Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Ovládať svoje peniaze cez smartfón je na Slovensku populárne. Takmer tri štvrtiny ľudí používajú mobilné bankovníctvo, každý tretí Slovák už zaplatil mobilom.

Slováci si zvykajú na komfort a jednoduchosť platieb mobilom, inteligentnými hodinkami či inými nositeľnými zariadeniami. Tí, ktorí mobilom už bežne platia, ho používajú takmer pri polovici všetkých svojich transakcií. A bolo by to ešte viac, keby zákazníci nenarážali na obchodníkov, ktorí bezhotovostné platby neprijímajú.

Návyky Slovákov sa menia. Zatiaľ čo predtým bolo nemysliteľné vyraziť z domu bez peňaženky, dnes tak robí tretina obyvateľov Slovenska. Peňaženku vystriedal smartfón, ktorý vlastní približne deväť z desiatich Slovákov. Z najnovšieho prieskumu spoločnosti Mastercard vyplýva, že 26 percent ľudí platí mobilom, pretože sa im nechce vyťahovať karta z peňaženky alebo peňaženka z vrecka či kabelky a 17 percent mobilom zaplatí, pretože ho má v ruke pri státí v rade v obchode. Popularita platenia mobilom či inteligentnými hodinkami stúpa na Slovensku z roka na rok. Zatiaľ čo pred štyrmi rokmi zaplatilo niekedy mobilom iba 21 percent respondentov, vlani už to bolo 37 percent z nich.

„Tokenizované platobné karty v najrôznejších nositeľných zariadeniach sa v posledných niekoľkých rokoch stali novým trhovým štandardom. Zákazníci totiž pri platení uprednostňujú tie metódy, ktoré sú najpohodlnejšie a najrýchlejšie – a v prípade hodiniek alebo mobilného telefónu odpadá aj zadávanie PIN kódu pri vyšších čiastkach. Trend jasne smeruje k tomu, že ľudia budú mať k dispozícii viacero platobných nástrojov. Z našich prieskumov vieme, že už približne 12 percent Slovákov využíva dve a viac nositeľných zariadení, najčastejšie hodinky a mobil. Platia intuitívne tak, ako je to pre nich v danej chvíli najjednoduchšie. Rýchlo rastie aj podiel tých, ktorí fyzickú kartu vôbec nevyžadujú,“ hovorí Michal Čarný, generálny riaditeľ spoločnosti Mastercard pre Slovensko a Českú republiku.

Aj keď ľudia pri sebe stále nosia hotovosť, vnímajú ju predovšetkým ako poistku, že budú môcť zaplatiť aj tam, kde bezhotovostné platby stále neprijímajú. Keď ľudia vyrážajú z domu, najčastejšie majú so sebou mobilný telefón (82 percent) a platobnú kartu (68 percent). Peňaženku pri sebe nosí 60 percent ľudí.

Keď sa vybije telefón

Pribúda zákazníkov, ktorí nosia na zápästí inteligentné hodinky a používajú ich aj na platenie. V roku 2020 vlastnilo inteligentné hodinky iba 15 percent Slovákov, minulý rok už to bolo 25 percent. Stále viac ľudí tiež používa nositeľnú elektroniku na platenie – vlani to bolo 14 percent ľudí. Pritom 18 percent z nich platí hodinkami kedykoľvek majú tú možnosť. Zákazníci platia hodinkami aj v prípade, ak nemajú pri sebe mobilný telefón, chcú zaplatiť rýchlejšie alebo je to jednoduchšie ako iné spôsoby platenia.

Najčastejším dôvodom, prečo ľudia inteligentnými hodinkami neplatia, je fakt, že práve ich model nepodporuje technológiu NFC, ktorá je na uskutočnenie platby nevyhnutná. Slováci sa však zaujímajú aj o iné platobné zariadenia. Štvrtina ľudí (26 percent) by rada vyskúšala platobný prsteň. Ako výhody uvádzajú, že je stále dostupný na ruke, nemusí sa nabíjať, jednoducho sa používa a je cenovo veľmi dostupný v porovnaní s ostatnými inteligentnými prístrojmi. 5 percent ľudí by rado platilo implantovanými čipmi, keby malo takú možnosť.

Banka sa presúva z počítača do mobilu

V posledných rokoch sa výrazne mení aj spôsob používania internetového bankovníctva. Klienti bánk sa aj tu presúvajú k mobilným telefónom, ktoré sa pre nich stávajú primárnou bránou k peniazom. Pred štyrmi rokmi používalo mobilné bankovníctvo 53 percent klientov, vlani to bolo už 74 percent. Najčastejším argumentom, prečo zákazníci zostávajú pri počítači, je spokojnosť s využívaním bežného internetového bankovníctva. V posledných rokoch naopak klesá podiel ľudí, ktorí sa bankovníctvu v mobile vyhýbajú kvôli obavám zo zneužitia svojich osobných dát alebo zo straty finančných prostriedkov z účtu.

Značky: