Moderná a environmentálne ohľaduplná doprava na regionálnych tratiach, vyšší komfort a kultúra cestovania, zvýšenie bezpečnosti a spoľahlivosti dopravy. To všetko si Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sľubuje od nových vozidiel, ktoré už tento mesiac začnú postupne pribúdať do jej flotily.
Pôjde o 21 kusov dieselmotorových jednotiek (DMJ) radu 861, ktoré v nasledujúcich troch rokoch výrazne prispejú ku kvalite služieb národného dopravcu v Banskobystrickom, Žilinskom a Trenčianskom kraji. Spolu s ďalšími 31 novými vozidlami (25 elektrických jednotiek, 5 hybridných elektrických vozidiel a 1 multifunkčný rušeň pre TEŽ a OŽ) pôjde v zmienenom období o najvýraznejšiu modernizáciu vozidlového parku v histórii ZSSK v takomto krátkom čase.
Dodanie jednotiek je výsledkom projektu „Modernizácia vozového parku ŽKV v rámci OPII – 1. časť“. Na základe Zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku z Kohézneho fondu Európskej únie
z 10. 11. 2017 získala ZSSK príspevok v hodnote 74 835 328,10 eur, celková hodnota projektu je 76 999 000 eur (bez DPH). Sumu 2 163 671,90 eur (bez DPH) doplní národný dopravca z vlastných zdrojov. Dodávateľom moderných dieselmotorových jednotiek je slovenská spoločnosť ŽOS Vrútky. Do vozidlového parku ZSSK by malo všetkých 21 dieselmotorových jednotiek pribudnúť postupne – deväť v roku 2019, dvanásť v roku 2020.
Nízkopodlažné DMJ s dieselhydrodynamickým prenosom výkonu sú určené na zabezpečenie dopravy na neelektrifikovaných regionálnych tratiach. Majú dvojakú koncepciu – dlhšie (typ 861.0, ktorý tvoria dva krajné hnacie vozne a jeden vložený) a kratšie (typ 861.1, ktorý tvoria dva krajné hnacie vozne). DMJ 861.0 disponujú kapacitou 171 miest na sedenie a 120 miest na státie, DMJ 861.1 majú 115 miest na sedenie a 80 miest na státie.
Všetky dieselmotorové jednotky sú vybavené klimatizáciou, wi-fi pripojením na internet, informačným a komunikačným systémom pre cestujúcich, kamerovým systémom a systémom na počítanie cestujúcich. Prispôsobené sú osobám so zdravotným znevýhodnením a s obmedzenou schopnosťou pohybu. V porovnaní so starším typom DMJ majú väčší počet miest pre bicykle (5 ks namiesto 2 ks pri DMJ 861.0), nový výstražný a komunikačný systém a nástupné dvere s elektrickým pohonom s integrovaným výsuvným schodíkom pre pohodlné nastupovanie a vystupovanie cestujúcich. Zmeny oproti starším typom DMJ spočívajú najmä v aplikovaní železničných noriem TSI súvisiacich s protipožiarnou bezpečnosťou. V prípade DMJ 861.1. ide o zmeny vnútorného usporiadania vychádzajúce z dvojdielnej koncepcie vozidla.
ZSSK si zmluvne zabezpečila, aby bola pri nových vozidlách dosiahnutá čo najvyššia prevádzkyschopnosť, t. j. minimálne na 95 %. V opačnom prípade nastupujú dohodnuté sankcie.
Zaujímavou súčasťou výbavy nových DMJ je napríklad systém počítania cestujúcich, ktorý pracuje nonstop na princípe infračerveného žiarenia a umožňuje počítanie nastupujúcich a vystupujúcich na každej zastávke, evidenciu počtu cestujúcich medzi stanicami a počítanie osôb zo všetkých vstupných dverí. To všetko anonymne – bez toho, aby sa dala určiť identita cestujúcich.
DMJ vychádzajú v ústrety cestujúcim so zníženou schopnosťou pohybu, ktorým sú prispôsobené nielen svojou nízkopodlažnosťou, ale aj vyhovujúcimi toaletami. V každej jednotke sa nachádzajú dve miesta pre invalidné vozíky.
„Fakt, že sa prvá z nových dieselmotorových jednotiek konečne dostáva na trať, je pre nás veľkou satisfakciou, pretože pri nástupe do predstavenstva ZSSK v roku 2016 sme okrem iného zdedili aj trochu problematické tendre. Jeden musel byť zrušený a vypísaný nanovo (25 elektrických jednotiek), tender na 21 dieselmotorových jednotiek sme konzultovali a prehodnocovali spoločne s Európskou komisiou, preto sa dodanie vozidiel omeškalo. O to viac ma teší, že dnešným dňom modernizácia vozidlového parku naberá opäť o čosi reálnejšie a konkrétnejšie kontúry. Veríme, že moderné DMJ budú prínosom pre obyvateľov dvoch stredoslovenských a jedného západoslovenského kraja a prispejú k dlhodobému trvalo udržateľnému rozvoju dotknutých regiónov a ich pracovného trhu,“ hovorí Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.
„Najväčšou výzvou bolo prispôsobiť DMJ 3. generácie nevyhnutným zmenám. Tie súviseli nielen s neustálym vývojom európskej legislatívy v oblasti prevádzky a bezpečnosti, ale aj s náročnými požiadavkami zákazníka v oblasti komfortu cestujúcich, variability priestoru či informačných systémov. Projekt je náročný tiež z hľadiska výroby. Naša spoločnosť totiž vôbec prvýkrát v rámci jednej série súčasne vyvíja a vyrába dve koncepcie vozidla, čo znamená, že realizujeme výrobu s dvomi prototypmi. Dnešný deň je pre nás dôležitým míľnikom. Verím, že nové DMJ 3. generácie zvládnu náročné požiadavky na dostupnosť aj spoľahlivosť, a tak prispejú k zlepšeniu dopravnej situácie,“ dopĺňa Peter Malec, predseda predstavenstva spoločnosti ŽOS Vrútky.
Prehľad základných informácií k novým DMJ:
Typ vozidla | DMJ 861.0 (trojčlánkové) | DMJ 861.1 (dvojčlánkové) |
Počet miest na sedenie | 171 | 115 |
Počet miest na státie | 120 | 80 |
Max. prevádzková rýchlosť | 140 km/h | 140 km/h |
Počet obstaraných kusov | 7 | 14 |
Nasadenie | Banskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj | Banskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj |
Dodávateľ | ŽOS Vrútky, a.s. (SR) | ŽOS Vrútky, a.s. (SR) |
Ďalšie podrobnosti o tomto europrojekte sú zverejnené na webovej stránke národného dopravcu à http://www.slovakrail.sk/sk/o-spolocnosti/projekty-eu/modernizacia-zkv-opii-1-cast.html.
Zrealizované a plánované investície súčasného manažmentu ZSSK do vozidlového parku v celkovom objeme cca 383 mil. eur:
25 ks moderných elektrických jednotiek – projekt EÚ
- celkový objem: 160 miliónov eur
- predpokladané dodanie prvej jednotky: 2020 (dodávky 2020 – 2022)
- nasadzovanie: regionálna doprava Žilinský kraj
21 ks dieselmotorových jednotiek – projekt EÚ
- celkový objem: 77 miliónov eur
- predpokladané dodanie prvých vozidiel: druhý kvartál roka 2019
- nasadzovanie: regionálna doprava Banskobystrický samosprávny kraj
5 nových elektrických jednotiek a 1 multifunkčný rušeň
- celkový objem eur: 38,8 milióna eur
- predpokladané dodanie: grafikon 2020/2021
- nasadzovanie: Vysoké Tatry
35 ks novovyrobených osobných vozňov série Ampz (7 ks) a série Bmpz (28 ks)
- celkový objem eur: cena za 1 ks približne 1,89 milióna eur
- predpokladané dodanie: v priebehu rokov 2018 – 2021
- nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)
50 ks modernizovaných osobných vozňov série Bmz
- celkový objem eur: cena za 1 ks = 748 500 eur
- predpokladané dodanie: v priebehu rokov 2018 – 2021
- nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)
34 ks diaľkových vozňov série Apeer (14 ks) a série Bpeer (20 ks) – renovácia vo vlastnej réžii
- celkový objem eur: 3,5 milióna eur (predpokladané náklady na 1 vozeň = 100-tisíc eur)
- dodanie: zákazka má byť hotová do konca roka 2019
- nasadzovanie: diaľková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica; Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)