Už 94 rokov dodáva výrobca automobilov Mercedes-Benz automobily do Vatikánu – pápež používa známe papamobily Mercedes-Benz, ktorých základom je Trieda G, už približne 45 rokov. Teraz bude papamobil od značky Mercedes-Benz prvýkrát čisto elektrický: výkonný riaditeľ Mercedes-Benz Ola Källenius a zúčastnení členovia tímu vo Vatikáne osobne odovzdali pápežovi Františkovi unikátny automobil, ktorého základom je nová elektrická Trieda G.
Pápež teda bude cestovať lokálne bez emisií v novom vozidle Mercedes-Benz, a to presne vo Svätom roku 2025, ktorý nastáva len každých 25 rokov a pri príležitosti ktorého Rím očakáva milióny pútnikov. Toto vozidlo spĺňa vysoké požiadavky a bolo vyvinuté v úzkej spolupráci s Vatikánom špeciálne pre účely pápeža. Jeho elektrické hnacie ústrojenstvo, ktoré bolo upravené na mimoriadne nízke rýchlosti počas verejných vystúpení, prispieva k realizácii encykliky Laudato Si. V nej pápež František opisuje potrebu trvalo udržateľného vývoja.
Ola Källenius sa pri odovzdávaní poďakoval pápežovi Františkovi aj všetkým zúčastneným stranám a zdôraznil trvalo udržateľnú obchodnú stratégiu značky Mercedes-Benz:
„Pápež František je s týmto novým papamobilom prvým pápežom, ktorý na svojich verejných vystúpeniach bude cestovať celkom elektricky vo vozidle značky Mercedes-Benz. Pre našu spoločnosť je to mimoriadna pocta a ďakujem Jeho Svätosti za prejavenú dôveru. Týmto papamobilom tiež vysielame jasný signál v prospech elektrickej mobility a dekarbonizácie. Mercedes-Benz je nielen symbolom výnimočných a individuálnych vlastností, ale dôsledne vytvára podmienky pre autopark nových vozidiel s bilančnou neutralitou CO2[1] v roku 2039.“
Ola Källenius, predseda predstavenstva spoločnosti Mercedes-Benz Group AG
Jedinečný zážitok: pápež František pozval zúčastnených členov tímu z Grazu, Sindelfingenu a Ríma
Ola Källenia počas stretnutia v Bazilike Svätého Petra sprevádzala Britta Seeger, členka predstavenstva, zodpovedná za odbyt a marketing, ako aj Marc Langenbrinck, výkonný riaditeľ Mercedes-Benz Italia. Svätý Otec sa ale stretol aj s tými, ktorí jeho nové vozidlo vyvinuli a skonštruovali. Na následnú súkromnú audienciu boli pozvaní aj zamestnanci z útvarov pre dizajn, vývoj, konštruovanie a odbyt, ktorí tak mohli „svoje“ vozidlo odovzdať v mene mnohých ďalších zapojených zamestnancov. Približne rok prebiehal vývoj v spolupráci tímov odborníkov z Grazu (Rakúsko), zo Sindelfingenu (Nemecko) a z Ríma (Taliansko). Projekt viedol tím z Ríma. Elektrické hnacie ústrojenstvo upravil tím z prevádzky v Grazi. Odborníci zo Sindelfingenu vyrobili karosériu, vnútornú výbavu, ako aj individuálne prvky výbavy v rámci tradičnej ručnej výroby.
Ručne vyrobený model: podrobnosti o vozidle založenom na novom modeli G580 with EQ Technology
Elektrické hnacie ústrojenstvo nového modelu G580 with EQ Technology (kombinovaná energetická spotreba: 30,4 – 27,7 kWh/100 km | kombinované emisie CO₂: 0 g/km)[2] bolo prispôsobené a v rámci špeciálneho účelu použitia pri pomalých jazdách sa počas verejných vystúpení naplno využívajú výhody štyroch motorov umiestnených v blízkosti kolies.
V zadnej časti lavicové sedadlo nahradilo výškovo nastaviteľné samostatné sedadlo, ktoré je umiestnené v strede. Toto otočné hlavné sedadlo umožňuje flexibilný pohyb a sledovanie publika z rôznych uhlov pohľadu. Za samostatným sedadlom boli vľavo a vpravo integrované dve samostatné sedadlá pre ďalších cestujúcich.
Strecha bola odstránená vo výške stĺpika B, samotný stĺpik B bol harmonicky zakomponovaný do bočnej steny, čím vznikla nezameniteľná bočná silueta vozidla. Ochranu pre cestujúcich v prípade dažďa alebo nepriaznivých poveternostných podmienok poskytuje nasadzovacia strecha. Ľavé zadné bočné dvere boli odstránené a odborníci ich tradičným karosárskym spôsobom v jednom kuse spracovali a bez spojov privarili k holej karosérii. Na pravej strane boli zadné bočné dvere prestavené na protibežný doraz.
Rovnako ako predchádzajúce papamobily, aj toto vozidlo má zvonku klasický biely lak Pearl.
Dlhá tradícia: história vozidiel Mercedes-Benz pre Vatikán
Výrobca automobilov Mercedes-Benz už takmer 100 rokov vyrába vozidlá pre hlavu katolíckej cirkvi, ako aj jeho cesty a verejné vystúpenia. Prvým takýmto vozidlom bol sedan Nürburg 460 Pullman pre pápeža Pia XI. z roku 1930. Výrobca automobilov Mercedes-Benz vtedy vďaka harmonickému celku dostal za dodávku príplatok – aj preto, lebo vtedajší tím preniesol dôležitú vlastnosť niekdajších kočov na vozidlo: možnosť spoločnej jazdy dvoch dôstojných osôb so sklopnými sedadlami, ako aj ďalšieho personálu. V 60. rokoch minulého storočia dostal pápež Ján XXIII. vozidlo 300 Landaulet s automatickou prevodovkou a predĺženým rázvorom. Jeho nástupca Pavol VI. najprv používal model 600 Pullman Landaulet a neskôr model 300 SEL, rovnako vo verzii Landaulet. Ján Pavol II. v 80. rokoch minulého storočia využíval prvý oficiálny papamobil na podujatiach na Námestí svätého Petra. Bol to modifikovaný model G konštrukčného radu 460. Od roku 2002 používal model G 500 konštrukčného radu 463, ktorý používali aj jeho nástupcovia Benedikt XVI. a František. Prechodne sa používali aj špeciálne vozidlá založené na Triede M a GLE od značky Mercedes-Benz. Niektoré papamobily, ktorých služba sa už skončila, si možno prezrieť vo Vatikáne a v Múzeu Mercedes-Benz v Stuttgarte.
Vyjadrenia Britty Seeger, Gordena Wagenera, Marca Langenbrincka a zúčastnených členov tímu
„Pre každého zákazníka konštruujeme dokonalé vozidlo Mercedes – a už takmer 100 rokov aj pre Vatikán. Sme radi, že sme mohli splniť prianie Svätého Otca po elektrickom papamobile, a sme veľmi hrdí na to, že sme mohli toto vozidlo skonštruovať podľa jeho želaní a potrieb. Táto rovnocenná spolupráca je pre nás nesmiernou poctou a cenným symbolom spoločnej, trvalo udržateľnej zmeny.“
Britta Seeger, členka predstavenstva Mercedes-Benz Group AG, zodpovedná za odbyt a marketing
„Trieda G patrí k najikonickejším vozidlám našej dielne. Sme hrdí na to, že sme v rámci tejto tradície mohli vyvinúť aj vozidlá pre Svätého Otca. Prvá plnoelektrická Trieda G je spojením trvalej udržateľnosti, elegantného dizajnu a maximálnej funkčnosti. Je to pre nás veľká pocta, že sme mohli pápežovi Františkovi odovzdať toto výnimočné vozidlo.“
Gorden Wagener, šéfdizajnér koncernu Mercedes-Benz Group
„Prežívame dôležitý moment pevného spojenia, ktoré je už polovicu storočia príznačné pre našu spoločnosť Mercedes-Benz Taliansko a Vatikán. Ako zdôrazňuje pápež František, obchodný svet musí byť pevnou súčasťou spoločenstva. Preto sme veľmi poctení tým, že sme mohli prispieť k tomuto jedinečnému projektu. V mene veľkej rodiny Mercedes-Benz Taliansko chcem Svätému Otcovi čo najsrdečnejšie zaželať, aby sa mu darilo a aby mohol úspešne pokračovať vo svojom úrade. Tešíme sa na ohromný Svätý rok a sme presvedčení o tom, že „náš papamobil“ bude podporou Jeho Svätosti pri mnohých budúcich stretnutiach.“
Marc Langenbrinck, odbyt Mercedes-Benz Cars Taliansko a vedúci Mercedes-Benz Taliansko
„Som veľmi hrdý na to, že som mohol prispieť k elektrickému papamobilu. Od prvého náčrtu až po výstupnú prebierku bola pre prácu tímu charakteristická vášeň, profesionálny prístup a rešpekt pred touto úlohou. V tomto vozidle sa skrýva neuveriteľne veľa ručnej práce a zanietenia – a zároveň aj najmodernejšej techniky. To, že nás pápež František pozval na osobné odovzdanie vozidla, prekonáva skutočne všetko. Je to zážitok, o ktorom raz ľudia budú rozprávať svojim vnúčatám.“
Klaus Millerferli, vývojový inžinier Mercedes-Benz AG v Sindelfingene
„Už sme si zvykli na to, že v prípade Triedy G každý deň pracujeme na jednom z najlegendárnejších a najikonickejších modelov značky Mercedes-Benz. Konštruovanie vozidla pre pápeža je však niečím výnimočným aj pre nás – ale aj s tým máme skúsenosti. Celý tím v meste Graz je veľmi šťastný a hrdý na to, že sa Vatikán znova spoľahol na tieto skúsenosti.“
Peter Zotter, vývojový inžinier Mercedes-Benz G GmbH Graz
[1] Bilančná neutralita CO2 znamená, že výrobca automobilov Mercedes-Benz kompenzuje emisie CO2, ktorým sa nedá zabrániť alebo ktoré nie je možné znížiť, certifikovanými kompenzačnými projektmi.
[2] Uvedené hodnoty boli zistené podľa spôsobu merania WLTP (Celosvetovo harmonizovaný skúšobný postup pre ľahké užitkové vozidlá). Uvedené rozpätia sa vzťahujú na trhy EHK. Energetická spotreba a emisie CO2 v prípade osobného motorového vozidla závisia nielen od efektívneho využívania paliva, príp. nosiča energie osobným motorovým vozidlom, ale aj od štýlu jazdenia a iných netechnických faktorov.