Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) posilní v najbližších dvoch rokoch najekologickejšiu hromadnú dopravu v okolí Žiliny. Pribudne tu až 25 nových elektrických jednotiek (ucelených vlakov), ktoré budú nasadené na všetkých elektrifikovaných tratiach, t. j. Žilina – Trenčín, Horní Lideč – Púchov, Žilina – Čadca – Zwardoń a Žilina – Liptovský Mikuláš. V prvých jednotkách sa cestujúci odvezú už v prvom polroku 2020.

 V týchto dňoch prvé dve jednotky skúša ich výrobca česká ŠKODA TRANSPORTATION v skúšobnom centre VUZ Velím a na svojich testovacích koľajach. „Nové vlaky už majú nami určený náter a interiér podľa nášho nového dizajn manuálu a na skúšobných jazdách sme boli z prvého dojmu veľmi príjemne prekvapení. Dvadsaťpäť nových jednotiek bude znamenať v žilinskej regionálnej doprave revolúciu,“ konštatuje Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK. „Verím, že kolegom zo ŽSR sa čoskoro podarí zrekonštruovať celý úsek Púchov – Považská Bystrica – Žilina (náročný úsek s tunelmi), aby nové vlaky mohli čo najskôr ukázať cestujúcim naozaj všetko, čo dokážu,“ dodáva Hlubocký.

Nákup 25 nových elektrických jednotiek za 160 miliónov eur je najväčšou investíciou ZSSK od jej vzniku v roku 2005. Priebeh výberu dodávateľa tendra bol vďaka transparentnému prístupu v koordinácii s EK bezproblémový, čoho dôkazom je okrem schválenia výsledkov verejného obstarávania aj to, že v elektronickej aukcii boli dvaja veľkí hráči (ŠKODA TRANSPORTATION a Stadler Bussnang AG). Víťaznou sa napokon stala ponuka ŠKODA TRANSPORTATION, ktorá už v minulosti dodala pre ZSSK 19 ks elektrických poschodových jednotiek a 10 ks poschodových push-pull súprav. Všetky majú v porovnaní s priemerom vozidlového parku ZSSK viditeľne nižšiu poruchovosť.

25 jednotiek bude nasadených do regionálnej dopravy na elektrifikovaných tratiach s napájacím systémom 25kV/50 Hz a 3kV DC s maximálnou možnou prevádzkovou rýchlosťou do 160 km/h. Jednotky budú dodané v rokoch 2020 až 2022, a to vo dvoch verziách:

  • 13 ks elektrických jednotiek označených ako rad 661, ktoré budú zložené z troch vozňov. Celková dĺžka jednotky 80 m s kapacitou 247 sediacich cestujúcich
  • 12 ks elektrických jednotiek označených ako rad 660, ktoré budú zložené zo štyroch vozňov. Celková dĺžka jednotky bude 106 m s kapacitou 343 sediacich cestujúcich.
  • ????????????????????????????????????

Každý vozeň jednotky bude mať klasické usporiadanie dvoch podvozkov a každá elektrická jednotka bude mať tri hnacie podvozky. Tieto jednotky budú vychádzať z predchádzajúcich verzií jednotiek tohto výrobcu, ktoré sú v rôznych variantoch prevádzkované dopravcom České dráhy.

Komfortné nástupné priestory so širokými dvojkrídlovými nástupnými dverami spolu s priechodným moderným interiérom bez vnútorných dverí umožnia rýchly a plynulý pohyb cestujúcich v rámci jednotky a urýchlia nástup/výstup cestujúcich. Nástup do vozidla bude vo väčšine prípadov štandardných nástupíšť s výškou 550 mm úrovňový a pri starších nástupiskách bude uľahčený nástup/výstup cestujúcich pomocou výsuvných schodíkov. Cestujúci určite ocenia moderný, klimatizovaný a komfortný interiér a cestu im spríjemnia moderné prvky štandardov vybavenia jednotiek (najmä informačný systém, wi-fi, zásuvky na napájanie drobných osobných spotrebičov, moderné WC). Jednotky budú vybavené bezpečnostným vnútorným a vonkajším kamerovým systémom a systémom počítania cestujúcich. V každej jednotke bude priestor na prepravu imobilných cestujúcich so špeciálne prispôsobeným WC, ako aj priestory na prepravu detských kočíkov a bicyklov (min. v počte 1 bicykel na 40 sediacich cestujúcich).

