Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

  • 54 % opýtaných Slovákov plánuje hlavnú dovolenku v júli alebo auguste.
  • Najvychytenejšími destináciami európskych dovolenkárov sú Taliansko, Grécko a Španielsko, ale u Slovákov stále najviac boduje Chorvátsko.
  • Slováci plánujú dovolenku pri mori (33 % odpovedí), štvrtina chce tráviť čas s rodinou (25 %) a 15 % plánuje ísť do prírody.

Revolut, globálna finančná aplikácia s viac ako 40 miliónmi zákazníkov na celom svete a viac ako 200 000 zákazníkmi na Slovensku sa pýtala viac než 15 tisíc ľudí z 15 krajín, vrátane 1 000 respondentov na Slovensku, na ich plány na leto. Prečítajte si, čo prezradili.

Dovolenkujete radšej v hlavnej sezóne alebo mimo nej?

Na otázku, v ktorom mesiaci Slováci plánujú svoju hlavnú, a teda najdlhšiu dovolenku roka 2024 viac ako polovica respondentov uviedla, že v júli alebo auguste (29 % a 24 %). Obľúbenými dovolenkovými mesiacmi sú aj jún a september (8 % a 10 %). Žiadnu dovolenku v tomto roku neplánuje 12 % respondentov.

Koho budú Slováci stretávať na plážach a v hoteloch? Okrem Slovákov (53 %) plánujú dovolenku v hlavnej sezóne (v júli a auguste) aj Chorváti a Rumuni (po 60 %), Poliaci (59 %), Bulhari (57 %), Gréci (56 %) a Česi (53 %). Kto sa horúcim letným mesiacom skôr vyhýba? Medzi Európanmi, ktorí plánujú dovolenku skôr, od apríla do júna, je veľa Nemcov (24 %), Talianov (23 %), Rakúšanov a Švajčiarov (po 22 %). A kto odkladá dovolenku na neskôr? Dominujú tiež Švajčiari (26 %), Nemci (23 %), Rakúšania a Španieli (po 22  %).

Top destinácie roka 2024

Už vieme, kedy sa Slováci chystajú dovolenkovať. Kľúčová otázka však je, kam sa vyberú. Zostanú doma alebo vycestujú do zahraničia? A aké dovolenkové destinácie budú v sezóne 2024 najpopulárnejšie? Tretina opýtaných Slovákov plánuje dovolenkovať na Slovensku a 42 % plánuje dovolenku v zahraničí. Ktoré budú najnavštevovanejšie turistické destinácie v roku 2024? V prieskume realizovanom pre potreby Prehľadu cestovateľských trendov od Revolutu najviac Slovákov uviedlo, že pôjdu na dovolenku do Chorvátska (9 % odpovedí), Talianska (7 %), Grécka (5 %), Česka (4 %) a Španielska (3 %). Mimo EÚ vedie Turecko (3 %) a Egypt (2 %). Konkurencia v boji o peňaženku slovenských turistov je teda vysoká.

A kam chodia na dovolenku ostatní Európania? 47 % opýtaných z nášho prieskumu chce stráviť dovolenku vo vlastnej krajine (Švajčiari a Rakúšania túto možnosť využívajú najmenej, v 21 % resp. 25 % prípadov) a 40 % v zahraničí (najmä v iných európskych krajinách – 34 %). Mimoeurópske destinácie najviac lákajú Švajčiarov (14 % odpovedí) a Španielov (11 %). Najväčšími vyznávačmi domáceho turizmu (plánujúcimi dovolenku vo vlastnej krajine) sú Chorváti (72 %) a Gréci (70 %). Vďaka krásnym plážam a výbornej kuchyni to nie je žiadne prekvapenie. A čo najobľúbenejšie destinácie? Najviac Európanov plánuje ísť tento rok na zahraničnú dovolenku do Talianska (5 %), Grécka (4 %), Španielska (4 %), Chorvátska (3 %) a do Francúzska (2 %). Najčastejšími mimoeurópskymi destináciami sú USA (1 %), Egypt (1 %) a Thajsko (1 %).

Ako vyzerá dovolenka snov?

Teraz, keď už vieme, kde a kedy Slováci dovolenkujú, pozrime sa na to, aký typ dovolenky uprednostňujú. Oddychovú, aktívnu, prípadne dovolenkujú doma (tzv. „staycation“) alebo popri cestovaní pracujú („workation“)? V odpovediach Slovákov dominujú tri typy. Plánujú najmä dovolenku pri mori (33 % odpovedí), s rodinou (25 %) a pobyty v prírode (15 %). To však nie je jediný recept na vydarenú dovolenku. Takmer každý desiaty Slovák chce stráviť tohtoročnú dovolenku vo wellness centre (10 %), niektorí budú dovolenkovať doma (9 %), alebo sa pôjdu zabaviť na hudobný festival (1 %) ako napríklad Sziget v Maďarsku, ktorého strategickým partnerom je tento rok práve Revolut.

V Európe sa hudobných festivalov radi zúčastňujú najmä Maďari (2,8 %), Portugalci (2,3 %) a Česi (2 %) a na športové podujatia si potrpia Švajčiari (2,2 %), Nemci (1,3 %) a Portugalci (1 %). Keď sa pozrieme na Európanov všeobecne, obľubujú hlavne dovolenky pri mori (45 %), rodinné dovolenky (33 %) a pobyty v prírode (15 %).

Kempovanie alebo all inclusive pobyt?

O dobre strávenej dovolenke často ani nerozhoduje to, či ju strávime doma alebo v zahraničí, ako skôr ponúkané ubytovanie a atrakcie. Revolut sa pýtal Slovákov, akým aktivitám a zážitkom sa na cestách najradšej venujú. Pozrime sa na najčastejšie odpovede. Slováci chcú na dovolenke navštíviť miestne pamiatky (44 %), ochutnať miestnu kuchyňu a spoznať miestne tradície (20 %). Pokiaľ ide o miesto pobytu, preferujú all inclusive hotely s nápojmi a stravou v cene (37 %). Slovenskí turisti patrili medzi tých, ktorí si najčastejšie vyberali dovolenky s wellnessovými, zdravotnými a skrášľovacími (t. j. kúpeľnými) procedúrami (17 %). Niektorí Slováci si vyberajú dovolenkové destinácie s množstvom aktivít pre deti (16 %), prípadne športovým vyžitím (8 %), ale tiež sa radi ubytujú v karavanoch alebo kempe, napr. v horách alebo pri vodných plochách (6 %).

Spomedzi európskych krajín sú karavany a kempovanie najpopulárnejšie v Litve. Takýto typ dovolenky plánuje každý štvrtý Litovčan (25 %). Počas tohto roka bohatého na športové podujatia sú dovolenky spojené s ich návštevou obľúbené najmä medzi Rakúšanmi (17 %), Švajčiarmi (13 %) a Nemcami (11 %). Párty dovolenky plné večierkov a nočného života sú doménou Grékov (20 %) a Španielov (15 %). Pohodlie all inclusive hotelov uprednostňujú najmä Bulhari (47 %), Taliani a Rumuni (42 %). Animácie pre deti sú dôležité pre Čechov aj Rumunov (16 %), ale predovšetkým pre Poliakov (18 %). Kulinárske špeciality sú prioritou pre Talianov (54 %) a Švajčiarov (50 %). Rakúšania (26 %), Nemci (23 %) a Maďari (22 %) sa chcú počas dovolenky starať o svoje zdravie a krásu. Preferencie môžu byť rôzne, no jedno je isté – vyhľadávač zážitkov v aplikácii Revolut vám rozhodne pomôže pri ich rezervácii a platbe.

„Tešíme sa na tohtoročnú rekordnú dovolenkovú sezónu. Preto sme pre našich zákazníkov, nech už sa chystajú kamkoľvek, pripravili výber užitočných cestovateľských funkcií. Okrem zmenárne, globálnej databázy hotelov a apartmánov, vyhľadávača miestnych výletov a zážitkov, letiskových salónikov a cestovného poistenia sme do ponuky zaradili aj digitálne eSIM karty s mobilným internetom a dátami,“ hovorí Ingrida Daunaraviciene, komunikačná manažérka Revolutu pre slovenský trh.

Značky: