Téma o ktorej sa diskutuje roky, no s postupom času naberá na dôležitosti.
Odpočúvanie zariadeniami v domácnosti znie ako sci-fi alebo ako epizóda zo seriálu Black Mirror. Diskusií o tom, či nás zariadenia od počúvajú a využívajú svoje mikrofóny na to, aby nepretržite zachytávali naše hlasy alebo diskusiu, je na pretrase už niekoľko rokov. Viac či menej sa táto téma zintenzívňuje s príchodom nových zariadení. V minulosti to bolo napríklad pri nástupe domácich asistentov. Téme odpočúvania sa venoval web 404media.
Hlasový asistent
Faktom ale zostáva, že nielen domáci asistenti, ktorí sú priamo určený na zachytávanie vášho hlasu, respektíve hlasových povelov, sú jediné zariadenia, ktoré by mohli byť týmto spôsobom využívané. Každý smartfón má totiž mikrofón a má aktivovanú službu svojho digitálneho asistenta v závislosti na výrobcovi. Marketingový tím spoločnosti CMG tvrdí, že má možnosť počúvať vaše rozhovory prostredníctvom zabudovaných mikrofónov v smartfónoch alebo inteligentných televízoroch a tieto údaje ďalej zhromažďovať a využívať na lepšie cielenie reklám.
Dôkazy neexistujú
Aj nateraz však treba zdôrazniť, že neexistujú jednoznačné dôkazy o konkrétnom zbere informácií. Zatiaľ sa pohybujeme v rovine domnienok a špekulácií, no s vývojom týchto zariadení a káuz, ktoré sa postupne objavujú, je vysoko pravdepodobné, že zariadenia môžu byť v niektorých prípadoch zneužívané na zachytávanie hlasu, aj keď o tom používateľ priamo nevie. Nepriamo o tom vie, pretože mohol súhlasiť s podmienkami používania.
Tu je problematický fakt najmä v tom, že zatiaľ nie je presne dokázané, ktoré údaje sme poskytli my sami ako používatelia zariadení a ktoré boli samovoľne zachytené. Používatelia, ktorí uskutočnia vyhľadávanie na e-shope, sa môžu následne čudovať nad zobrazovaním reklám o tomto produkte. Je otázka, či sa o tomto produkte s niekým rozprávali v domácnosti, alebo si neuvedomili, že tento produkt vyhľadávali alebo klikli na nejaké propagačné video na sociálnej sieti.
Sociálna sieť ako vstupný bod
Tá používa analýzu, vďaka ktorej zachytí záujem používateľa napríklad len tým, že prestal rolovať obsah a na danom príspevku zostal dlhšie. Následne je to informácia, ktorá poslúži reklamným agentúram na to, aby získali ďalšie dáta o preferenciách a záľubách konkrétneho používateľa.
Naproti tomu ale existuje spoločnosť MindSift, ktorá tvrdí, že používa údaje zozbierané z mikrofónov zariadení na lepšie cielenie reklamy. Podľa webu 404media je na sieti LinkedIn zástupca spoločnosti, ktorý žiada záujemcov o túto službu, aby ho pre bližšie informácie kontaktovali. Spoločnosť CMG následne vysvetlí, ako tento systém funguje a koľko takáto služba stojí.
CMG sa svojím produktom chváli
Propagácia týchto funkcií a možnosti aktívneho počúvania, ako to sama spoločnosť nazýva, nás privádza k tomu, že tieto zariadenia sú skutočne využívané spôsobom, o akom používatelia netušili. Firmy sa môžu obhajovať súhlasom všeobecných podmienok v rámci používania zariadení, no právnici si nie sú touto klauzulou alebo spôsobom v jej uvedenia istí.
Ide o citlivú záležitosť a je dôležité, aby spotrebitelia mali jasnú informáciu, že je takáto funkcia dostupná. Na druhú stranu je potrebné dodať, že všeobecné podmienky používania softvéru alebo služby sú skutočne obrovské a aj v súčasnosti sú v nich mnohokrát integrované klauzuly, o ktorých používatelia nevedia. Právne sú právne v poriadku, aj keď nie sú nejakým spôsobom vyzdvihované.
V minulosti išlo napríklad o softvérový produkt firmy VMware, ktorá mala v podmienkach používania uvedené, že používateľ sa zaväzuje nepublikovať negatívne recenzie na daný produkt. Neskôr však firma upravila obchodné podmienky používania a túto klauzulu stiahla.
Firmy majú protiargumenty
Firma CMG uvádza ako svojich partnerov veľké spoločnosti, a to napríklad Amazon, Microsoft alebo Google. Podľa webu 404media sa spoločnosť Microsoft odmietla k tejto téme vyjadriť. Google však oznámil, že systém Android už roky obsahuje funkciu, ktorá informuje používateľa, akonáhle sa používa mikrofón.
Podobne je to aj s fotoaparátom a ak je tento prvok aktívne využívaný, používateľ o tom vie. Amazon sa vo svojom vyhlásení vyjadril, že takýto reklamný produkt nie je možné na ich zariadeniach s názvom Echo používať, pretože záznamy z neho neposkytujú tretím stranám.
Otázka odpočúvania je otvorená
Na záver ešte treba uviesť, že spoločnosť CMG uvádza, že nepočúvajú žiadne rozhovory a údaje, ktoré získajú, sú anonymizované a šifrované. Na základe tohto tvrdenia by sa dalo povedať, že údaje používateľov sú v bezpečí. Otázne je dokedy a či chcú byť používatelia neustále počúvaní.
Zdroj: 404media
Prečítajte si aj: