Nie, toto nie je prehnaný nadpis. Ide o krutú realitu, ktorej sme svedkami v posledných dvoch rokoch. Google je stále lepší odpovedací mechanizmus, ale v dôsledku tohto zlepšovania sa stáva čoraz horším internetovým vyhľadávačom. Nedeľník TOUCHIT vážne i nevážne. Nezviazané IT témy na tisíc spôsobov.

Čoraz viac ľudí si všíma, že vyhľadávanie cez Google je v určitých špecifických momentoch citeľne horšie ako v minulosti. Pozor, nehovorím tu o nejakých dizajnoch, reklamných výsledkoch, SEO či sledovacích mechanizmoch. Hovorím čisto o vyhľadávaní ako takom.

Stále bežnejšou realitou je ešte donedávna takmer nepredstaviteľný fakt, že najväčší a dve dekády bezkonkurenčne najmocnejší internetový vyhľadávač je schopný na dobrú a presne zadanú frázu ponúknuť nerelevantné a celkom nepoužiteľné výsledky.

Naposledy sa mi takáto vec stávala niekedy na konci 90. rokov minulého storočia, keď bola technológia vyhľadávačov prakticky v plienkach. V súčasnosti sa však nerelevantnosť opäť vyhrabala z hrobu ako nejaký zombie, a začala znovu strašiť. Neuveriteľné.

Tento zvláštny trend začal postupne naberať na sile hlavne v posledných dvoch rokoch pričom pre mnohých sa stáva už skutočným zdrojom frustrácie (napr. 1, 2, 3, 4).

Ak hľadáte jednoduché veci v súvislosti s celebritami, nákupmi, či aktuálnymi správami, výsledky sú excelentné a až magicky sa rýchlo trafia presne do vašich požiadaviek. Ak však chcete vyhľadávať niečo menej časté, čo nehľadajú milióny či miliardy ľudí skoro denne, výsledky sa začnú rýchlo zhoršovať.

Zdá sa, že jednou z kľúčových vecí, ktorá to zapríčiňuje je fakt, že Google začína uprednostňovať slová, ktoré sú populárne, pričom môže ignorovať tie, ktoré sú pre vás kľúčové a esenciálne. Aby túto galibu ešte zavŕšil, začal zvláštnym spôsobom ignorovať aj pokročilé operátory, ako napríklad používanie úvodzoviek.

ČOŽE? TO AKOŽE FAKT CHCETE HĽADAŤ VŠETKY TRI SLOVÁ, KTORÉ STE DO VYHĽADÁVANIA ZADALI?

Ako často sa vám za posledné mesiace stalo, že ste do vyhľadávača zadali napríklad tri relevantné slová a Google vám ponúkol iba výsledky, kde jedno z týchto dôležitých slov chýbalo?

Ak nikdy, gratulujem, buďte radi. Pri bežných populárnych výrazoch sa to naozaj nestáva. Ak napríklad hľadáte výraz šľahačková torta s jahodami, Google nikdy nevynechá jeden z týchto troch esenciálnych výrazov, pretože výsledky by sa výrazne zmenili a stali bezcenné. Nechcete totiž vidieť čokoládové šľahačkové torty a takisto ani jahody so šľahačkou.

Ako náhle ale hľadáte niečo viac špecifické a menej časté, ako napríklad nejaký technický problém, pričom zahrniete konkrétny typ hardvéru či prejavu, veľmi často sa stane, že Google niektorý z vyhľadávaných výrazov „zabudne“ a pokojne môže ísť aj o ten prvý v poradí. Následne pod niektorými výsledkami len sucho oznámi (nie vždy), že je daná stránka je bez slova X a máte možnosť kliknúť na „musí obsahovať slovo X“.

Takéto správanie by bolo relevantné, ak by ste zadali 10 slov. Ak ale zadáte len tri či štyri, je to poriadne frustrujúce, pretože sa dá predpokladať, že dôležité sú všetky (ak nejde o spojky). K čomu je vám výsledok typu, zapnutie X na Windows 10 v1903, ak vám vyhľadávač vyhodí 1903 a zobrazí vám výsledky na staršie verzie, kde sa to robilo inak?

Nie je zase až také ťažké domyslieť si, prečo Google vyhadzuje slová z vášho hľadania. Ľudia do neho skrátka veľmi často vkladajú úplne zbytočné doplnkové výrazy. Na to aby som sa o tomto fakte kedykoľvek presvedčil na vlastné oči sa mi stačí hociktorý deň pozrieť na frázy, z ktorých sa čitatelia z Googlu preklikli na náš web.

Toto je krutá realita, s ktorou Google musel v priebehu dekád bojovať. Ak si teraz ja spomeniem na film Interstellar, pričom si nevybavím, ako sa volá herečka, ktorá hrala jedno z hlavný rolí, do vyhľadávača skrátka zadám: interstellar herečka (prípadne Interstellar actress). Správny výsledok okamžite vidím, pretože Google je na to bravúrne pripravený a perfektne a relevantne reaguje.

Toto urobí prakticky každý skúsenejší používateľ, ktorý vie, alebo aspoň tuší, ako vyhľadávače pracujú. Tieto skratkovité zadania kľúčových slov, ktoré tvoria jadro otázky, však nie sú prirodzené všetkým používateľom. Obrovská časť ľudí je namiesto toho schopná do vyhľadávača zadať: ako sa volá tmavovlasá herečka, ktorá hrala vo filme Interstellar.

Keby Google toto hľadal surovo textom, k správnemu výsledku by sa asi nikdy nedopracoval. Postupom času tak prešiel k interpretácii zadaných výrazov, čo je dôležité napríklad pri práci hlasových asistentov či inteligentoch reproduktorov.

S nimi používatelia totiž nekomunikujú štýlom Mount Everest výška, ale naozaj sa opýtajú, ako vysoký je Mount Everest?

Mechanizmy Googlu sa tak postupom času chtiac-nechtiac museli naučiť odstrihávať slová z vyhľadávania a interpretovať, na čo sa používateľ pýta. Problémom je, že toto funguje hlavne u prípadov, kedy ľudia používajú Google ako odpovedací stroj.

Ak ho chcú použiť ako ozajstný internetový vyhľadávač, v štýle kartotéky stránok, ľahko môžu nastať problémy. Pre ilustráciu si stačí predstaviť, že by ste zdali výraz: Einstein citáty o spoločnosti, pričom by vám vyhľadávač odstrihol slovo Einstein, pretože bez toho zobrazí viac výsledkov. Ak by sa to naozaj stalo, skončili ste, pretože zobrazené výsledky by boli pre vás len nerelevantná hromada hnoja.

Toto nie je jediný prípad slabiny, ktorá sa môže ukázať na inak veľmi dobrej a v jadre dobrej funkcii. Podobne náchylný je aj mechanizmus opravy preklepov. Táto starobylá vlastnosť Googlu bola jedným zo stavebných kameňov, vďaka ktorým firma na začiatku 21. storočia deklasovala všetku konkurenciu.

Tento systém bol za roky prevádzky vytrénovaný tak, že pripomína až mágiu. Je až neuveriteľné, akú „hatmatilku“ dokáže na vstupe Google akceptovať a ponúknuť správnu verziu ako ten najlepší veštec. Túto schopnosť získal vďaka tomu, že na rozdiel od konkurencie nezahadzoval zlé vyhľadávacie frázy, ktoré nikam neviedli, ale ukladal ich v nadväznosti na to, ako ich ľudia následne pri ďalšom pokuse o vyhľadávanie opravovali. Z toho následne zistil, čo pôvodná hatmatilka mala znamenať.

Vďaka tomu ponúkol a doteraz často ponúka alternatívne vyhľadávanie v znení „Nemali ste na mysli“, kde vyhľadávaciu frázu opraví. V posledných rokoch však tento extrémne dobrý mechanizmus ustupuje do pozadia a tvorcovia vyhľadávača ho začali uplatňovať automaticky a prioritne.

To znemená, že vaša vyhľadávacia fráza sa rovno upraví bez vášho vedomia. Ak ste urobili len chybu, je to pozitívne, ale ak ste chybu nerobili a slová sa len podobajú, je to katastrofa. Ak napríklad hľadáte niečo v súvislosti s TypeScriptom a Google vám ho vo vyhľadávacej fráze zamení za JavaScript, neexistuje možnosť, aby boli zobrazené výsledky akokoľvek relevantné.

AKO SA ZO STRIKTNÉHO VYHĽADÁVANIA STALO SKORO STRIKTNÉ

Možno si teraz poviete, že o nič nejde. Veď ak Google pomýli a odstrihne vám niečo dôležité, skrátka len vyhľadávanie zmeníte tak, aby ste vyhľadávaču ukázali, že niektoré slová meniť nesmie. Bohužiaľ, to už dnes nie je vždy možné.

Mnohé pokročilé operátory, ako znamienka plus či úvodzovky, už dnes v rámci Googlu nefungujú, alebo fungujú výrazne inak ako v minulosti.

Ukážem vám príklad z praxe. Nedávno som potreboval vyhľadať informácie o starom tlačenom magazíne Solid state journal, ktorý vychádzal v 60. rokoch v USA. Pracoval som práve na historickom článku o Fairchild Semiconductor a jeho zradcovskej osmičke, ktorá prakticky založila Silicon Valley, pričom som potreboval zistiť viac informácii o tom, kto tento magazín a kde vydával (zrejme v Kalifornii), nakoľko jedno číslo obsahovalo dôležité informácie o raste tejto firmy krátko po jej zrode, vrátane dobových fotografií z ich laboratórií a rozhovorov z jednotlivými kľúčovými osobami.

Ako môžete vidieť, jednoduché zadanie solid state journal, alebo solid state journal california, neprinieslo žiadne kýžené výsledky.

To je samozrejme v poriadku. Ihneď po zadaní vám dôjde, že toto slovné spojenie má masívne množstvo výsledkov, pretože kombinuje slová „žurnál“, teda časopis, spolu s výrazom „solid state“, čo je bežne používaný výraz v polovodičovom priemysle. Výsledky boli teda plné odkazov na odborné a vedecké články z polovodičového priemyslu bez ladu a skladu.

Výraz som teda hneď opravil na „Solid state journal“ California. Vzhľadom na zadanie som teraz očakával správne výsledky. Výraz „Solid state journal“ totiž už vôbec nie je náhodný a častý.

Toto slovné spojenie sa už nachádza na webe v malom počte kusov a nemalo by byť problém ponúknuť mi relevantné výsledky.

Ale ejha. Ono to Google už akosi nevie. Jeho nové tvrdohlavé ignorantstvo k používateľskému vstupu (síce si zadal, že chceš hľadať presne X, ale na to ti kašlem a hľadám si čo si ja myslím že je lepšie) sa tu prejaví v plnej sile.

V prvom výsledku ma Google odkazuje na miniatúrny článok zložený z troch viet. Ide o zdigitalizovaný text z roku 1959, kde americký odborný magazín Physics Today informuje o tom, že sovietska akadémie vied začala vydávať vlastný odborný magazín venovaný solid-state fyzike, nazvaný „Fyzika Tverdogo Tela“.

To je síce pekné, ale ako môžete vidieť, v texte sa nikde výraz „Solid state Journal“ (názov kalifornského časopisu), ktorý som hľadal, nenachádza. Je tu len: a new solid‐state physics journal, ktorý očividne zadaniu nezodpovedá. Nielen pomlčkou, ale hlavne tým, že má v sebe výraz fyzika.

Google absolútne ignoroval moju žiadosť o zachovanie výrazu a hľadal ho na divoko. Očividne ale inak, ako keď som úvodzovky nezadal, pretože výsledky ponúkaných stránok sú celkom iné.

V ostatných výsledok mi ponúka text ako „Laser-Flash Photolysis in the Solid State. Journal of the American Chemical Society“, ktoré sú takisto nerelevantné, pretože obsahujú prerušenie bodkou a ide o dve odlišné vety. Preklikal som nasledujúce stránky odkazov, v dojme, že sa po úvodných omyloch zlepšia a vyhľadávač mi ponúkne to čo hľadám, nie čo si myslí, že hľadám, ale mýlil som sa. Všetky ponúknuté výsledky boli bezcenné.

Frustrujúce to bolo hlavne z dôvodu, že som si bol istý, že výsledky by boli dobré a relevantné, keby Google dodržal moje zadanie a ponúkol mi stránky, kde sa text „Solid State Journal“ v tomto poradí bez prerušenia naozaj nachádza. Lenže to neurobil.

Prestalo ma to baviť, otvoril som stránku vyhľadávača Duck Duck Go, zadal som do neho „Solid state journal“. Aj keď tento vyhľadávač pravdaže nemá ani zďaleka tak masívne databázy ako Google, okamžite mi ponúkol relevantné výsledky v podobe stránok, kde sa daný striktný výraz nachádzal.

Ako druhý v poradí bol katalóg, ktorý mi prezradil, kto daný časopis a kde a dokedy vydával. Dozvedel som sa všetko potrebné a za 5 sekúnd bolo moje hľadanie zavŕšené úspechom.

Frustrácia a hnev z nerelevantného hnoja, ktorú som zažil pri vyhľadávaní Googlom, sa nedostavila. Prečo? Nuž preto, že Duck Duck Go skrátka rešpektoval to, čo som do neho zadal.

Aj keď o tom mnoho aj skúsenejších používateľov netuší, Google už operátor v podobe úvodzoviek neinterpretuje tak ako v minulosti (vyhľadával presnú nezmenenú frázu v nej umiestnenú). Úvodzovky dnes slúžia prioritne na označenia jedného slova, ktoré nechcete, aby bolo vyhodené.

To znamená, že ak zadáte do vyhľadávania: foo bar bat baz, čo sú metasyntaktické premenné, pričom Google vám iniciatívne napríklad ignoruje baz, máte možnosť mu ignorantstvo zakázať zadaním: foo bar bat „baz“.

Keď túto zmenu Google pred nejakým časom zaviedol a vy ste nechceli, aby vám ktorékoľvek slovo z vyhľadávanie vyhadzoval, museli ste ako idiot každé napísať do úvodzoviek zvlášť. Po sťažnostiach pridal o pár mesiacov neskôr do rozhrania nastavenie doslovného hľadania (v anglickom rozhraní Verbatim), ktoré môžete pre konkrétne hľadanie jednorázovo zapnúť.

Je ekvivalentom toho, ako keď dáte do úvodzoviek každé slovo. Ak vás na tomto mieste napadne, že toto nastavenie poslúži aj pri probléme „Solid state Journal“, kedy chcete hľadať len túto frázu a žiadnu inú, sklamem vás. Nefunguje to a Google naďalej bude chcenú podobu ignorovať. Skrátka len interne dá každé jedno slovo do úvodzoviek a nebude ho nahradzovať, vynechávať ani skloňovať. To je všetko.

Drsnú a nekompromisnú podobu už neaplikuje, aj keď to v ľahších prípadoch tak vyzerá. Ak chcete dôkaz, tu je:

Nech robíte čo robíte, Google už danú vec skrátka nenájde, pretože nie je možné mu žiadosť o presnosť povedať inak, ako pomocou úvodzoviek a v momente ako ich začne ignorovať, je koniec

KONTRASTOVÁ TRAGÉDIA MÁP, Z KTOREJ JE NA ZAPLAKANIE

To, že pri hone zlepšovať časté funkcie pre masu dôjde k zhoršenie pokročilých funkcií sa vlastnosti Google vyhľadávača zhoršili je zaujímavý, ale nie ojedinelý fakt.

Na záver si preto ešte neodpustím poukázanie na podobnú, ale čisto vizuálnu situáciu, ktorá nastala v rámci Máp.

Google mapy sú už viac ako 14 rokov vo svojej oblasti celkom dominantné. Tak ako sa Google vyhľadávač stal ikonou a prielomom v rámci internetového vyhľadávania, tak sa v roku 2005 a nasledujúcich rokoch stali Google mapy ikonou a prielomom v rámci internetových a interaktívnych mapových podkladov.

Prerod kontrastu Google máp v roku 2017

Detailné satelitné a letecké snímky z celého sveta, neskôr zábery z ulíc v podobe StreetView, šlo o skutočný prielom. Neskôr sa k tomu pridali zoznamy obchodov, ich recenzie, otváracie hodiny, fotografie a navyše možnosť navigácie autom, pešo a dokonca a v rámci hromadnej dopravy, s obrovskou zásobou cestovných poriadkov z celého sveta. Nádhera.

Nuž, lenže masívne pridávanie obchodov a iných komerčných cieľov malo aj negatívnu stránku, pri ktorej Google postupne začal cielene zmenšovať kontrast samotných mapových podkladov, aby boli prekrývajúce sa vrstvy objektov lepšie viditeľné.

Inak povedané, z pôvodne prvoradého mapového podkladu sa postupom času stalo len nedôležité druhoradé pozadie. Novým hlavným prvkom sú ikony reštaurácií či barov a spojovacia cesta, ako sa tam dostať. Ale iba ak zapnete navigáciu. Ak sa chcete sami navigovať len očami, držaním mapy v ruke, veru už musíte poriadne zaostrovať, pretože Google sa rozhodol, že najlepšia mapa sú šedé budovy a šedé cesty na šedom pozadí.

Bratislava očami Google Máp a Mapy.cz (klikni pre zväčšenie)

Ak Google mapy používate dlhodobo, možno ste si na to zvykli a uvarili ste sa ako povestná žaba v hrnci vody, kde sa pomaly zvyšuje teplota (uberá kontrast). Ak sa ale pozriete na serióznu mapu, ktorá je naozaj mapou, ako napríklad Mapy.cz, rozdiely vám udrú do očí.

V mnohých ohľadoch je Google mapa taká bledá, že už je ťažké rozpoznávať medzi cestami, chodníkmi a budovami, pričom jediné čo jasne svieti sú farebné ikony obchodov.

A to už ani nehovorím o tom, ak sa ju snažíte použiť mimo mesta. To už môžeme byť radi, že je vidieť aspoň jazero na modro, pretože všetko ostatné je nepoužiteľná šedá plocha.

Viditeľné chodníky, cesty a budovy? A na čo? Hlavne firemné bublinky treba vidieť (Hore Google, dole Seznam. Klikni pre zväčšenie)

Často chodím na výlety do nových svetových veľkomiest či do prírody, kde som ešte nikdy nebol. Zvykol som si pritom používať skvelé Mapy Seznamu, dostupné na stránke Mapy.cz a takisto v rámci samostatnej aplikácie (dajú sa sťahovať celé štáty aj pre úplné off-line použitie). Sú bravúrne spracované nielen pre turistov v prírode, ale aj pre turistov v mestách.

Občas sa v prípade potreby preklikávam na Google Mapy, napríklad keď potrebujem zistiť dopravnú situáciu z hľadiska zápch, alebo keď hľadám MHD spoj niekde v Londýne, Kodani či Ríme. Vždy pritom na moment zostanem oťapnutý a zaskočený, že či to Google naozaj myslí vážne. Po zistení spoja či dopravnej situácie (čo funguje ozaj fantasticky a treba zatlieskať) sa totiž občas neveriacky zostanem pozerať na otvorenú mapu, ktorá je len nepoužiteľná veľká šedá šmuha.

Na jednu stranu chápem, že Google uprednostňuje ikony komerčných cieľov. Ale to musel pri tom totálne vyprať celú mapu až do nepoužiteľného stavu? To naozaj je na svete tak málo ľudí, ktorí chcú pohľadom na mapu zistiť kde čo je? Kam vedie daná ulica. Kde je aká budova? Kam sa dostanem, ak pôjdem doľava a kam doprava? To je Googlu jedno, že pri pohľade na jeho mapu sa dá zistiť akurát len ktorým smerom je McDonald? Odpoveď je – tuto niekde v pravo na tom šedom fľaku.

Google Mapa prestala byť skrátka mapa. Je to už doslova len katalóg klikateľných cieľových bodov. A to je prosím pekne taká hanba a taká tragédia, že neviem či sa nad tým mám zasmiať alebo plakať.

Na turistike Google mapy radšej ani nevyťahujte, lebo zle dopadnete (Google Maps vs. Mapy Seznamu v Tatrách).

Z NEPORAZITEĽNEJ ŠPIČKY NÁHLE LEN VEDÚCI ZÁVODNÍK

Je pravda, že Google produkty sú v mnohých ohľadoch často stále nedostižné. Avšak už dávno neplatí, že ich výberom máte to najlepšie prakticky vo všetkých ohľadoch (čo v minulosti pravda rozhodne bola).

Jednoznačne najšokujúcejšie je to v rámci internetového vyhľadávača. Na jeho zhoršenie sa naozaj ťažko pozerá a neraz je práca s ním veľmi frustrujúca, čo bolo v minulosti niečo neslýchané.

Jednou z viditeľných zvláštností je, že sa vám silovou mocou snaží vrátiť veľa výsledkov, pričom ho akoby čoraz menej zaujíma, či sú relevatné.

Ak chcete dôkaz, vymyslite si nejakú emailovú adresu a zadajte ju do vyhľadávača. Namiesto toho, aby vám Google odpovedal, že sa na webe nenachádza, respektíve že ju nenašiel (aj to je predsa výsledok), rozhodne sa, že z nej kus odstrihne a zobrazí vám nerelevatný hnoj, aby nebodaj výsledky neboli prázdne. K čomu je to dobré?

Ťažko byť ale na tomto mieste ku Googlu prehnane kritický. Ľudia hľadajú všelijako, často zadávajú nerelevantné frázy a zbytočné slová a vývojári na to skrátka reagujú. Takisto objem webu neprestajne narastá a hľadať relevantné veci bez chyby je čoraz ťažšie.

Ak k tomu prirátame masívny počet každodenných „SEO útokov“, ktorým Google čelí, nezávidím mu veru. Denne sa milióny ľudí snažia pretlačiť svoje stránky do popredia (nezriedkavo s podporou blog spamingu) a hľadajú akúkoľvek slabé miesta v zoraďovacích algoritmoch.

Lenže netreba si zakrývať ani oči pred tým, že v niektorých prípadoch Bing či dokonca už aj Duck Duck Go zobrazuje relevantnejšie výsledky, a to je prosím vás pekne veta, čo by ešte pred pár rokmi znela ako nevkusný žart.

Za posledných 20 rokov Google v oblastiach vyhľadávania tak dominoval, že ma ani nenapadlo použiť čosi iné. Akákoľvek konkurencia ponúkala výrazne horší produkt. Situácia sa ale začala meniť a je to cítiť čoraz viac. V posledných rokoch tak používam konkurenčné vyhľadávače čoraz častejšie a konkurenčné mapy prakticky non stop.

Nie preto, že chcem byť „hip“ a neisť s prúdom, ale preto, že produkt Googlu skrátka pre mňa nefunguje poriadne a tak dobre ako v minulosti. A to je teda poriadne prekvapenie.

Nedeľník TOUCHIT hľadajte na našom webe ako inak než v nedeľu. Ak ste predchádzajúce zmeškali, nájdete ich všetky pod rovnomenným kľúčovým slovom.