On-line distribučné systémy hier sú na nezastavenie. Steam už aktívne používa 125 miliónov hráčov

0

Rast najväčšej distribučnej siete PC hier na svete pokračuje rýchlym tempom. Spoločnosť Valve ohlásila už 125 miliónov aktívnych používateľov.

Služba Steam, prevádzkovaná spoločnosťou Valve, je bezkonkurenčne najväčšou hernou on-line platformou súčasnosti. Ponúka už 4500 hier a cez jej internetové linky pretečie niekoľko stoviek GB dát každú sekundu. Tento mesiac došlo k prekonaniu počtu používateľov, ktorý Steam používali v rovnaký moment. Kým ešte minulý mesiac to bolo 8,4 milióna, aktuálny rekord je už 8,9 milióna.

Steam začal svoju púť v roku 2003, pričom v tej dobe šlo ešte len o samostatný on-line distribučný systém pre hry od spoločnosti Valve. Od roku 2005 však začal distribuovať aj hry iných spoločností a keď sa v roku 2007 pridali veľkí hráči (napríklad id Software a Eidos Interactive), rýchlo začal naberať na popularite. V roku 2008 ho používalo už 15 miliónov aktívnych hráčov a v januári 2010 ich počet narástol na 25 miliónov. Túto členskú základňu Steam nazbieral za 76 mesiacov prevádzky a od tej doby výrazne dupol na plyn, čo môžete vidieť v našom grafe.

Steam-Ziskavanie

Steam ešte behom roku 2010 prekročil 30 miliónovú métu. V roku 2011 narástol na 44 miliónov aktívnych používateľov a v septembri 2012 dosiahol na číslo 50 miliónov. Na druhých 25 miliónov mu teda stačilo už len 32 mesiacov. Na získanie rovnakého objemu mu následne stačilo 16, 8 a naposledy už len 5 mesiacov.

Drvivá väčšina z jeho 125 miliónov hráčov používa operačný systém Microsoft Windows (95,5 %). O zostávajúcich necelých 5 % sa delí Mac OS X (3,3 %) a Linux (1,1 %). Najpoužívanejším systémom je 64-bitový Windows 7 (46 %), nasledovaný 64-bitovým Windows 8.1 (27 %) a 32-bitovým Windows 7 (11 %). Starému 32-bitovému Windows XP je už verných len 3,8 % hráčov.

Tri štvrtiny používateľov Steamu hrá hry s procesorom Intel (74,4 %), štvrtina s AMD (25,5 %). Drvivá väčšina hráčov pri tom používa dvojjadrové (49 %) a štvorjadrové (43 %) CPU. Najpopulárnejšia kapacita operačnej pamäte je 8 GB (29,4 %), nasledovaná 4 GB konfiguráciou (21,6 %). Necelých 13 % hráčov hrá s viac ako 12 GB RAM.

Viac ako polovica používateľov Steamu má v počítači osadenú grafickú kartu Nvidie (51,6 %), zatiaľ čo grafické riešenie od AMD odhrýza 28,8 % z celkového koláča. Zvyšok patrí integrovaným grafickým riešeniam Intelu.

Najčastejšie rozlíšenie displeja je Full HD v podobe 1920 × 1080 bodov, ktoré používa 33 % hráčov. Veľmi rozšírený je však aj notebookový štandard 1366 × 768 (27 %). Tretím najrozšírenejším riešením je 1600 × 900, ktorý má 7,5 % zastúpenie.

Zostavu troch Full HD monitorov vedľa seba (5760 × 1080 bodov) používa takmer 0,6 % používateľov, čo je pri aktuálnych počtoch 750 000 hráčov.

Setup_nowat

Používanie viacerých monitorov je lákadlom pre viac ako milión hráčov Steamu (Autor: flyingsurfer848)

Steam nie je jediným on-line distribučným systémom hier. Medzi ďalšie patrí predovšetkým Origin, prevádzkovaný spoločnosťou EA a ďalej napríklad Desura, ktorá sa zameriava hlavne na malých a nezávislých vývojárov hier.

Steam je však na tomto poli skutočným kráľom a podľa odhadov analytickej spoločnosti Screen Digest sprostredkováva asi 75 % všetkých on-line predajov PC hier. V tomto segmente trhu je na rozdiel od toho konzolového fyzická distribúcia mŕtvou záležitosťou, ktorá sa odoberá na zaslúžený odpočinok.

Podľa analytickej spoločnosti DFC Intelligence sa dnes až 92 % herného obsahu pre PC distribuuje cez on-line systémy. Rýchla a bezstarostná dostupnosť hier má blahodarný účinok aj na pokles pirátstva. V nedávnej minulosti totiž zastaraná fyzická distribúcia optických médií nemohla s pirátskymi verziami prakticky súperiť. Fyzický predaj sa skrátka nemohol rovnať so systémom – dozviem sa o nejakej hre, chcem si ju zahrať, za pár desiatok minút ju stiahnem a hrám. So súčasnými distribučnými systémami to ale možné je a pri férovom nastavení cien sa pirátstvo utláča do pozadia správnymi cestami – ponukou lepších služieb.

Distribucia

Herný priemysel je v on-line distribučných systémoch o obrovský krok napred pred filmovým a hudobným priemyslom. Týka sa to však len PC hier pre Windows, Linux a prípadne OS X. Konzolový trh na fyzickej distribúcii neustále ľpie. Podľa analytickej spoločnosti EEDAR tvorí on-line distribúcia konzolových hier len 20 % predajov. Bolo by na čase to zmeniť.

Značky:

O autorovi

Profesionálnej žurnalistike sa venujem od roku 2006. Zameriavam sa najmä na prehľadové a analytické články z prostredia hardvéru, výrobných procesov polovodičov, umelej inteligencie a ďalších technológií. Mojou doménou je takisto servis hardvéru aj softvéru.

Pridaj komentár