Pre automobilových fanúšikov s manuálnymi zručnosťami musel byť areál na londýnskom predmestí Surbiton hotovým rajom.

Všade kovový šrot, automobilové súčiastky, pneumatiky a oddaný otec opravujúci v garáži autá a bicykle. A uprostred nej istý John Cooper, ktorý si hneď po skončení druhej svetovej vojny vytvoril základ pre mimoriadnu kariéru konštruktéra pretekárskych automobilov. Jeho meno sa dodnes spája nielen s veľkými úspechmi vo Formule 1, ale aj s obzvlášť športovými modelmi značky MINI. Vďaka odhodlaniu Johna Coopera prišiel výkonnejší modelový variant revolučného malého auta na trh len dva roky po predstavení klasického Mini v roku 1959. Mini Cooper okamžite zaujal temperamentným nástupom výkonu a vysokou obratnosťou. Dokonca aj o 60 rokov neskôr sa mená tradíciou prešpikovaného britského výrobcu automobilov a legendárneho konštruktéra športových áut pozoruhodne často spomínajú v rovnakom kontexte. Zvlášť, pokiaľ ide o maximálnu zábavu z jazdy s minimálnymi vonkajšími rozmermi.

Základom tohto spojenia je skutočne autentický športový duch. Vo Veľkej Británii sa túžba pretekať znovu prebudila už krátko po skončení vojny. Po celej krajine sa vytyčovali trate a konali sa súťaže. John Cooper mal talent aj ambície na to, aby sa na tejto scéne presadil. Keď so svojím otcom Charlesom v roku 1946 založili Cooper Car Company, mal len 23 rokov. Spoločnosť čoskoro vyvinula a postavila úspešné pretekárske autá pre preteky kategórie Formula 3 a Formula 2. Synov vynaliezavý duch vyvrcholil konštrukciou nového typu pretekárskeho auta Formuly 1, v ktorom motor nepracoval pred jazdcom, ako bolo vtedy zvykom, ale za ním. Cooper s ním slávil prvé víťazstvá v roku 1958. V rokoch 1959 a 1960 sa Jack Brabham stal na Cooperovom vozidle dokonca majstrom sveta. A revolučný princíp motora v strede sa natrvalo etabloval v pretekoch Grand Prix. Cooperov tím zostal vo Formule 1 aktívny až do konca 60. rokov. Medzi najznámejších pilotov patrili okrem Jacka Brabhama aj sir Stirling Moss, Bruce McLaren a Jochen Rindt.

Zatiaľ čo jeho prelomové pretekárske autá Formuly 1 sú už dlho históriou, vplyv Johna Coopera na zážitok zo športovej jazdy v sériových vozidlách žije dodnes. Aj v tejto oblasti sa to všetko začalo revolučnou konštrukciou. Zatiaľ čo John Cooper bol zaneprázdnený presadzovaním svojej značky na pretekoch formúl, inžinier Alec Issigonis vyvinul pre British Motor Corporation nový malý automobil. S vonkajšou dĺžkou niečo vyše troch metrov ponúkalo klasické Mini úžasné množstvo miesta pre štyroch pasažierov a ich batožinu. Issigonis uložil motor vpredu naprieč a prevodovku priamo pod neho. Kolesá umiestnené v rohoch karosérie a krátke previsy urobili zvyšok. Klasické Mini so svojim priečne umiestneným štvorvalcovým motorom a predným náhonom vytvorilo základ pre vzhľad a konštrukciu malých a kompaktných automobilov, ktorý bol v tom čase úplne nový a používa sa dodnes.

Klasické Mini začínalo s motorom s výkonom 25 kW (34 k), no bolo ľahké a vďaka pohonu predných kolies, širokému rozchodu a torzne tuhej karosérii bolo v zákrutách mimoriadne obratné. Zatiaľ čo Issigonis myslel predovšetkým na lacné a ekonomicky dostupné vozidlo pre každého, John Cooper okamžite rozpoznal športový potenciál klasického Mini. Obaja geniálni inžinieri sa stretli už pri spoločných pretekárskych aktivitách, neskôr nadviazali aj obchodné vzťahy a časom sa medzi nimi vytvorilo dôverné priateľstvo. Napriek tomu bolo treba veľa presviedčania, aby sa pozdvihol športový temperament klasického Mini. S požehnaním vedenia BMC preto John Cooper na začiatku vyrobil malú sériu 1 000 vozidiel, ktorých upravený motor so zdvihovým objemom tesne pod 1,0 litra generoval výkon 40 kW (55 k), čo stačilo na maximálnu rýchlosť 135 km/h. Cooper dodal aj prevodovku s tesnejším odstupňovaním, lepšie vedenú radiacu páku, kotúčové brzdy na predných kolesách a širšie pneumatiky. Strecha bola navyše v kontrastnej farbe a dvojfarebný bol aj interiér. Prvý model Mini Cooper prišiel na trh v septembri 1961.

Reakcie boli euforické a na splnenie zostalo už iba jedno želanie: ešte viac výkonu. Cooper a Issigonis, ktorí sa presvedčili o športovom talente klasického Mini, zvýšili objem motora na 1 071 kubických centimetrov. Vďaka tomu výkon poskočil na 51 kW (70 k). Technológia podvozku poskytla ďalší dôležitý impulz pre športovú kariéru klasického Mini: Issigonis priniesol podstatné inovácie aj v oblastiach riadenia a zavesenia kolies, čím položil základy pre pocit z jazdy ako na motokáre, ktorým sa automobily tejto značky vyznačujú dodnes. Homokinetické kĺby znížili vplyv pohonu na riadenie, pomocný rám, ku ktorému boli pripevnené aj zadné kolesá, zlepšil smerovú stabilitu, gumené uloženie a malé teleskopické tlmiče zaisťovali jemnú odozvu a progresívny chod pruženia.

Mini Cooper bol okamžite úspešný na pretekárskych okruhoch aj na tratiach rely. Svojimi vystúpeniami na Rely Monte Carlo sa vozidlo stalo legendou. V roku 1963 dosiahol Fín Rauno Aaltonen výnimočné víťazstvo. Okrem trofejí si Mini Cooper počas svojich vystúpení získaval z roka na rok väčšiu popularitu. Jeho úspech v konkurencii s mnohými oveľa väčšími a silnejšími súpermi mu zaručil obľubu verejnosti. Uznávanými vrcholmi boli celkové víťazstvá dosiahnuté s modelom Mini Cooper S na Rely Monte Carlo v rokoch 1964, 1965 a 1967. Až potom sa kariéra klasického Mini v rely chýlila ku koncu.

Na cestách dráždil Mini Cooper svojich fanúšikov v rokoch 1961 až 1971, počas ktorých sa jeho modelové označenie stalo synonymom vášnivej zábavy z jazdy. Meno John Cooper sa medzi fanúšikov klasického Mini zapísalo natrvalo. Tuningové súpravy vyvinuté Cooperom pre sériové vozidlá Mini sa v 70. a 80. rokoch 20. storočia stretli s veľkým ohlasom a dopytom. V roku 1990 sa do modelového radu vrátila verzia Mini Cooper. Pod krátkou kapotou teraz pracoval 1,3-litrový štvorvalcový motor s výkonom 45 kW (61 k). Fanúšikovia tak s agilným a športovým vozidlom Mini Cooper opäť dobyli vlásenky a serpentíny tohto sveta. Táto verzia s výkonom 46 kW (63 k) sa vyrábala do jesene 2000. Nástupca bol vtedy už pripravený a stál na štarte.

Prevzatie automobilky Rover Group spoločnosťou BMW Group začiatkom roku 1994 otvorilo značke MINI úplne nové perspektívy. Na medzinárodnom autosalóne (IAA) vo Frankfurte sa v roku 1997 predstavila štúdia MINI Cooper, ktorá ponúkala perspektívu novej edície jedinečného britského malého automobilu. Ako moderná interpretácia tradičnej koncepcie vozidla spojila klasické hodnoty svojho predchodcu s požiadavkami na moderný automobil na prahu 21. storočia. V roku 2001 tak uzrelo svetlo sveta nové MINI.

Nové MINI bolo väčšie, elegantnejšie, farebnejšie a, samozrejme, technicky vyspelejšie. A do modernej doby prenieslo aj typický motokárový pocit z klasického Mini. MINI vyrábané v anglickom Oxforde sa zároveň predstavilo ako prvé prémiové vozidlo v segmente malých áut. Na rozdiel od toho klasického bola verzia MINI Cooper hneď súčasťou základnej zostavy. S maximálnym výkonom 85 kW (115 k) robilo česť svojmu menu. Konštrukcia motora a podvozku okamžite vytvorili harmonické spojenie pre maximálnu zábavu z jazdy. Vpredu opäť priečne uložený štvorvalcový motor mal teraz zdvihový objem 1,6 litra. Jeho výkon umožnil modelu MINI Cooper šprintovať z pokoja na 100 km/h za 9,2 sekundy a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 197 km/h. Vysokokvalitná technológia podvozku MINI Cooper zahŕňala vzpery McPherson na prednej náprave, polosi rovnakej dĺžky a v segmente malých automobilov jedinečnú viacprvkovú zadnú nápravu. Nechýbali ani kotúčové brzdy na všetkých štyroch kolesách ako aj systém jazdnej stability DSC (Dynamic Stability Control).

Túžba po ešte vyššom výkone sa splnila aj pri modernom MINI. Už na jeseň 2001 sa predstavil model MINI Cooper S s výkonom 120 kW (163 k).

V novembri 2006 prišla na trh nová edícia moderného MINI s evolučne upraveným dizajnom a so zásadne prepracovanou technikou. Od originálu k originálu — vizuálny vzhľad MINI, ktorý získal najvyššie ocenenia, bol v mnohých detailoch prepracovaný, čím sa predovšetkým ešte jasnejšie zdôraznili športové prednosti kompaktného umelca. Modely MINI Cooper s výkonom 88 kW (120 k) a MINI Cooper S s výkonom 128 kW (175 k), ktoré boli dostupné v čase ich uvedenia na trh, okamžite zaujali zvýšeným výkonom a výrazne zníženou spotrebou paliva a nižšími emisiami. O dva roky neskôr bolo možné prvýkrát zažiť športové vlastnosti Mini Cooper aj s vysoko účinným naftovým motorom. V modeli MINI Cooper D dosahoval výkon 81 kW (110 k) a v Mini Cooper SD, ktorý sa predstavil krátko nato, to bolo až 125 kW (170 k).

Už pri vývoji moderného MINI na prelome tisícročí vniesol Mike Cooper do projektu know-how, ktoré sa za tie roky zhromaždilo v jeho rodine. Syn Johna Coopera bol vášnivo oddaný obzvlášť športovým verziám MINI. V nasledujúcich rokoch sa spojenie plné tradícií ešte viac zblížilo. Začiatkom roku 2007 získala spoločnosť BMW Group práva na značku John Cooper Garages. Výsledkom tohto snaženia je, že značka John Cooper Works je od roku 2008 oficiálnou súčasťou automobilky MINI. Extrémne športové modely John Cooper Works odvtedy predstavujú maximum sily a výkonu, ktorý možno v MINI zažiť.

Aj v súčasnej modelovej generácii je MINI Cooper stelesnením extra porcie zábavy z jazdy, ktorá sa teraz prejavuje v najrôznejších podobách. S trojvalcovým benzínovým motorom pod kapotou produkuje výkon 100 kW (136 k). Okrem toho je názov Cooper zakotvený v celom rade súčasného modelového programu. Prvý plne elektrický model značky sa volá MINI Cooper SE (kombinovaná spotreba energie: 17,6 – 15,2 kWh/100 km podľa WLTP; kombinované emisie CO2: 0 g/km). Poháňaný elektromotorom s výkonom 135 kW (184 k) spája trvalo udržateľnú mobilitu s charakteristickou zábavou z jazdy, s expresívnym dizajnom a s prémiovou kvalitou. Na druhej strane spektra sa nachádza nový model MINI John Cooper Works GP (kombinovaná spotreba paliva: 7,3 l/100 km; kombinované emisie CO2: 167 g/km podľa WLTP). Poháňa ho štvorvalcový turbomotor s výkonom 225 kW (306 k), vďaka čomu ide o najrýchlejšie MINI, aké kedy mohlo jazdiť po bežných cestách. Či už lokálne bez emisií v každodennej mestskej premávke, alebo s nefalšovanou túžbou vydať sa na pretekársku dráhu: každé MINI s názvom Cooper v označení modelu nesie jedinečného britského športového ducha spojenia, ktoré existuje už 60 rokov.

Značky: