitou značky Lexus. Na prácach na vozidle sa aktívne podieľal Akio Toyoda, prezident predstavenstva a zastupujúci riaditeľ Toyota Motor Corporation, ktorý súťaží v rely pretekoch pod pseudonymom Morizo.
Toto je najvýkonnejšia verzia Lexus LBX
Vozidlo bolo postavené na novej platforme, ktorá umožňuje naplno využiť schopnosti trojvalcového motora 1,6 s turbodúchadlom a elektronicky riadeného stáleho pohonu 4×4. Platforma bola v prednej časti spevnená a vystužená a v zadnej časti bola ďalej rozšírená, aby umožnila montáž komponentov zadného pohonu a zmeneného systému pruženia.
Osvedčený motor G16E-GTS vyladili inžinieri Lexus, ktorí okrem iného použili ľahšie komponenty či väčšie turbodúchadlo na dosiahnutie ešte lepších parametrov ako doteraz. Motor dosahuje výkon 305 koní/224 kW pri 6500 ot./min. Maximálny krútiaci moment je celých 400 Nm a dosahuje sa v rozmedzí 3250 – 4600 ot./min. Vozidlo je vybavené novou osemstupňovou automatickou prevodovkou Direct Shift s možnosťou zmeny prevodových stupňov pomocou pádiel na volante alebo šesťstupňovou manuálnou prevodovkou s inteligentným riadiacim systémom iMT. LBX Morizo RR je prvým Lexusom, ktorý ponúka manuálne radenie prevodových stupňov na japonskom trhu.
Elektronicky riadený pohon 4×4 sa prispôsobuje stavu vozovky a štýlu jazdy vodiča. Na klzkom povrchu je rozloženie výkonu medzi prednou a zadnou časťou 50:50, pretože prioritou je čo najvyššia priľnavosť. LBX Morizo RR má predné a zadné uzávierky diferenciálu Torsen, vďaka čomu ešte lepšie zrýchľuje na výjazde zo zákrut a perfektne jazdí na cestách s premenlivým povrchom.
LBX Morizo RR bude vybavený špeciálnym režimom Circuit, ktorý uvoľní jeho plný potenciál. Vozidlo pomocou údajov zo systému GPS identifikuje pretekársku trať a zmení zvolené nastavenia – zrýchli čas odozvy turbodúchadla, zvýši chladenie motora aj rýchlostný limit a aktivuje optimálnu indikáciu preradenia. Pomocou aplikácie si vodič bude môcť prispôsobiť fungovanie týchto prvkov podľa svojich preferencií.
Zosilnená konštrukcia, upravené odpruženie
Výborné jazdné vlastnosti a pôžitok z jazdy boli pre konštruktérov najvýkonnejšej verzie mestského crossoveru prioritou. V porovnaní s hybridnou verziou je model nižší o 10 mm, znížil sa aj posed vodiča a uhol pedálov bol upravený tak, aby bol poskytnutý čo najlepší pocit z jazdy. Konštrukcia je výnimočne tuhá vďaka 469 laserovým zvarom a použitiu až 12,8 m konštrukčných lepidiel.
Model má tiež upravené odpruženie, aby sa vyrovnal so športovým výkonom. Verzia LBX Morizo RR prvýkrát využíva technológiu Response-Enhancing Damping Structure (REDS) v ľahkých a tuhých vzperách predného zavesenia, čo zlepšuje pocit z riadenia za každých podmienok. Zadná časť má dvojité priečne ramená. Športové LBX dostalo aj upravený brzdový systém. Verzie s automatom majú vpredu ventilované kotúče a dvojpiestikové strmene, vzadu pevné kotúče. Vo verzii s manuálnou prevodovkou sú na oboch nápravách k dispozícii odvetrávané kotúče.
LBX Morizo RR bol tiež zdokonalený z hľadiska aerodynamiky. V spolupráci s tímom Lexus Pathfinder Air Racing boli navrhnuté prvky, ktoré uľahčujú prúdenie vzduchu v prednej časti vozidla a lepšie chladia komponenty, znižujú turbulencie pod podvozkom a ovplyvňujú stabilnú jazdu. V súlade s filozofiou Lexus dostal LBX Morizo RR aj balík riešení, ktoré znižujú nepríjemný hluk a nežiaduce vibrácie.
Vzácny vzhľad exteriéru a interiéru
LBX už v čase premiéry vyčnieval svojou karosériou v porovnaní so segmentovými konkurentmi. Konštruktéri variantu Morizo RR využili kompaktné rozmery vozidla a zároveň zdôraznili jeho vysoký výkon. Prioritou všetkých zmien bola najlepšia možná ovládateľnosť a vysoká aerodynamická účinnosť. Preto boli na vozidle zmenené predné nárazníky a predná maska, ktoré majú výrazný vzhľad a uľahčujú chladenie motora. Verziu Morizo RR možno zvonku rozpoznať podľa 19-palcových kovaných hliníkových ráfikov, červených brzdových strmeňov, podbehov a blatníkov vo farbe karosérie, ako aj zadného nárazníka s dvomi koncovkami výfuku.
LBX Morizo RR je ponúkaný v čiernej farbe alebo v štyroch dvojfarebných vonkajších lakoch s kontrastnou čiernou strechou. Interiér má tmavú povrchovú úpravu. Pozornosť pútajú športové sedadlá s červeným prešívaním, ktoré zabezpečujú výbornú jazdnú pozíciu a stabilizujú telo pri jazde v zákrutách. Ako sa na športové vozidlo patrí, sú použité hliníkové kryty pedálov a 12,3-palcové digitálne hodiny majú grafiku inšpirovanú motoršportom.
Debut na japonskom trhu
Zákazníci v Japonsku si teraz môžu objednať Lexus LBX Morizo RR a prvé kusy budú dodané koncom augusta. K dispozícii bude aj 100 vozidiel vo verzii LBX Morizo RR Bespoke Build. Limitovaná edícia bude dostupná žrebom a šťastlivci budú mať šancu vytvoriť absolútne jedinečný športový crossover personalizáciou vybraných prvkov. Vozidlo v tejto verzii môže vyniknúť okrem iného žltými brzdovými strmeňmi alebo inými materiálmi, farbami a vzormi v interiéri.
Lexus LBX Morizo RR nebude dostupný na slovenskom trhu.
Model Lexus LBX Morizo RR vychádza z najmenšieho modelu značky Lexus LBX, ktorý bol predstavený minulý rok a na slovenskom trhu sa predáva už od 32 900 eur. Hneď v úvode roka získal prvé významné európske ocenenia v podobe titulov Auto roka 2024 a Kompaktné SUV roka 2024, ktoré udelil popredný automobilový magazín What Car? Ide o najmenší model značky Lexus.
Špecifikácia Lexus LBX Morizo RR (porovnanie s verziou HEV)
Celková dĺžka | 4 190 mm |
Celková šírka | 1 840 mm (+15) |
Celková výška | 1 535 mm (-10) |
Rázvor kolies | 2 580 mm |
Hmotnosť | 1 440 kg |
Motor | 1,6-litrový radový 3-valcový preplňovaný motor (G16E-GTS) |
Maximálny výkon kW(k)/ot./min.) | 224 kw (305 koní)/6500 |
Maximálny krútiaci moment (Nm/ot./min) | 400 Nm/3 250 – 4 600 |
Veľkosť pneumatík | 235/45R19 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h | 5,2 s |