Vysnívané vozidlo a experimentálne vozidlo so štvorrotorovým Wankelovým motorom. Predstavené na ženevskom autosalóne od 12. do 22. marca 1970. Futuristická vozidlová ikona očaruje, ale nedostáva sa do sériovej výroby. Na jar 2020 bude vydaná nová kniha o vozidle C 111 s mnohými internými informáciami.
Fascinujúce ikonické športové vozidlo a miláčik médií, pojazdné laboratórium na vývoj Wankelovho motora či testovanie nových technológií a v neposlednom rade legendárny rekordér: to a oveľa viac je Mercedes-Benz C 111. Jeho druhý vývojový stupeň C 111-II so štvorrotorovým vyhotovením motora s rotačným piestom M 950 F s výkonom 257 kW (350 k) (štyrikrát spaľovacia komora s objemom 602 kubických centimetrov) oslavuje tento rok svoje okrúhle jubileum.
Premiéra: superšportové vozidlo bolo predstavené pred 50 rokmi na 40. ženevskom autosalóne od 12. do 22. marca 1970. Vozidlo s krídlovými dverami, ktorého výška dosahuje iba 1 120 milimetrov, s rázvorom kolies na úrovni 2 620 milimetrov má sklolaminátovú karosériu (GFK), ktorá je zoskrutkovaná s rámovou podlahou z oceľového plechu. Vozidlo dosahuje maximálnu rýchlosť až 300 km/h. Magnetom pre divákov zostáva až dodnes: Mercedes-Benz C 111-II s charakteristickým lakovaním „Weißherbst“ možno zažiť v múzeu Mercedes-Benz v časti výstavy Fascinácia technikou (Faszination Technik).
Zdokonalenie: vozidlo C 111-II vychádza z modelu C 111, ktorý bol predstavený na jeseň 1969. Z technického hľadiska sa vyznačuje najmä štvorrotorovým Wankelovým motorom, teda skutočne športovým motorom. Vývoj dizajnu pod vedením Bruna Sacca a Josefa Gallitzendörfera začína v lete 1969. V porovnaní s predchodcom sa okrem iného zlepšuje výhľad vodiča vďaka vylepšeniam na blatníkoch, streche a veku batožinového priestoru. Optimalizácie sa nevyhýbajú ani aerodynamike: výsledky meraní v aerodynamickom tuneli preukazujú voči predchodcovi, modelu C 111, zníženie odporu vzduchu až o osem percent. Interiér modelu C 111-II zaujme svojou modernou estetikou. Vysnívané vozidlo zdôrazňuje svoju praktickosť pri každodennom používaní napríklad tým, že ponúka priestor pre jeden veľký a dva malé kufre zo sady kufrov Mercedes-Benz.
Vysnívané vozidlo: model C 111 je od začiatku mimoriadne atraktívnym vozidlom. Tým sa napĺňa plán správnej rady vtedajšej spoločnosti Daimler-Benz AG: 20. mája 1969 sa stanovuje, že model C 111 by mal byť predstavený na medzinárodnej výstave automobilov (IAA) vo Frankfurte nad Mohanom od 11. do 21. septembra ako vysnívané vozidlo. Po úžasnom debute sa model C 111 zúčastňuje mnohých ďalších veľtrhov a výstav: výstavy automobilov v Paríži, na London Motor Show (október 1969), turínskom autosalóne (október/november 1969), na Jochen Rindt Show vo Viedni (november 1969), v meste Essen (december 1969), na autosalóne v Bruseli (január 1970) a na výstave Chicago Auto Show (február 1970). V Ženeve oslavuje v marci 1970 svoju premiéru vylepšená verzia C 111-II.
Bianko šeky: bohatí fanúšikovia športových vozidiel sú ochotní platiť za model C 111 vysoké sumy. Už v roku 1969 v Londýne ponúka automobilový nadšenec až pol milióna nemeckých mariek. V nasledujúcich mesiacoch dorazia do Stuttgartu takzvané bianko šeky. Značka však zdôrazňuje, že experimentálne vozidlo nie je na predaj. Už od začiatku svojej kariéry je neskorší model C 111 (ktorý Mercedes-Benz označuje interným označením C 101) určený pre úplne inú cieľovú skupinu: už v roku 1963 sa premýšľa o Wankelovom motore v „malom, cenovo výhodnom športovom vozidle“, ktorý by mal byť umiestnený pod kapotu „pagody“, teda modelu SL (W 113). Koncom roka 1968 sa toto určenie konkretizuje na „malé športové vozidlo“ bez výrazného komfortu, ktoré sa hodí aj do pretekárskeho športu a ktoré by malo oslovovať „mladších ľudí“.
Jazdný zážitok: pred 50 rokmi bolo možné zažiť model C 111-II v Ženeve nielen ako vrchol výstavy, ale aj ako jazdný zážitok. Pretože z druhej série prináša Mercedes-Benz na autosalón dve z celkovo piatich experimentálnych vozidiel. Skúšobné vozidlo s interným číslom 31 je prvým modelom C 111-II a v rámci predvedenia vozidla pre média ho možno v dňoch 10. a 11. marca 1970 zažiť na okruhu Circuit de Monthoux pri Ženeve na predvádzacích jazdách.
Digitálny: model C 111 nestelesňuje budúcnosť iba svojím tvarom. Ide tiež o prvé vozidlo na svete, ktoré je od základu skonštruované na počítači. Inžinieri pritom využívajú proces ESEM (metóda elastostatických prvkov), teda variant metódy konečných prvkov (FEM), ktorý vyvinul Mercedes-Benz. Digitálna technika umožňuje dokonca aj výpočet dynamických zaťažení. Mercedes-Benz predpokladá, že týmto spôsobom sa ušetria približne štyri mesiace vývoja. Dokumentárny film z dielne Mercedes-Benz „Vozidlo, ktoré pochádza z počítača“ predstavuje inovácie.
V8 namiesto Wankelovho motora: v decembri 1970 sa do jedného modelu C 111-II zabuduje namiesto Wankelovho motora piestový 3,5-litrový V8 motor Mercedes-Benz. Vďaka tomuto vozidlu z Mercedes-Benz Classic možno aj dnes zažiť dynamiku modelu C 111 a na podujatiach automobilových veteránov je vždy zdrojom nadšenia. Ďalšou jedinečnou položkou našej vlastnej zbierky vozidiel je model C 111-II z roku 1975: jeho podlahová skupina pozostáva zo sendviča z dvoch len niekoľko milimetrov hrubých vrstiev z umelej živice spevnených sklenými vláknami, ktoré sú zvarené s polyuretánovým vyplnením a spolu tvoria základný kompozit.
Maslo a lyže: model C 111-II vykazuje oproti svojmu predchodcovi niekoľko komfortných detailov. Tie má na svedomí predovšetkým Rudolf Uhlenhaut, vedúci vývoja osobných vozidiel Mercedes-Benz. Okrem klasického batožinového priestoru je veko batožinového priestoru vybavené upevňovacími popruhmi, na ktoré možno umiestniť batožinu, a okrem toho je možná aj preprava lyží. Uhlenhaut podrobí model C 111-II aj praktickej „maslovej skúške“: v rámci nej sa počas športovej jazdy vyskúša, či sa balenie masla v batožinovom priestore roztopí aj napriek izolácii proti teplu vychádzajúcemu zo spaľovacieho motora.
Priznať farbu: dnes sa model C 111-II, ako aj jeho predchodca, spája v povedomí verejnosti celkom jasne s oranžovo metalickým farebným odtieňom „Weißherbst“. Koncom 60. rokov sa však uvažuje aj o lakovaní vo vyhotovení cinabaritová červená a dekoráciou s pruhmi z rally. V roku 1969 sa model C 111 po prvýkrát objavuje vo vyhotovení s bielym efektovým lakom a žiarivej oranžovej. Do premiéry modelu C 111-II v Ženeve pred 50 rokmi sa však presadzuje lakovanie „Weißherbst“, ktoré sa stáva typickou farbou.
Rekordér: s vývojom superšportového vozidla s Wankelovým motorom Mercedes-Benz už po modeli C 111-II a jeho náprotivku s plastovou podlahovou skupinou nepokračuje. Hviezda experimentálneho vozidla však aj napriek tomu naďalej jasne svieti. Na základe tohto vozidla totiž vznikajú mimoriadne úspešné rekordné vozidlá C 111-II D (1976), C 111-III (1977) a C 111-IV (1979).
Čerstvo vytlačená: nové pohľady na vývoj vysnívaného športového vozidla a lovca rekordov ponúka kniha „Mercedes-Benz C 111“, ktorú čoskoro vydá stuttgartské vydavateľstvo Motorbuch Verlag. Kniha s komplexnou rešeršou a obsiahlymi detailnými informáciami a fotografiami z archívov spoločnosti Daimler AG, vrátane mnohých doteraz nezverejnených motívov, dokumentuje po prvýkrát kompletnú históriu vývoja tohto fascinujúceho vozidla.