Grafická karta NVIDIA RTX Series 40 dáva nový rozmer v hernom a filmovom priemysle.

Pri porovnaní kariet RTX 30 a 40 série ste sa mohli stretnúť s informáciami o cene, spotrebe a veľkosti. Samozrejme, tiež aj hernom výkone, no je treba dodať, že nová generácia kariet neprináša len zlepšenie výkonu v hrách a pri určitých podmienkach aj nižšiu spotrebu ako niektoré karty predchádzajúcej generácie.

V tomto smere dochádza v mnohých recenziách kariet a porovnávaní k zásadnému nepochopeniu. A nezabudnite, ak chcete tvoriť, prepnite si v softvéri NVIDIA Experience vpravo hore na troch zvislých bodkách ovládače z Game Ready na Studio. Získate lepšiu podporu softvérových 3D nástrojov či už to bude Blender, AutoCAD, Maya alebo Photoshop. Tieto ovládače sú stabilnejšie a odladenejšie. Výrobca ich pripravuje s cieľom poskytnúť stabilitu a optimalizáciu pri tvorbe obsahu a vydáva s väčším odstupom. Tiež získate možnosť použitia kodeku AV1 na exportu vášho obsahu do filmového formátu s vyššou kvalitou.

geforce experience softwareZdroj: NVIDIA

Notebooky, ktoré sú certifikované na prácu s technológiou a možnosťami NVIDIA Studio nájdete na Smarty.sk.

Čo je vlastne RTX Series 40?

Zabudnime na posmešky tom, aká je karta veľká alebo aký výkon poskytuje pri bežnom hraní. Pozrime sa na to zo strany tvorcov. Niekto musí prostredie či už herné alebo filmové vytvoriť. Hovoríme v zásade o 3D obsahu. Aj tvorcovia používajú tieto karty. Tí, čo prešli na novú sériu kariet, získajú nové možnosti generovania obsahu skoro v reálnom čase. Dobre, oneskorenie môže byť niekoľko sto milisekúnd, čo je rozhodne špičkový údaj oproti sekundovým oneskoreniam, napríklad pri práci s tzv. geometrickými uzlami.

Ultra rýchle generovanie 3D obsahu a prácu s ray tracingom je vo filmovom svete kľúčová záležitosť. Pri tvorbe scén nechcete stráviť niekoľko hodín čakaním na hotový render, ale chcete ho mať vygenerovaný radovo v minútach. A nehovoriac o tom, že náhľad na scénu získavate okamžite. Pokrok, ktorý je určite vidieť a šetrí váš čas.

Čo je to DLSS 3.0?

Kúpa karty série 40 s technológiou RTX rozhodne nie je len o hraní. Je to prakticky najlepšie rozhodnutie, ktoré môže tvorca obsahu urobiť. Najviac sa hovorí o technológii DLSS 3.0, ktorá je vylepšením verzie 2.0. Čo Deep Learning Super Sampling znamená? Predstavte si scénu, ktorú potrebujete vygenerovať v čo najvyššej kvalite, no narazíte na limity hernej zostavy. Prakticky môžeme tvrdiť, že ani najlepšie herné zostavy si neporadia s najnovšími hrami na 4K monitoroch.

DLSS 3.0 je založené na neurálnej sieti a konkrétnych dátach, ktoré tensorové jadra spracovávajú. Keď hovoríme o AI a dopočítavaní scén, máme na mysli možnosť vytvoriť super kvalitný obraz napríklad vo Full HD zo 4K rozlíšenia alebo ešte lepšie zo 16K obrazu. Z takého obrazu sa totiž AI od NVIDIE primárne učí. Získate aj lepšie snímkovanie, pretože nepotrebujete hrať na 4K ale na nižšom rozlíšení a to dokonca aj s lepšou kvalitou ako bez DLSS pri pôvodnom rozlíšení. To už je argument.

nvidia-dlss-3-motion-optical-flow-acceleratorZdroj: NVIDIA

Unreal Engine 5.2 prináša podporu pre DLSS 3.0 a jej jednotlivé oblasti tejto funkčnej výbavy. Podporuje úpravu terénu v takmer v reálnom čase. To ale aj s procedurálnym generovaním obsahu so všetkým, čo prináša. Čo to znamená? Predstavte si filmovú scénu točenú „na greene“. Hlavná postava je na zelenej podlahe a má za sebou zelenú scénu. V rámci scény potrebujete vytvoriť scénu. Generovanie objektov po jednom zaberie množstvo času a zároveň neposkytne žiadaný výsledok. Tu prichádza na rad generovanie za pomoci geometrických uzlov a odhadovanie scény pomocou AI.

My to síce nazývame odhadovanie, no v rámci NVIDIA a neurálnych jednotiek, ktoré túto činnosť vykonávajú ide o vysoko kvalifikovaný odhad. Potrebujete vytvoriť skaly, lesy, trávu, nejakú prírodnú scenériu? Vygenerovať 3D objekt skalísk, stromov alebo iných súčastí lesa môžete spraviť pomocou jedného objektu a následne nechať neurálne jednotky modifikovať objekt na základe jeho doteraz naučených znalostí. Behom chvíle máte k dispozícii celý les no s množstvo porastu, ktorý bude unikátny.

Generovanie obsahu si môžete vyskúšať aj vy. Stačí vám na to karta NVIDIA s technológiou RTX a máte k dispozícii nástroj nazvaný ako NVIDIA Canvas (bývalý Gauran) a môžete ho používať zadarmo.

nvidia dlss comparison

Svetelné lúče a Unreal Engine

Geometrické modelovanie prostredníctvom nodov môžete robiť aj v programe Blender. Vo svojej podstate je to matematické modelovanie, ktoré je vo výsledku prepočítané na použité materiály. Vďaka novým tensorovým jednotkám a technológiám v kartách NVIDIA RTX s AI dokážete vidieť tieto náhľady okamžite. Vo filmovej produkcii nie je kladený dôraz na FPS, preto je možné vytvárať predlohy v čo najvyššej kvalite. Takej, aby ste scéne uverili a považovali ju za realistickú.

Tu hovoríme napríklad o nasvecovaní scén, ktoré tvorcovia poznajú aj pod funkciami Lumen a špecifikácii Global Illumination. Je to funkcia na distribuovanie svetla s ohľadom na materiály a zakrivenie scény. Definujete zdroj svetla, ktorý je ale čoraz mäkší pri odraz od okolitých objektov. Základná scéna v mnohých prípadoch problém nerobí, no predstavte si komplexnú scenériu mesta alebo vnútorných častí objektov, cez ktoré preniká svetlo. Podstata grafických kariet NVIDIA GeForce RTX Series 40 nie je o tom, že sa zvýšil výkon renderingu.

Podstata je v tom, že takmer všetky zmeny máte v reálnom čase. Vďaka neurálnym procesorom získavajú tvorcovia podstate rýchlejší náhľad na zmeny, ako to bolo v minulosti. Tu bolo totiž potrebné modelovať objekty a následne vykonať rendering. Ak niečo nebolo podľa predstáv tvorcu, celý proces sa začal odznova. Takto to funguje aj dnes, no násobne rýchlejšie.

Ak ste renderovali scénu za pomoci CPU 40 minút, cez technológiou OptiX, ktorú máte aj v Blenderi to zvládnete za niekoľko desiatok sekúnd. To je RTX, hoci sa o technológii dočítate vo väčšine prípadov len v zjednodušenom ponímaní. Čiže o tom, ako sa zobrazujú odlesky v hrách.

Celým názvom NVIDIA OptiX Ray Tracing Engine má zároveň technológiu nazvanú ako AI-Accelerated Denoiser. Tá je súčasťou verzie OptiX 5.0 a znižuje počet iterácií vykresľovania. Opäť ušetrený čas, ktorý z renderingu poznáte a neustále postupné prekresľovanie bolo zdĺhavou činnosťou pri potrebe vidieť hotový výsledok.

Fotogrametria

Ide o proces, ktorý umožňuje vytvoriť digitálnu verziu on-line sveta, doslova. Ide o spájanie snímok, ktoré vidíte napríklad na mapách s pohľadom „street view“, pohľad na ulicu a vidíte objekty aj bez toho, aby ste fyzicky boli na mieste. Nejde však len o akési fotografie a vylepšený režim panoráma, ako ho poznáte z fotoaparátov na smartfónoch.

Tu je každý objekt zameraný ako 3D objekt a následne sa s ním dá ďalej pracovať. Využíva sa pri vytváraní mapových podkladov ale aj pri vytváraní prezentácii objektov. Veľká budúcnosť bude v realitách a technických nákresoch. Stačí odfotiť technický výkres, ktorý máte v papierovej podobe a následne pomocou renderovacích schopnosti premiestniť parametre do 3D vizualizácie. Aj na toto je vhodná technológia v kartách RTX.

NVIDIA Omniverse

Ako je možné generovať objekty a použiť ich vo filmoch alebo hrách? Ako je možné pridať jeden objekt do inej hry a vytvárať komplexné metaversum? Práve vďaka tomuto nástroju. Ide o špecializovanú aplikáciu na vytváranie 3D obsahu, ktorý následne využijete aj s jeho vlastnosťami tam, kde to potrebné, napríklad v pripravovanej hre.

Okrem tvorby 3D obsahu v špičkovej fotorealistickej kvalite máte k dispozícii nielen modelovanie ale aj oživenie objektov. Napríklad na základe snímania tváre si dokážete vytvoriť 3D model a ten napríklad preniesť na hernú bytosť. To aj s audio transformáciou, hlasom a pohybom úst a tváre, ako v reálnom prostredí.

NVIDIA Studio je platforma, ktorá sa neobmedzuje len na vlastné nástroje. To je inak vidno aj na spomenutých príkladoch vyššie. Vy totiž môžete používať profesionálne nástroje, na ktoré ste zvyknutí a potrebujete ich k práci. Napríklad v Adobe After Effects využijete NVIDIA CUDA na rýchlejšie renderovanie, v Illustratore je máte vďaka RTX kartám možnosť plynule pracovať s vektorovou grafikou. V Autodesk 3ds Max máte k dispozícii interaktívne 3D modelovanie a animácie. V spojitosti so softvérom Autodesk Arnold môžete využiť umelú inteligenciu na redukciu šumu, použiť ray tracing a zrýchlenie fotorealistických rendorovaní. Viac ako 30 aplikácií je pripravených využívať grafické karty s technológiou RTX.

RTX a reálny čas

Nové karty série 40 prinášajú najmä zrýchlenie matematického modelovania a dopočítavania obsahu za pomoci umelej inteligencie. Aj preto získate lepšie FPS v hrách, takmer okažitý náhľad na scénu pri filmovej tvorbe a množstvo technológií, ktoré vedia spracovať aj vami používané nástroje. Či už je to CorelDRAW alebo Houdini, vždy máte možnosť využívať vlastnosti platformy NVIDIA Studio a RTX technológie.

Článok vznikol v spolupráci s firmou NVIDIA.

Prečítajte si aj:

Michal Reiter

Michal Reiter
Publikujem o dianí na internete, súkromí, bezpečnosti a testujem notebooky, smartfóny, audio produkty a ďalšie gadgety.

Máte pripomienku alebo otázku k článku? Napíšte nám na redakcia@touchit.sk alebo priamo autorovi článku. Ďakujeme.