Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Skvele načapované pivo nie je na Slovensku výsadou iba vo väčších mestách, k pivnej kultúre sa rovnomerným tempom približujú aj menšie obce.

Dokazujú to merania v rámci ocenenia Hviezda sládkov. Plzeňský Prazdroj Slovensko ho udeľuje prevádzkam a podnikom, ktoré pivu venujú tú najvyššiu starostlivosť a ktoré ho vedia aj perfektne načapovať. Tento rok Hviezdu získalo až 117 prevádzok, čo oproti minulému roku predstavuje nárast o 72 %. Najviac pritom rastú počty ocenených v mestách nad 50-tisíc obyvateľov. Úspešní sú ale aj výčapníci v najmenších obciach do 3-tisíc obyvateľov, kde Hviezdu sládkov tento rok získalo 12 podnikov.

Plzeňský Prazdroj Slovensko tento rok udeľuje Hviezdu sládkov už tretíkrát. Inšpektori hodnotia pravidelne celkovú starostlivosť o pivo, od skladovania cez čistotu pivného potrubia až po správne čapovanie. Obavy, že by sa vinou koronakrízy kvalita v podnikoch zhoršila, sa nenaplnili. „Naopak, ukázalo sa, že majitelia a prevádzkari robia všetko pre to, aby sa k nim hostia opakovane vracali. Preto vylepšujú nielen prostredie reštaurácií alebo ponuku jedla, ale sústredia sa ešte viac aj na pivo a starostlivosť oň. A v tom sa im snažíme byť maximálne nápomocní,“ konštatuje Branislav Kubiš, obchodný riaditeľ pre prevádzky a reštaurácie Plzeňského Prazdroja Slovensko.

Oproti predchádzajúcemu ročníku sa počet ocenených prevádzok zvýšil takmer o 50, a to aj napriek tomu, že kritériá sú stále veľmi prísne. Celkovo Hviezdu sládkov na rok 2022 získalo 117 reštaurácií, podnikov a barov na Slovensku. Najviac ocenených podnikov je súhrnne v mestách nad 50-tisíc obyvateľov, potom nasledujú menšie mestá od 20-tisíc do 50-tisíc obyvateľov, a následne je Bratislava s 15 oceneniami.

Situácia sa pritom rovnomerne zlepšuje aj v menších mestách a výrazne v malých obciach s menej ako 3-tisíc obyvateľmi. „Otázka kvality začína postupne viac rezonovať aj v malých mestách a obciach. Chceme tu prevádzkam pomôcť, či už zlepšením výčapného vybavenia, poradenstvom v oblasti sanitácie pivného potrubia alebo školeniami personálu a výčapníkov. Ročne preškolíme desiatky prevádzok. Tým sa rovnomerne zvyšuje aj počet podnikov v mestečkách a na dedinách, ktoré vedia naservírovať skvele ošetrené pivo, čím lákajú svojich hostí. A tie úplne najlepšie potom ašpirujú na Hviezdu sládkov,“ vysvetľuje Ján Píry, obchodný sládok Plzeňského Prazdroja Slovensko, ktorý má na starosti kvalitu čapovaného piva v krčmách.

To, že hostia čím ďalej, tým viac vyhľadávajú správne ošetrené pivo, potvrdzuje Ivan Kubíček, majiteľ  ŠNYT Beer & Restaurant v Bratislave: Vždy ma fascinovalo majstrovstvo čapovania. Načapovať šnyt alebo hladinku do vychladeného mokrého pohára je skrátka niečo úžasné. Vidieť radosť v očiach našich hostí, keď dostanú takto načapované pivko, je pre nás to najväčšie ocenenie.“ 

Napriek tomu, že kvalita starostlivosti o pivo rastie, získať prestížne ocenenie nie je jednoduché. Hviezdu tento rok získalo  80 % z celkovo 146 nominovaných – nových i v minulosti už ocenených. „Medzi tohtoročnými ocenenými je cez 40 percent nováčikov, ktorí doposiaľ Hviezdu sládkov nezískali,“ hovorí Ján Píry. Najviac ocenených podnikov je v Košickom kraji a v Bratislave. Výrazne pribúda ale ocenených prevádzok aj v ďalších krajoch, oproti minulému ročníku tento rok vzrástol ich počet najrýchlejšie v Žilinskom a Prešovskom kraji.

Pre prevádzky je ocenenie dôležité z niekoľkých dôvodov. V nedávnom prieskume Prazdroja medzi slovenskými podnikmi, ktoré získali ocenenie v minulom ročníku, tretina z oslovených uviedla, že podnik je vďaka nemu známejší a tiež, že hostia k nim po získaní ocenenia chodia na čapované pivo cielene. Viac ako 60 % prevádzok uviedlo, že ocenenie dokonca zvyšuje hrdosť štamgastov na svojho výčapníka. Pre 34 % opýtaných prináša Hviezda konkurenčnú výhodu a zvyšuje známosť ich podniku. „Po tom, čo Hviezdu sládkov zdieľal náš zákazník, sa nám prihlásila na koncert známa  rocková kapela a bola to bomba,“ uvádza Piváreň u Kultána v prieskume, z ktorého taktiež vyplynulo, že 60 % oslovených prevádzok ocenenie vníma ako oficiálne potvrdenie toho, že sa výborne starajú o pivo.

Značky: