Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Koncept terénneho buggy nepatrí medzi vozidlá, ktoré by sa nám spájali so značkou Lexus. No z detailov je jasné, že Lexus ROV Concept nesie v sebe gény japonskej značky. Toto vodíkové šidlo spája technológie budúcnosti s dizajnom vyvinutým pre číre potešenie z jazdy aj v najdivokejšom teréne.

Lexus ROV
Lexus ROV

Zábava z jazdy, ekológia a mobilita bez emisií? Lexus dokázal, že je možné ich spojiť v novom koncepte ROV. Názov je skratkou odvodenou od slovného spojenia Recreational Off-Highway Vehicle, ktorá trochu prezrádza povahu konceptu. Auto vytvorené pod dohľadom majstrov Takumi ponúka radosť z jazdy v teréne, pričom si stále  zachováva charakter značky. Hoci predností japonskej značky je v Lexuse ROV viac, jedna z nich sa rozhodne dostáva do popredia. Jazdiaci outdoorový koncept je v prvom rade inovatívny.

Odkiaľ sa vzal nápad?

Ako zladiť bezemisnú mobilitu s potešením z jazdy? Vodík je podľa japonských inžinierov možnou odpoveďou na otázku „ako spojiť dva rozdielne svety“. Na jednej strane máme v aute klasický piestový motor, ktorý očarí výkonom a schopnosťami v teréne. Na druhej strane jazdí bez emisií a z výfuku kvapká len voda. Nie je to vodíkové auto ako napríklad Toyota Mirai. Chýbajú palivové články vyrábajúce energiu, ktorá potom poháňa elektromotor – namiesto neho tu hrá prvé husle spaľovacia jednotka, v ktorej vodík nahrádza benzín či naftu. Výsledkom je, že koncept Lexus ROV má výrazný charakter, ktorý je tak žiadaný v autách slúžiacich na zábavu. A na rozdiel od elektromobilov má reálny zvuk motora!

V čom vidno detaily značky

Koncept Lexus ROV je síce typickým autom určeným na bezstarostnú hru, no proces jeho tvorby rozhodne nebol bezstarostný. Inžinieri vytvorili bezpečnú a odolnú karosériu, navrhli kokpit v koncepte Tazuna a vyladili podvozok tak, aby auto ponúkalo pohodlie, ktorá na tento typ vozidla nemá obdobu. Aj keď koncept ROV vyzerá ako buggy, je to Lexus ako sa patrí – z hliníka, ocele a ľahkých plastov.

Lexus ROV
Lexus ROV

Vodíkový Lexus na outdoorovú zábavu meria 3122 mm, je široký 1725 mm a vysoký 1800 mm. Nízko položené ťažisko mu dodáva stabilitu pri jazde v nerovnom teréne a agresívne pneumatiky s dezénom zlepšujú terénne vlastnosti. Bezpečnostná klietka dokonale ladí so športovými sedadlami a štvorbodovými pásmi, vďaka čomu cítime pohyby auta celým telom a nemusíme sa obávať preťaženia. Hoci sa ROV Concept nepodobá žiadnemu zo sériových modelov značky Lexus, je ľahké na ňom nájsť štylistické detaily a spracovanie prenesené z áut, ktoré poznáme z ciest. Niektorými z týchto prvkov sú predné a zadné svetlá, nápis LEXUS  na zadnej časti vozidla a dizajn prednej kapoty.

Litrový motor, nádrž plná vodíka

Najzaujímavejší na tomto štúdiovom modeli je však systém pohonu. Aké „srdce“ pracuje za chrbtom vodiča? Ide o 1,0-litrový motor, ktorý funguje ako benzínová jednotka. Namiesto vstrekovacieho systému sú v ňom nainštalované vodíkové vstrekovače, ktoré sú napájané palivom z vysokotlakovej nádrže. Tie dodávajú palivo do valcov. Motor má takmer nulové emisie a pri jazde spaľuje stopové množstvá motorového oleja. Správnu dynamiku zabezpečuje pruženie s dlhým zdvihom a presným riadením. Koncept ROV je výnimočne agilný a zábavný, ako sa na Lexus patrí.

Lexus ROV
Lexus ROV

„Koncept Lexus ROV je našou odpoveďou na rastúci záujem spotrebiteľov luxusných výrobkov o outdoorové aktivity a dobrodružstvá v teréne. Ako koncepčný model spája našu túžbu vyvíjať produkty zamerané na luxusný životný štýl s naším neustálym výskumom nových technológií, ktoré prispievajú k uhlíkovej neutralite. Ide o koncepčné vozidlo, ktoré poskytuje nielen vzrušenie z jazdy, ale vďaka vodíkovému motoru má takmer nulové emisie,”  povedal Spiros Fotinos. Slová šéfa európskej značky Lexus nám umožňujú hľadieť do budúcnosti s optimizmom a dávajú nádej, že motorizmus vytvorený pre potešenie nezanikne spolu s odchodom od fosílnych palív a benzínových motorov.

Značky: