Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) posilní v najbližších dvoch rokoch najekologickejšiu hromadnú dopravu v okolí Žiliny. Pribudne tu až 25 nových elektrických jednotiek (ucelených vlakov), ktoré budú nasadené na všetkých elektrifikovaných tratiach, t. j. Žilina – Trenčín, Horní Lideč – Púchov, Žilina – Čadca – Zwardoń a Žilina – Liptovský Mikuláš. V prvých jednotkách sa cestujúci odvezú už v prvom polroku 2020.
V týchto dňoch prvé dve jednotky skúša ich výrobca česká ŠKODA TRANSPORTATION v skúšobnom centre VUZ Velím a na svojich testovacích koľajach. „Nové vlaky už majú nami určený náter a interiér podľa nášho nového dizajn manuálu a na skúšobných jazdách sme boli z prvého dojmu veľmi príjemne prekvapení. Dvadsaťpäť nových jednotiek bude znamenať v žilinskej regionálnej doprave revolúciu,“ konštatuje Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK. „Verím, že kolegom zo ŽSR sa čoskoro podarí zrekonštruovať celý úsek Púchov – Považská Bystrica – Žilina (náročný úsek s tunelmi), aby nové vlaky mohli čo najskôr ukázať cestujúcim naozaj všetko, čo dokážu,“ dodáva Hlubocký.
Nákup 25 nových elektrických jednotiek za 160 miliónov eur je najväčšou investíciou ZSSK od jej vzniku v roku 2005. Priebeh výberu dodávateľa tendra bol vďaka transparentnému prístupu v koordinácii s EK bezproblémový, čoho dôkazom je okrem schválenia výsledkov verejného obstarávania aj to, že v elektronickej aukcii boli dvaja veľkí hráči (ŠKODA TRANSPORTATION a Stadler Bussnang AG). Víťaznou sa napokon stala ponuka ŠKODA TRANSPORTATION, ktorá už v minulosti dodala pre ZSSK 19 ks elektrických poschodových jednotiek a 10 ks poschodových push-pull súprav. Všetky majú v porovnaní s priemerom vozidlového parku ZSSK viditeľne nižšiu poruchovosť.
25 jednotiek bude nasadených do regionálnej dopravy na elektrifikovaných tratiach s napájacím systémom 25kV/50 Hz a 3kV DC s maximálnou možnou prevádzkovou rýchlosťou do 160 km/h. Jednotky budú dodané v rokoch 2020 až 2022, a to vo dvoch verziách:
- 13 ks elektrických jednotiek označených ako rad 661, ktoré budú zložené z troch vozňov. Celková dĺžka jednotky 80 m s kapacitou 247 sediacich cestujúcich
- 12 ks elektrických jednotiek označených ako rad 660, ktoré budú zložené zo štyroch vozňov. Celková dĺžka jednotky bude 106 m s kapacitou 343 sediacich cestujúcich.
Každý vozeň jednotky bude mať klasické usporiadanie dvoch podvozkov a každá elektrická jednotka bude mať tri hnacie podvozky. Tieto jednotky budú vychádzať z predchádzajúcich verzií jednotiek tohto výrobcu, ktoré sú v rôznych variantoch prevádzkované dopravcom České dráhy.
Komfortné nástupné priestory so širokými dvojkrídlovými nástupnými dverami spolu s priechodným moderným interiérom bez vnútorných dverí umožnia rýchly a plynulý pohyb cestujúcich v rámci jednotky a urýchlia nástup/výstup cestujúcich. Nástup do vozidla bude vo väčšine prípadov štandardných nástupíšť s výškou 550 mm úrovňový a pri starších nástupiskách bude uľahčený nástup/výstup cestujúcich pomocou výsuvných schodíkov. Cestujúci určite ocenia moderný, klimatizovaný a komfortný interiér a cestu im spríjemnia moderné prvky štandardov vybavenia jednotiek (najmä informačný systém, wi-fi, zásuvky na napájanie drobných osobných spotrebičov, moderné WC). Jednotky budú vybavené bezpečnostným vnútorným a vonkajším kamerovým systémom a systémom počítania cestujúcich. V každej jednotke bude priestor na prepravu imobilných cestujúcich so špeciálne prispôsobeným WC, ako aj priestory na prepravu detských kočíkov a bicyklov (min. v počte 1 bicykel na 40 sediacich cestujúcich).
Porovnanie vývoja ZSSK za obdobie 1 – 6/2018 a 1 – 6/2019
1 – 6/2018 | 1 – 6/2019 | nárast/ pokles (%) | |
Celkový počet prepravených cestujúcich | 36 152 204 | 38 034 699 | +5,2 % |
Platiaci cestujúci | 22 195 712 | 22 905 204 | +3,2 % |
Cestujúci s nárokom na bezplatnú prepravu | 13 956 492 | 15 129 495 | +8,4 % |
Imobilní cestujúci, ktorí využili asistenciu* | 1 470 | 1 601 | +8,9 % |
Cestujúci vlakmi IC | 371 185 | 393 804 | +6,1 % |
Bicykle | 67 154 | 72 034 | +7,3 % |
Vozidlá (autá, motorky,…) | 9 040 | 9 531 | +5,4 % |
Kuriérske zásielky | 651 | 546 | -16,1 % |
Psy | 25 688 | 26 299 | +2,4 % |
Celkový počet vypravených vlakov | 267 573 | 273 593 | +2,3 % |
Vlakokilometre v mil. (ZoDSVZ) | 15,888 | 16,403 | +3,2 % |
Vlakokilometre v mil. (IC vlaky) | 0,645 | 0,656 | +1,7 % |
Osobokilometre (ZoDSVZ) | 1 767 597 927 | 1 853 279 935 | +4,9 % |
Osobokilometre (IC vlaky) | 113 144 651 | 119 927 969 | +6% |
Prehľad vývoja ZSSK za obdobie rokov 2014 – 2018
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
Celkový počet prepravených cestujúcich | 47 287 894 | 57 274 910 | 65 605 732 | 72 473 077 | 73 807 854 |
Platiaci cestujúci | 44 573 553 | 32 657 833 | 38 923 731 | 45 720 762 | 46 514 947 |
Cestujúci s nárokom na bezplatnú prepravu | 2 714 341 | 24 617 077 | 26 682 001 | 26 752 315 | 27 292 907 |
Imobilní cestujúci, ktorí využili asistenciu* | 1 147 | 1 808 | 2 036 | 2 472 | 2 702 |
Cestujúci vlakmi InterCity | 647 294 | 314 634 | 24 709 | 705 684 | 791 695 |
Bicykle | 83 048 | 105 667 | 132 993 | 149 726 | 164 320 |
Vozidlá (autá, motorky,…) | 16 386 | 15 684 | 17 290 | 19 693 | 20 422 |
Kuriérske zásielky | 1 343 | 1 330 | 1 253 | 1 294 | 1 356 |
Psy | 47 704 | 50 462 | 51 935 | 53 994 | 56 699 |
Celkový počet vypravených vlakov | 516 279 | 524 343 | 529 550 | 526 944 | 544 364 |
Vlakokilometre | 30 791 182 | 31 856 216 | 31 477 270 | 32 640 950 | 33 649 149 |
Osobokilometre | 2 503 987 902 | 3 081 246 834 | 3 193 721 688 | 3 759 923 848 | 3 815 146 560 |
Zamestnanci ZSSK | 5 841 | 5 949 | 5 924 | 5 952 | 5 877 |
Priemerná mzda v ZSSK | 912,58 | 956,25 | 990,50 | 1 038,22 | 1 117,64 |
* Požiadavka na asistenciu pri preprave nie je povinná. Na niektorých trasách, kde pravidelne nasadzujeme moderné nízkopodlažné jednotky (napr. Bratislavský samosprávny kraj) a cestujúci poznajú dôverne stanicu nástupu a výstupu, bežne cestujú imobilní cestujúci sami alebo s vlastným sprievodom bez ohlásenia. Na iných trasách však žiadosť o asistenciu odporúčame.
Zrealizované a plánované investície (všetko s klimatizáciou) súčasného manažmentu ZSSK do vozidlového parku v celkovom objeme cca 383 mil. eur
25 ks nových elektrických jednotiek (ucelený vlak)
- celkový objem: 160 miliónov eur
- predpokladané dodanie prvej jednotky: 2020 (dodávky 2020 – 2022)
- nasadzovanie: regionálna doprava Žilinský kraj
21 ks nových dieselmotorových jednotiek (ucelený vlak)
- celkový objem: 77 miliónov eur
- predpokladané dodanie vozidiel: 2019 – 2021 (2 sú už v prevádzke)
- nasadzovanie: regionálna doprava Banskobystrický samosprávny kraj
5 nových elektrických jednotiek (ucelený vlak) a 1 multifunkčný rušeň
- celkový objem eur: 38,8 milióna eur
- predpokladané dodanie: grafikon 2020/2021
- nasadzovanie: Vysoké Tatry
35 ks novovyrobených osobných vozňov radu Ampz (7 ks) a Bmpz (28 ks)
- celkový objem eur: cena za 1 ks približne 1,89 milióna eur
- predpokladané dodanie: v priebehu rokov 2018 – 2021 (15 nových vozňov je už v prevádzke)
- nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)
50 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bmz
- celkový objem eur: cena za 1 ks = 748 500 eur
- predpokladané dodanie: v priebehu rokov 2018 – 2021 (15 modernizovaných vozňov je už v prevádzke)
- nasadzovanie: diaľková doprava (Žilina – Praha; Bratislava – Košice)
34 ks diaľkových vozňov radu Apeer (14 ks) a Bpeer (20 ks) – renovácia vo vlastnej réžii
- celkový objem eur: 3,5 milióna eur (predpokladané náklady na 1 vozeň = 100-tisíc eur)
- dodanie: zákazka má byť hotová do konca roka 2019 (30 renovovaných vozňov je už v prevádzke)
- nasadzovanie: diaľková doprava (Budapešť – Košice; Ostrava – Žilina – Banská Bystrica; Praha – Žilina; Bratislava – Zvolen – Košice; Bratislava – Žilina – Košice)