Za autora termínu „cloud computing“ je považovaný Nicholas Carr. Ten si už v roku 2003 získal pozornosť článkom „IT Doesn’t Matter“ publikovanom v Harvard Business Review.
Podľa neho sa IT postupne stane bežnou, čoraz viac štandardizovanou a lacnejšou službou. V ďalšom z jeho článkov, „The End of Corporate Computing“ ešte v roku 2005 predpovedal, ako si firmy v budúcnosti už nebudú nakupovať IT ako hardvér a softvér, ale čoraz častejšie ako službu prispôsobenú pre ich potreby. A to službu so všetkým tak, aby sa firmy mohli sústrediť na to, čo vlastne robia a na čom zarábajú.
Telekom Cloud
A mal prirodzene pravdu. V roku 2012 tak Telekom na Slovensku spustil „Telekom Cloud“, pri ktorom môžu zákazníci tejto telekomunikačnej firmy namiesto nákupu klasických serverov získať „virtuálne servery“ a ich výpočtové zdroje – teda požadovaný procesorový výkon, operačnú pamäť a úložisko.
Zatiaľ čo pred 8 rokmi bolo potrebné výhody cloudu a virtualizácie náročne vysvetľovať a zákazníkov doslova presviedčať o tom, že pre nich majú zmysel, dnes je cloud už bežnou súčasťou fungovania aj v čoraz menších firmách. A v roku 2019 Telekom do ponuky služieb vďaka širokému partnerstvu s Microsoftom pridal aj ich platformu Azure.
Azure a Cloud v symbióze
Tieto dve služby z ponuky Telekomu sa dobre dopĺňajú. Dôležité je, že Telekom Cloud ako „virtuálne servery“ a „virtuálne úložisko“ kompletne prevádzkuje Slovak Telekom. Cloudová platforma je umiestnená v ich vlastnom dátovom centre umiestnenom na Slovensku a na ich vlastnom hardvéri. Všetky dáta teda zostávajú na území SR, na pripojenie k zákazníkom sa dajú využiť dátové služby od Telekomu. Všetko spravujú vyškolení vlastní administrátori a technici tejto firmy.
Vďaka tomu dokáže Telekom zastrešiť celú službu kompletne, ako sa dnes hovorí End-to-End. Zároveň Telekom k službe dokáže poskytnúť kompletné garancie a SLA (Service-Level Agreement) a postaviť na nej riešenie aj pre toho najnáročnejšieho zákazníka.
Moderný hardvér, aktuálny softvér
Tak ako každý rok, aj v priebehu posledných 12 mesiacov Telekom celú platformu modernizoval. To znamená napríklad úplne nové servery či nové úložiská, vďaka ktorým sú už všetky dáta na moderných FMD diskoch (Fluorescent Multilayer Disc), nepoužívajú sa teda žiadne rotujúce HDD či SSD.
Microsoft Azure ako platforma
Na rozdiel od Telekom Cloudu, Azure obsahuje stovky rozličných cloudových zdrojov. Microsoft do celej svojej platformy intenzívne investuje a podiel Azure z celosvetových tržieb cloudu sa už pohybuje na úrovni okolo 20 %. Sú v ňom samozrejme aj tradičné virtuálne servery a úložiská, no okrem nich aj množstvo iných služieb. Z tých známejších je to Active Directory, Windows Virtual Desktop, manažované databázy, vývojové prostredia či webové aplikácie, ale Azure poslúži aj pre IoT, blockchain či umelú inteligenciu. Vďaka obrovskému množstvu zákazníkov, ktorí Azure globálne využívajú, doň každý týždeň pravidelne pribúdajú nové služby.
Aj pre špecifických zákazníkov
Microsoft Azure je vhodný práve pre zákazníkov, ktorí by chceli využívať skôr špecifickejšie služby. Ich príkladom sú napríklad manažované databázy (SQL, MySQL, MariaDB, Postgre, Cosmos DB), vopred pripravené vývojové prostredia, automatická škálovateľnosť a množstvo ďalších funkcií. Väčšinou sú to také služby, ktoré na Slovensku využije len niekoľko zákazníkov a ich vývoj a prevádzka na vlastnej platforme Telekomu by boli z toho dôvodu neefektívne.
V prípade Azure a množstva jej zákazníkov po celom svete už sú tieto funkcie k dispozícii a ich neustálemu rozvoju sa venuje významná pozornosť.
Zadarmo na vyskúšanie
Microsoft ponúka Azure vo viacerých komerčných modeloch. K dispozícii je aj limitovaná „free“ verzia určená na vyskúšanie či model Pay-As-You-Go, pri ktorej sa zákazník registruje do platformy sám a platí verejné ceny za služby podľa svojich požiadaviek.
Telekom ponúka Azure v tzv. CSP (Cloud Solution Provider) modeli. Okrem Azure zdrojov v tomto prípade samozrejme Telekom dokáže zabezpečiť aj kompletný manažment celého riešenia – napr. vytváranie a zmeny virtuálnych serverov, konfiguráciu úložiska, správu používateľov, nastavenie siete a sieťových politík.
Rovnako sa dá objednať aj správa operačných systémov (Linux, Windows), administrácia databáz či konkrétnych aplikácií, ktoré zákazník využíva. A to všetko v kvalite a v termínoch, individuálne dohodnutých so zákazníkmi podľa ich potrieb.