Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) prepravila v roku 2022 67 118 167 cestujúcich, čo znamená, že sa postupne vracia do predkoronovej úrovne prepravených cestujúcich (za rok 2019 ich bolo 77 356 524, zatiaľ čo v rokoch 2020 a 2021 prepravila podstatne menej cestujúcich – cca 46,6 a 45,6 miliónov).

Prvé mesiace 2022 boli ešte ovplyvnené protikoronovými opatreniami, keď si cestujúci aj vlakový personál chránili svoje horné dýchacie cesty. Zároveň až do polovice decembra minulého roka vlakový personál kontroloval lístky bezdotykovo – len vizuálne.

Z celkového počtu prepravených bolo 43 985 445 platiacich cestujúcich, čo je opäť postupný návrat k predkrízovým časom (v roku 2019 ZSSK prepravila 47 789 224 platiacich cestujúcich). Číslo 23 132 722 predstavujú cestujúci, ktorí v roku 2022 využili bezplatnú prepravu, pričom v roku 2019 bolo takýchto cestujúcich 29 558 300.

Rekordérom medzi platiacimi zaregistrovanými cestujúcimi bol v roku 2022 zákazník, ktorý si v ZSSK zakúpil až 666 dokladov (najčastejšie na trati Ostrava – Žilina).

„Posledné krízové roky spojené s celosvetovou pandémiou boli naozaj náročné. Počas nich si aj v našich vlakoch zákazníci museli chrániť horné dýchacie cesty približne do druhej polovice apríla 2022. Z dôvodu zamedzenia šírenia nákazy naši vlakvedúci taktiež kontrolovali cestovné lístky len vizuálne. Nižšie čísla prepravených cestujúcich počas obdobia zasiahnutého pandémiou, náročnú situáciu len podčiarkli. Sme však radi, že aj napriek ťažšiemu obdobiu sa nám cestujúci opäť vracajú do vlakov,“ uviedolRoman Koreň, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.

V roku 2022 ZSSK vypravila rekordný počet vlakov (577 709) a najazdila rekordný počet vlakokilometrov (36 677 143), a to aj napriek tomu, že IC 52X začali jazdiť až od 10. 4. 2022 (IC 521 11. 4. 2022). Pred tým neboli vypravované v súvislosti s pretrvávajúcimi pandemickými opatreniami a poklesom cestujúcich.

Minulý rok sme tiež potešili našich cestujúcich dodávkou nových a modernizovaných vozňov z projektov, ktoré budeme aj v tomto roku pozorne monitorovať a veríme, že aj úspešne uzatvárať. Ide o:

35 ks modernizovaných osobných vozňov radu Bdt (Bdteer) à projekt EÚ

  • celkový objem: 31,8 milióna eur
  • predpokladaná oblasť nasadenia: Košický, Prešovský, Žilinský a Banskobystrický kraj (Košice – Liptovský Mikuláš, Košice – Čierna nad Tisou, Košice – Čaňa, Kysak – Lipany – Plaveč)
  • podpis zmluvy: 12. 1. 2021
  • doteraz dodaných: 19 ks (v roku 2022 17 ks)
  • predpokladané ukončenie realizácie projektu: do konca roka 2023

17 ks nových osobných vozňov Bdmpz à projekt EÚ (klimatizované vozne druhej triedy s možnosťou prepravy bicyklov pre regionálnu dopravu)

  • celkový objem: 32,98 milióna eur
  • predpokladaná oblasť nasadenia: Košický, Prešovský, Žilinský a Banskobystrický kraj (Košice – Liptovský Mikuláš, Košice – Čierna nad Tisou, Košice – Čaňa, Kysak – Lipany – Plaveč)
  • podpis zmluvy: 7. 1. 2021, dodatok č. 1 zverejnený 26. 2. 2021
  • doteraz dodaných: 7 ks (v roku 2022 6 ks)
  • predpokladané ukončenie realizácie projektu: do konca roka 2023

V roku 2022 ZSSK tiež pokračovala s dodávkou električkozubačiek na tatranské elektrické železnice (TEŽ) a ozubnicovú železnicu (OŽ) z projektu:

5 ks elektrických jednotiek (ucelený vlak) a 1 multifunkčný rušeň à projekt EÚ + vlastné zdroje

  • celkový objem: 38,8 milióna eur
  • dodanie a nasadenie: 2021 – 2022
  • nasadzovanie: regionálna doprava (TEŽ a OŽ)
  • 13. 12. 2021: prvé dve vozidlá sa dostali na adhéznu trať (TEŽ)
  • 28. 12. 2021: tretie vozidlo bolo zaradené na adhéznu trať (TEŽ)
  • 16. 2. 2022: všetkých 5 vozidiel bolo nasadených do prevádzky na TEŽ a OŽ

Dôležitou investíciou, ktorá v roku 2022 pokračovala, bola výstavba troch stredísk technicko-hygienickej údržby (THÚ), pri ktorých predpokladáme, že do konca roka 2023 vyrastú v Nových Zámkoch, vo Zvolene a v Humennom. Sľubujeme si od nich zvýšenie kvality a rýchlosti vykonávania čistenia, údržby, technických kontrol a menších opráv vlakových súprav za lepších podmienok ako v súčasnosti, keďže v strediskách THÚ bude možné umývať vozidlá celoročne aj pri mínusových teplotách.

Hoci vlaky národného dopravcu najčastejšie využívajú cestujúci na bežnú dopravu, napríklad do školy, do práce alebo na výlety, ZSSK ponúka aj možnosť, aby vlakom prepravili spolu so sebou aj zvieratá, bicykle, autá, motorky, trojkolky či štvorkolky, prípadne využili možnosť kuriérskej zásielky.

V roku 2022 z tohto vzišlo aj jedno milé prekvapenie. V porovnaní s predkoronovým rokom 2019 sa totiž minulý rok zvýšil počet prepravených psov, za ktorých bolo vybrané cestovné, takmer o 10-tisíc. Uvedené štatistiky odzrkadlili vyšší záujem ľudí o chovanie psov v domácnosti, a s tým súvisiacu výrazne zvýšenú prepravu týchto miláčikov. Inak povedané, ľudia počas covidového obdobia častejšie uprednostňovali prechádzky a prírodu, pričom venčenie psíkov vytváralo príležitosti ako ísť von, kde sa mohli stretávať so svojimi známymi a blízkymi.

Číslami povedané: V roku 2022 odviezla ZSSK svojimi vlakmi rekordné počty bicyklov a psov, a to konkrétne:

  • 248 898 bicyklov,
  • 74 870 psov.

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.