Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Národná diaľničná spoločnosť v stredu 17. júla 2024 slávnostne spustila premávku po novovybudovanom úseku D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto, privádzač. Privádzač k budúcej D3 odľahčí vyťaženú cestu I/11 zo Žiliny do Kysuckého Nového Mesta a pomôže obyvateľom Kysúc dostať sa rýchlejšie za prácou do Žiliny a v neposlednom rade aj do blízkeho priemyselného parku. Pre Žilinský kraj a územie regiónu Kysúc má privádzač extrémny význam. Jeho výstavba bola z veľkej časti financovaná z európskych zdrojov, celková investícia predstavuje sumu 19,3 milióna eur.

Celková dĺžka privádzača je takmer 1,4 kilometra. Súčasťou stavby sú 4 mosty v dĺžke takmer 380 metrov, 600 metrov protihlukových stien a 4 križovatky. Na tlmenie prípadných negatívnych vplyvov bola zrealizovaná aj antivibračná podzemná stena v dĺžke 75 metrov. Z pohľadu ochrany prítomnej fauny boli pri výstavbe rešpektované migračné koridory vysokej zveri či vtáctva.

Stavebný proces

Výstavba privádzača k diaľnici D3 začala na konci roka 2021. Počas stavebného obdobia bolo potrebné zrealizovať enormné množstvo preložiek inžinierskych sietí a vodného zdroja. Preložilo sa vyše 1,2 kilometra vodovodov a kanalizácií, 865 metrov elektrických a telekomunikačných rozvodov, 110 metrov železničného vedenia či vyše 70 metrov plynovodov. Do násypov bolo navezeného 133-tisíc kubíkov materiálu.

Trasovanie úseku

Privádzač začína na ceste I/11, na ktorú sa pripája úrovňovou križovatkou tvaru T, na ktorej je doprava riadená cestnou svetelnou signalizáciou v plne inteligentnom riadení s preferovaním vozidiel na ceste I/11. Detekcia vozidiel je navrhnutá pomocou najmodernejšej technológie a to bezdrôtovými magnetovými senzormi. Následne trasa privádzača prechádza mostom cestu I/11, križuje rieku Kysuca a budúcu diaľnicu D3. Trasa privádzača pokračuje severo-západným smerom k ceste tretej triedy, na ktorej je zriadená malá okružná križovatka umožňujúca prepojenie privádzača s cestou vo všetkých smeroch. Trasa ďalej križuje železničnú trať a končí pripojením na miestnu komunikáciu pri priemyselnom parku.

Dobrá správa pre Žilinský kraj

Cestu I/11 smerujúcu do Čiech a Poľska denne využije viac než 30-tisíc áut, pre ktoré je už po mnoho rokov práve križovatka v Radoli kritickým bodom. Sprevádzkovaním nového úseku sa cesta I/11 odľahčí. V prípade, ak by sa výstavba diaľničného privádzača nerealizovala, svetelne riadená križovatka v Radoli by už doprave kapacitne nepostačovala. Predpokladá sa, že nový úsek ponad rieku Kysuca a železnicu využije denne viac ako 9-tisíc vozidiel.

Budúcnosť je v D3 – rýchlejšia a bezpečnejšia doprava

Národná diaľničná spoločnosť výrazne zdynamizovala proces prípravy aj zvyšných úsekov diaľnice D3 na Kysuciach. O niekoľko týždňov budú vyhlásené verejné súťaže na zhotoviteľov dvoch úsekov – D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto a D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica. Verejné obstarávanie pre dokončenie druhej rúry diaľničného tunela Horelica prebieha od konca mája tohto roka.

Predovšetkým lokality ako Oškerda, Radoľa, Povina a Kysucký Lieskovec budú tými, ktorým sa sprevádzkovaním D3 výrazne uľaví. Predpoklady nám ukazujú, že na D3 sa z cesty I/11 presunie takmer 12-tisíc osobných áut a viac ako 6-tisíc kamiónov.

Ušetrený čas počas špičiek v pracovných dňoch bude predstavovať aj 30 minút, v extrémnych prípadoch aj 45 minút.

Práve zrýchlenie prípravných procesov smeruje k tomu, aby mohla byť výstavba zahájená v čo najskoršom možnom termíne. „V Národnej diaľničnej spoločnosti intenzívne pracujeme na dokončení kysuckej diaľnice, je to absolútna priorita,“ povedal Filip Macháček, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.

Značky: