Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Závod spoločnosti BMW Group v meste Dingolfing pripravuje nový proces lakovania bez prestriekania, ktorý umožňuje použitie niekoľkých farieb laku a aplikáciu vzorov bez šablón alebo zakrývania vozidla. Vysoko inovatívna metóda aplikácie nielenže zákazníkom zvyšuje mieru individualizácie, ale znížením množstva odpadu a spotreby energie prispieva aj k trvalej udržateľnosti. Technológia sa prvýkrát používa na 19 vozidiel BMW M4 Coupé, ktoré čoskoro zídu z výrobnej linky v závode Dingolfing s vlastným dvojfarebným lakovaním a identifikáciou M4 na kapote a na zadných dverách.

Milan Nedeljković, člen predstavenstva spoločnosti BMW AG, zodpovedný za výrobu: „Od našej výroby očakávame najvyššie štandardy účinnosti, trvalej udržateľnosti a digitalizácie. Táto inteligentná technológia lakovania spĺňa všetky požiadavky na inovatívny výrobný proces a zákazníkom prináša jedinečné výhody.”

Spoločnosť BMW Group v spolupráci so strojárskou spoločnosťou Dürr, ktorá sa zaoberá zariadeniami pre výrobné závody, vyvinula nový aplikačný proces EcoPaintJet Pro pre vodou riediteľné základné laky a 2K číry lak. Pri konvenčnom postupe sa farba rozprašuje rotujúcim zvonom s 35- až 55 000 otáčkami za minútu a elektrostaticky prilieha ku karosérii. Nová metóda funguje bez elektrostatiky, namiesto toho sa spolieha na prúdovú aplikáciu. Farba sa nanáša pomocou clonovej dosky, ktorá umožňuje vysokú mieru vytvorenia okraja s premenlivou hrúbkou farby medzi 1 a približne 50 milimetrami. To si od robotickej aj aplikačnej technológie vyžaduje maximálnu presnosť. Taktiež to znamená, že možno použiť dve rôzne farby laku, napríklad pre kontrastnú strechu a pruhy a iné vzory sa môžu nachádzať napríklad na kapote. Ťažiskom vývoja technológie a materiálu bolo dosiahnutie maximálneho rozsahu aplikácií. Teraz bude možné lakovať každý vonkajší komponent, čo zákazníkom prinesie prakticky neobmedzené možnosti individualizácie.

Doteraz bolo možné takéto vlastné návrhy realizovať iba pomocou manuálneho prekrývania. Nová technológia eliminuje materiálne a personálne náklady, ktoré s tým boli predtým spojené. Tento inovatívny postup zabraňuje aj takzvanému prestrekovaniu, čiže prebytočným časticiam farby, ktoré sa preto už nemusia odstraňovať. Ďalší príspevok k trvalo udržateľnej výrobe pochádza z nižšej spotreby energie. Keďže už nie je potrebná separácia farby, znižuje sa aj potrebné množstvo vzduchu. Pri približne 7 000 prevádzkových hodinách to znamená úsporu viac ako 6 000 megawatthodín energie a zníženie uhlíkovej stopy o takmer 2 000 ton CO2 ročne. Vývoj inovatívnej technológie lakovania pre ďalšie sériové použitie bude pokračovať.

S lakom pre malú sériu modelov M4 spoločnosť BMW Group testuje možnosti nového postupu. Tieto jedinečné vozidlá budú najprv súčasťou vlastnej flotily spoločnosti. Sériové uvedenie pilotného procesu lakovania do výrobnej siete spoločnosti BMW Group sa má začať v roku 2022.

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.