Porovnanie vývoja ZSSK za obdobie 1 – 6/2018 a 1 – 6/2019

 1 – 6/20181 – 6/2019nárast/
pokles (%)
Celkový počet prepravených cestujúcich36 152 20438 034 699+5,2 %
Platiaci cestujúci22 195 71222 905 204+3,2 %
Cestujúci s nárokom na bezplatnú prepravu13 956 49215 129 495+8,4 %
Imobilní cestujúci, ktorí využili asistenciu*1 4701 601+8,9 %
Cestujúci vlakmi IC371 185393 804+6,1 %
Bicykle67 15472 034+7,3 %
Vozidlá (autá, motorky,…)9 0409 531+5,4 %
Kuriérske zásielky651546-16,1 %
Psy25 68826 299+2,4 %
Celkový počet vypravených vlakov267 573273 593+2,3 %
Vlakokilometre v mil. (ZoDSVZ)15,88816,403+3,2 %
Vlakokilometre v mil. (IC vlaky)0,6450,656+1,7 %
Osobokilometre (ZoDSVZ)1 767 597 9271 853 279 935+4,9 %
Osobokilometre (IC vlaky)113 144 651119 927 969+6%

Prehľad vývoja ZSSK za obdobie rokov 2014 – 2018

 20142015201620172018
Celkový počet prepravených cestujúcich47 287 89457 274 91065 605 73272 473 07773 807 854
Platiaci cestujúci44 573 55332 657 83338 923 73145 720 76246 514 947
Cestujúci s nárokom na bezplatnú prepravu2 714 34124 617 07726 682 00126 752 31527 292 907
Imobilní cestujúci, ktorí využili asistenciu*1 1471 8082 0362 4722 702
Cestujúci vlakmi InterCity647 294314 63424 709705 684791 695
Bicykle83 048105 667132 993149 726164 320
Vozidlá (autá, motorky,…)16 38615 68417 29019 69320 422
Kuriérske zásielky1 3431 3301 2531 2941 356
Psy47 70450 46251 93553 99456 699
Celkový počet vypravených vlakov516 279524 343529 550526 944544 364
Vlakokilometre30 791 18231 856 21631 477 27032 640 95033 649 149
Osobokilometre2 503 987 9023 081 246 8343 193 721 6883 759 923 8483 815 146 560
Zamestnanci ZSSK5 8415 9495 9245 9525 877
Priemerná mzda v ZSSK912,58956,25990,501 038,221 117,64

* Požiadavka na asistenciu pri preprave nie je povinná. Na niektorých trasách, kde pravidelne nasadzujeme moderné nízkopodlažné jednotky (napr. Bratislavský samosprávny kraj) a cestujúci poznajú dôverne stanicu nástupu a výstupu, bežne cestujú imobilní cestujúci sami alebo s vlastným sprievodom bez ohlásenia. Na iných trasách však žiadosť o asistenciu odporúčame.

Zrealizované a plánované investície (všetko s klimatizáciou) súčasného manažmentu ZSSK do vozidlového parku v celkovom objeme cca 383 mil. eur

25 ks nových elektrických jednotiek (ucelený vlak)

  • celkový objem: 160 miliónov eur
  • predpokladané dodanie prvej jednotky: 2020 (dodávky 2020 – 2022)
  • nasadzovanie: regionálna doprava Žilinský kraj

21 ks nových dieselmotorových jednotiek (ucelený vlak)

  • celkový objem: 77 miliónov eur
  • predpokladané dodanie vozidiel: 2019 – 2021 (2 sú už v prevádzke)
  • nasadzovanie: regionálna doprava Banskobystrický samosprávny kraj

5 nových elektrických jednotiek (ucelený vlak) a 1 multifunkčný rušeň

  • celkový objem eur: 38,8 milióna eur
  • predpokladané dodanie: grafikon 2020/2021
  • nasadzovanie: Vysoké Tatry

35 ks novovyrobených osobných vozňov radu Ampz (7 ks) a Bmpz (28 ks)

  • celkový objem eur: cena za 1 ks približne 1,89 milióna eur
  • predpokladané dodanie: v priebehu rokov 2018 – 2021 (15 nových vozňov je už v prevádzke)
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

50 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bmz

  • celkový objem eur: cena za 1 ks = 748 500 eur
  • predpokladané dodanie: v priebehu rokov 2018 – 2021 (15 modernizovaných vozňov je už v prevádzke)
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)

34 ks diaľkových vozňov radu Apeer (14 ks) a Bpeer (20 ks) – renovácia vo vlastnej réžii

  • celkový objem eur: 3,5 milióna eur (predpokladané náklady na 1 vozeň = 100-tisíc eur)
  • dodanie: zákazka má byť hotová do konca roka 2019 (30 renovovaných vozňov je už v prevádzke)
  • nasadzovanie: diaľková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica; Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)

 

 

 

Značky:

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.