Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Svetová fotografická organizácia s potešením predstavuje finalistov a fotografov zaradených do užšieho výberu profesionálnej súťaže Sony World Photography Awards 2024. Súťaž pre profesionálnych fotografov, ktorá sa koná už po sedemnástykrát, oceňuje výnimočné súbory prác ako za technické majstrovstvo, tak za originálny prístup k rozprávaniu príbehov.

Do súťaže Sony World Photography Awards 2024 bolo prihlásených vyše 395 000 snímok z viac ako 220 krajín a regiónov. Ide o historicky najvyšší počet prihlášok do profesionálnej súťaže.

Nový držiteľ titulu Fotograf roka 2024 bude vybraný z profesionálnych fotografov, ktorí postúpili do finále. Meno víťaza bude vyhlásené 18. apríla. Fotograf roka získa finančnú odmenu vo výške 25 000 USD, digitálne fotografické vybavenie Sony a navyše možnosť samostatne prezentovať svoju prácu na výstave Sony World Photography Awards, ktorá sa uskutoční budúci rok. Táto príležitosť dáva fotografom možnosť ďalej rozpracovať víťazný projekt alebo vystaviť nové práce. Vďaka tomu získajú ďalšiu publicitu a možnosť rozvíjať svoju kariéru.

Výber snímok finalistov a fotografov, ktorí sa dostali do užšieho výberu, sa predstaví v rámci výstavy Sony World Photography Awards 2024 v priestoroch galérie Somerset House od 19. apríla do 6. mája 2024 a potom sa vydá na ďalšie miesta.

Predsedníčka poroty Monica Allende za porotu uviedla: „Porotu zaujalo vášnivé rozprávanie príbehov, ktoré zachytávajú radosti i problémy ľudského bytia po celej našej planéte. Boli sme nadšení rozmanitou, kvalitnou a kreatívnou paletou štýlov prihlásených fotografií.“

Traja finalisti a projekty v jednotlivých kategóriách profesionálnej súťaže Sony World Photography Awards 2024 sú:

ARCHITEKTÚRA A DIZAJN (ARCHITECTURE & DESIGN)

Siobhán Doran (Írsko) dokumentuje vo svojej práci Sala Mayor (Obývačka) domovy rodín, ktoré získali bohatstvo obchodovaním s cukrom na Filipínach a to prostredníctvom série portrétov ich hlavných obývačiek. Yaser Mohamad Khani (Iránska islamská republika) skúma vo svojom cykle Tehran Campus Town nové štvrte vznikajúce na predmestí Teheránu prostredníctvom série pôsobivých fotografií mestskej zástavby v skalnatej hornatej krajine. Projekt Karola Pałky (Poľsko) Spa Island sa zase zaoberá tým, ako sú kúpeľné zariadenia zakotvené v komunitnom živote na Slovensku ako priestor na stretávanie a interakciu.

KREATÍVNA FOTOGRAFIA (CREATIVE)

V diele The Gay Space Agency Mackenzie Calle (Spojené štáty) novo poníma históriu agentúry NASA, ktorá zatiaľ nikdy nevypravila do kozmu astronauta, ktorý by sa otvorene hlásil k LGBTQ+. Namiesto toho vytvára koncepciu vesmírnej agentúry, ktorá by LGBTQ+ astronautov vítala a oslavovala. Tine Poppe (Nórsko) zase predstavuje cyklus Gilded Lilies: Portraits of Cut Flowers, v ktorom sa prostredníctvom starostlivo prepracovaných obrazov kytíc na pozadí krajiny zničenej zmenou klímy zaoberá škodlivým dopadom rezaných kvetov na životné prostredie. V projekte A Thousand Cuts ukazuje Sujata Setia (Spojené kráľovstvo) bolesť a odolnosť ľudí z juhoázijskej komunity vo Veľkej Británii, ktorí prežili domáce násilie. Ide o sériu zložito vytvorených portrétov s rezmi na povrchu fotografií, ktoré odhaľujú vrstvu červeného papiera pod nimi.

DOKUMENTÁRNE PROJEKTY (DOCUMENTARY PROJECTS)

Davide Monteleone (Taliansko) sa vo svojom cykle fotografií Critical Minerals – Geography of Energy zaoberá ťažbou nerastných surovín potrebných pre obnoviteľné zdroje energie a bližšie sa venuje krutej drine, s ktorou je spojená ťažba kobaltu v Demokratickej republike Kongo. V sérii Spiralkampagnen: Forced Contraception and Unintended Sterilisation of Greenlandic Women skúma Juliette Pavy (Francúzsko) trvalé dopady antikoncepčnej kampane vedenej dánskymi úradmi v Grónsku v rokoch 1966-1975, počas ktorej boli tisícom mladých grónskych žien bez ich súhlasu zavedené vnútromaternicové telieska, čo v mnohých prípadoch viedlo k ich sterilizácii. Projekt Brenta Stirtona (Juhoafrická republika) LGBTQIA Refugees: Fleeing Uganda dokumentuje životy ľudí, ktorí boli nútení opustiť Ugandu kvôli prísnym zákonom zakazujúcim homosexualitu a teraz sa snažia znovu vybudovať svoje životy v bezpečných azylových domoch v Keni.

ŽIVOTNÉ PROSTREDIE (ENVIRONMENT)

Projekt Mahé Elipeho (Francúzsko) Echoes of the Hive dokumentuje snahu Mayov v južnom Mexiku zachovať druh včiel, ktorý je kľúčový pre ich náboženstvo a kultúru, potom, čo došlo k ich hromadnej otrave pesticídmi. Cyklus snímok Tropicalia od Jean-Marca Caimiho a Valentiny Piccinni (Taliansko) sa zaoberá tým, ako sa Sicília prispôsobila meniacej sa klíme a rastúcim teplotám a zameriava sa na nové poľnohospodárske postupy, ktoré miestni poľnohospodári a vedci zavádzajú a začínajú pestovať viac tropického ovocia. Maurizio Di Pietro (Taliansko) sa v sérii Zero Hunger venuje propagácii hmyzu ako zdroja potravy. Vychádza pritom z cieľa OSN v oblasti udržateľného rozvoja, ktorým je odstránenie hladu.

KRAJINA (LANDSCAPE)

V cykle snímok Wildfires of Palermo zachytáva Jim Fenwick (Spojené kráľovstvo) nevšedné farby palermskej oblohy osvetlenej lesnými požiarmi zúriacimi na sicílskom vidieku. Eddo Hartmann (Holandsko) portrétuje vo svojom cykle fotografií The Sacrifice Zone odľahlú oblasť Kazachstanu, ktorá bola kedysi miestom rozsiahlych jadrových testov v Sovietskom zväze a pomocou infračerveného žiarenia evokuje ľudským okom neviditeľný dopad kontaminácie radiáciou. V sérii snímok An Atypical Chinese Landscape predstavuje Fan Li (pevninská Čína) tajomnú, riedko osídlenú krajinu plnú opustených objektov a stavieb. Tieto opustené objekty pripomínajú neznáme životy ľudí z minulosti a zanechávajú v krajine trvalé stopy.

PORTFÓLIO (PORTFOLIO)

V cykle Quest for Coherence od Aly Hazzaa (Egypt) zachytáva fotografka vďaka svojmu zmyslu pre detail a hravému prístupu k pouličnej fotografii vtipné vizuálne momenty v káhirských uliciach. Angelika Kollin (Estónsko) sa vo svojej sérii Parenthood zaoberá konceptom rodiny ako jadra života prostredníctvom série čiernobielych portrétov rodičov a ich detí. V cykle Jorge Mónaca (Argentína) pomenovanom Portraits and Landscapes pozýva fotograf diváka, aby sa ponoril do intímnych príbehov fotografovaných osôb a ponúka tak premýšľavý pohľad na ľudskú rozmanitosť.

PORTRÉT (PORTRAITURE)

Po rozsiahlom archívnom výskume, ktorý Drew Gardner (Spojené kráľovstvo) uskutočnil v spolupráci s genealógmi, vypátral fotograf potomkov černošských bojovníkov z americkej občianskej vojny, ktorých na svojich fotografiách následne zachytil. Vytvoril tak cyklus Descendants of Black American Civil War Combatants, v ktorom rekonštruuje fotografie černošských bojovníkov z americkej občianskej vojny prostredníctvom portrétov ich pózujúcich potomkov. V projekte Valeryho Poshtarova (Bulharsko) Father and Son požiadal fotograf otcov a ich synov pochádzajúcich z Bulharska, Gruzínska, Turecka, Arménska, Srbska a Grécka, aby sa držali za ruky. Tento malý, ale dôležitý akt rodinnej nehy vytvára intímny a dojemný portrét mužnosti a otcovských vzťahov. V sérii snímok The First Car zachytáva Adali Schell (Spojené štáty) svojich priateľov v ich prvých autách. Evokuje tak pocit spoločnej cesty, sčasti zabudnutých spomienok a pocit mladíckeho nepokoja pri dospievaní v L. A.

ŠPORT (SPORT)

Angelika Jakob (Nemecko) sa vo svojej práci Finger Wrestling in Bavaria venuje menej známemu športu – prstovému zápasu. Jakob na snímkach s humorom a vrelosťou zachytáva intenzívny tréning, pri ktorom sa používajú závažia na prsty a búrlivú atmosféru majstrovstiev. Cyklus snímok Kald Sòl autora Thomase Meurota (Francúzsko) sleduje výpravu za surfovaním v mrazivom islandskom počasí. Čiernobiele prevedenie snímok zdôrazňuje mrazivé teploty, ktoré pretrvávajú, aj keď vonku žiari zimné slnko. Projekt Surf in Dakar fotografa Tommasa Pardiniho (Taliansko) sa zase zaoberá prekvitajúcou senegalskou surfingovou scénou. Tú predstavuje prostredníctvom cesty nádejného mladého surfistu, ktorý sa chce presadiť na medzinárodnej scéne.

ZÁTIŠIE (STILL LIFE)

V cykle Still Like Art zachytil fotograf Peter Franck (Nemecko) sériou podivných a surrealistických kompozícií a zátiší, zachytených v strohom čiernobielom prevedení. Beth Galton (Spojené štáty) so svojím projektom London Plane Tree zamýšľa nad odhaľovaním vrstiev našej identity prostredníctvom fotografií pásov kôry stromov, ktoré prekrývajú autoportréty. Séria Flora od Federica Scarchilliho (Taliansko) vyzdvihuje zásadnú úlohu rastlín v medicíne. Stavia proti sebe fotografie kľúčových druhov, ktoré sa zaslúžili o rozvoj modernej medicíny a úhľadné rady symetricky vyskladaných tabletiek.

DIVOKÉ ZVIERATÁ A PRÍRODA (WILDLIFE & NATURE)

Eva Berler (Grécko) prináša divákom svojím dielom Suspended Worlds bližší pohľad do sveta pavučín, kde sa zastavil čas a zachytáva umelecké, nepravidelné zložitosti týchto pominuteľných výtvorov. Vo svojom projekte Footsteps of Giants odhaľuje fotograf Jasper Doest (Holandsko) krehkú rovnováhu medzi ľuďmi a slonmi vo vidieckych oblastiach Zambie – neľahké prímerie, ktoré je stále viac narušované tým, ako obe populácie súperia o obmedzené zdroje. V sérii snímok King Without a Throne: Poached or Dehorned, dokumentuje fotograf Haider Khan (India) život dvoch nosorožcov chovaných v zajatí v Nemecku a Indii. Séria skúma rozporuplnosť „odrohovania“, ktoré síce pomáha chrániť nosorožcov pred pytliakmi, ale na druhej strane spôsobuje, že sú bez svojej prirodzenej obrany zraniteľní.

Práce finalistov a fotografov zaradených do užšieho výberu v profesionálnej súťaži hodnotili: Elena Navarro, kurátorka, producentka a konzultantka v oblasti fotografie, Mexiko; Mutsuko Ota, riaditeľka redakcie časopisu IMA, Japonsko; Elisabeth Sherman, hlavná kurátorka, riaditeľka výstav a zbierok Medzinárodného centra fotografie (ICP), Spojené štáty; Tanzim Wahab, kurátor Spore Initiative, Nemecko a riaditeľ festivalu Chobi Mela, Bangladéš; a Monica Allende, nezávislá kurátorka, konzultantka v oblasti fotografie a predsedníčka poroty.

Značky: