Internetový vyhľadávač spoločnosti Google má dnes vo svete takmer neotrasiteľnú pozíciu. Na jeho domácom trhu v USA však situácia vôbec nie je taká jednoznačná a jeho najväčšia konkurencia v posledných rokoch stále naberá na význame. Je možné, že ho v budúcnosti zosadí z trónu?

Keď v jednej garáži malého mestečka Menlo Park vznikala v roku 1998 nová spoločnosť so zvláštnym menom Google, jej dvaja zakladatelia a jeden nový zamestnanec asi netušili, že ich nový koncept internetového vyhľadávača im behom nasledujúcich 15 rokov zaručí miesto medzi najúspešnejšími spoločnosťami na svete. Google má dnes obrat 66 miliárd dolárov ročne, dosahuje ročný zisk 16,5 miliardy a zamestnáva viac ako 55 000 ľudí. Jeho internetový vyhľadávač použije každý mesiac 1,2 miliardy unikátnych návštevníkov, ktorí vykonajú 12 miliárd hľadaní. Niet divu, že slovo „vygoogliť“ sa stalo synonymom pre internetové vyhľadávanie. Na svete sú len tri krajiny, kde Google vyhľadávač nemá dominantné postavenie na trhu. Ide o Čínu, Rusko a Južnú Kóreu, kde kraľujú domáce Baidu, Yandex a Naver. V minulosti išlo takisto aj o Českú republiku, kde takúto pozíciu držal Seznam, ten sa však v posledných rokoch musel pred svetovým lídrom skloniť a jeho podiel klesol na 38 %. Dominancia vyhľadávača Google takmer vo všetkých štátoch sveta je závideniahodná pozícia. Najsilnejšia je pritom v Európe, kde vo väčšine krajín dosahuje podiel nad 90 %. Google je však americká spoločnosť a pre ňu je, podobne ako pre iné americké spoločnosti, obvykle najdôležitejší jej domáci trh. Google má z neho 43 % svojich ziskov, pričom ďalších 10 % pochádza z Veľkej Británie a a 47 % zo zvyšku sveta. Na jej domácom trhu ale dochádza v posledných rokoch k veľmi zaujímavej situácii. Čoraz viac totiž začína vystrkovať rožky ďalší hráč, ktorým nie je nikto menší než Microsoft.

Microsoft a jeho internetový vyhľadávač Bing upútal značnú pozornosť médií v apríli tohto roku, keď analytická spoločnosť comScore uverejnila svoje marcové prieskumy amerického trhu internetových vyhľadávačov. Bing vôbec po prvýkrát prekročil pomerne významnú hranicu 20 % trhového podielu na nemobilnom vyhľadávaní. Konkrétne išlo o 20,1 %, pričom na tento podiel stúpol z 19,8 % zaznamenaného v priebehu februára. V máji uverejnené výsledky pritom mierny nárast opäť potvrdili a rast pokračoval na 20,2 %. Tento trend pomalého, ale plynulého rastu zaznamenáva Bing už niekoľko rokov a v súčasnosti, keď prekročil pätinový podiel, to už rozhodne netreba brať na ľahkú váhu. Ako sme už spomenuli, sústredenosť IT spoločností na americký trh je veľká a podľa comScore má v USA Google aktuálne podiel 64 %. Na druhom mieste je Microsoft so svojím vyhľadávačom Bing (20,2 %) a na treťom Yahoo s 12,7 %. O zvyšok trhu sa delia vyhľadávače Ask (1,8 %) a AOL (1,1 %), ktorých podiel sa dlhodobo nemení. Vzhľadom na to, že Yahoo používa vyhľadávací engine Bingu a takisto jeho reklamný systém, Microsoftu de facto patrí prakticky 33 % trhový podiel na vyhľadávaní v USA. Aj keď comScore patrí k najrešpektovanejším spoločnostiam v týchto prieskumoch trhového podielu, koncovým číslam sa nedá úplne veriť. Rôzne spoločnosti používajú rôzne metodiky a napríklad podľa analytickej spoločnosti StatCounter, ktorá sa snaží odhadovať trh aj spoločne s mobilným vyhľadávaním, je podiel Bingu 12,4 %, Yahoo 10,23 % a Google 75 %. Občas sa objavia prieskumy založené aj na dotazníkoch, ale v tejto súvislosti sa im príliš veriť nedá, pretože mnoho menej IT zdatných ľudí si môže myslieť, že používa Google už len z dôvodu známosti názvu v súvislosti s internetovým vyhľadávaním, ale v skutočnosti používa nevedomky iný vyhľadávač. Najdôležitejší je však celkový trend, ktorý vidieť na všetkých prieskumoch. Bing je rok od roka čoraz relevantnejší, čo mnoho ľudí prekvapí. Nie je totiž nič nezvyčajné, ak veľká spoločnosť pri prieniku na nový trh skrátka zlyhá, a to najmä z dôvodu prisilnej a príliš zavedenej konkurencie v danej oblasti.

Bing od svojho zrodu neustále naberá podiel na americkom trhu. Od roku 2012 takisto poháňa vyhľadávač stránky Yahoo

Bing od svojho zrodu neustále naberá podiel na americkom trhu. Od roku 2012 takisto poháňa vyhľadávač stránky Yahoo

Microsoft sa na trh internetových vyhľadávačov dostal miernou okľukou, prostredníctvom svojho webového portálu MSN.com, ktorý spustil v roku 1995 spoločne s vydaním Windows 95 a nastavil ho ako domovskú stránku svojho nového prehliadača Internet Explorer. Súčasťou stránky bol vyhľadávač MSN Search, ktorý poskytoval výsledky pomocou vyhľadávacích systémov iných spoločnosti (Inktomi a AltaVista). Tak tomu bolo až do roku 2004, keď Microsoft začal pracovať na svojom vlastnom vyhľadávacom mechanizme, ktorý prešiel do plnej prevádzky v roku 2005 a v nasledujúcom roku dostal meno Live Search. Ten mal pomerne ťažkopádny štart a mizivý trhový podiel a po mnohých reorganizáciách a združovaní služieb Microsoft napokon pristúpil ku kompletnému rebrandingu a technickému vylepšeniu, ktoré napokon spustil v lete roku 2009 pod menom Bing. Spustenie bolo vskutku pompézne a reklamná kampaň zhltla 100 miliónov dolárov. Bing však dostal do vienka 8,3 % podiel na americkom trhu a stal sa po Google a Yahoo tretím najpoužívanejším vyhľadávačom v krajine. Do jedného roka stúpol jeho podiel na 12,7 % a o ďalší rok neskôr, teda v lete 2011, na 14,4 %. Tým sa dostal na úroveň Yahoo a začal preberať štatút americkej vyhľadávacej dvojky. Jeho rast sa nezastavil ani v roku 2012, pričom sa jeho podiel zvýšil na 15,6 %. V danom roku navyše vstúpila do platnosti dohoda so spoločnosťou Yahoo, ktorá začala používať vyhľadávací mechanizmus Bingu. Spolu s 13 % podielom Yahoo tak Bingu začal patriť viac ako štvrtinový podiel na vyhľadávacom trhu v USA. V lete roku 2013 jeho podiel vystúpil na 17,9 % (+ Yahoo 11,4 %) a v lete 2014 na 19,3 % (+ Yahoo 10 %).

Súčasný 20,2 % podiel teda hovorí jasnou rečou a stúpajúca tendencia je obdivuhodná, pretože presadzovať sa v rámci trhu, kde dominuje jedna spoločnosť, je vždy nesmierne zložité. Vonkoncom nejde len o to, aby sa služba silou mocou snažila presadiť len tým, že sa objaví predvolená napríklad v internetových prehliadačoch. Na tom pravdaže nie je nič zlé, veď enormne pretláčací systém použil aj Google pri svojom internetovom prehliadači Chrome, ktorý sa rýchlo rozšíril aj vďaka tomu, že vykukoval nielen zo stránok vyhľadávača, ale  mnohým ľudom sa, skôr nechcene, nainštaloval do počítača v rámci „bundlovania“ do inštalátorov iného softvéru. Ani najväčšie tlačenie reklamnou kampaňou a automatické pribaľovanie k iným produktom však nepomôže v prípade, ak sú služba alebo produkt zlé. Na grafe trhového podielu Bingu môžete vidieť, že stúpanie podielu pokračuje plynulo už mnoho rokov. Nejde teda o nejaký zvláštny výkyv spôsobený krátkodobou reklamnou kampaňou a podobne. Mnohokrát sa stretneme s názorom, že Bing je skôr pre tých technicky menej zdatných ľudí, čo sa k nemu dostali od základu napríklad v programe Internet Explorer a nevedia, že vyhľadávač Google je niečo lepšie. V posledných piatich rokoch však Internet Explorer spadol zo svojej dominantnej pozície, pričom pozíciu najrozšírenejšieho prehliadača prebral Google Chrome a Internet Explorer hrá vyrovnanú partiu s trhovým podielom Firefoxu. Aj napriek tomu všetkému, podiel Bingu na americkom trhu stále stúpa, takže to rozhodne nemôže byť iba tým, že niekto Google nepozná. Nie je to teda tak, že Bing už v USA ponúka lepšie služby, ktoré si pomaly, ale isto nachádzajú svojich verných používateľov?

Zaspal Google na vavrínoch?

Bing je predvoleným vyhľadávačom v rámci prehliadača Internet Explorer, ktorý je zas predvoleným prehliadačom Windows. Zmena na iný prehliadač a takisto vyhľadávací mechanizmus je však triviálna záležitosť. Nepoužíva teda Microsoft okrem klasickej reklamy a takisto dohôd s inými spoločnosťami (Amazon, BlackBerry) aj nejaké zvláštne triky? Aspoň čiastočne môžeme do tejto kategórie zaradiť tzv. Bing Rewards program. Ide o zaujímavý systém odmien, ktorý Microsoft na americkom trhu spustil v roku 2010. Sprvu sa týkal len prehliadača Internet Explorer, neskôr bol však rozšírený na všetky. Používatelia dostanú odmenu za to, že Bing používajú. Nejde pritom o žiadnu nepríjemnú povinnosť a nevyžaduje si žiadne špeciálne správanie. Človek proste používa vyhľadávač Bing, tak ako predtým Google, avšak s tým rozdielom, že na konci mesiaca je odmenený bonusom okolo piatich dolárov vo forme nákupných poukážok. Celý systém je veľmi jednoduchý. Ak na počítači vyhľadávate niečo v Bingu, za každé dve vyhľadania dostanete jeden kredit, pričom za jeden deň môžete získať maximálne 15 kreditov (to je 30 a viac zadaní fráz do vyhľadávača). Pokiaľ internet používate každý deň intenzívne, ide o celkom bežnú súčasť vášho života, ktorú ani nevnímate. Za 475 kreditov, ktoré tak nazbierate približne za mesiac alebo pri menšej aktivite za dva, dostanete od Microsoftu odmenu v hodnote 5 dolárov, ktoré môžete utratiť na čokoľvek v populárnych amerických obchodoch, ako je napríklad Amazon, kúpiť si za to lístok do kina cez službu Fandango, kávu v kaviarni Starbucks či hamburger v Burger Kingu. Možností je pri tom omnoho viac (vrátane venovania na charitatívne účely) a nejde teda o jednu z tých zvláštnych akcií, kde dostanete percentuálnu zľavu na nejaký najdrahší tovar z jedného obchodu. Kredit skrátka naozaj utratíte za to, čo naozaj chcete. Aj keď je suma neveľká, príjemné je to, že ak ste sa Bing rozhodli používať, tak je to pre vás niečo, čo dostávate prakticky za nič. Je to rovnaké, ako keď dlhodobo chodíte každý deň tým istým autobusom o 7 ráno do práce a niekto vám zrazu povie, že ak ním budete chodiť  aj naďalej, na konci mesiaca vám daruje dva stravné lístky. Na celý systém odmien môžete teda pokojne zabudnúť, internet používať tak ako doteraz a len raz za čas si „spomenúť“ a vybrať si svoju odmenu. Bing navyše nie je aktivovaný len v rámci prehliadača, ale aj na smartfóne. Používa ho takisto aj Cortana, teda hlasová asistentka Microsoftu.

Porovnanie agregácie dát osobnosti vo vyhľadávači Google a Bing (vpravo)

Porovnanie agregácie dát osobnosti vo vyhľadávači Google a Bing (vpravo)

Systém odmien je síce zaujímavý a určite by naň pozitívne reagovalo aj mnoho ľudí v našich končinách (funguje však len v rámci amerického trhu), ťažko sa však stane nejakou hybnou silou v rámci zmeny niekoľkých stoviek miliónov ľudí. Bez funkcií a dobrých výsledkov by sa Bing skrátka nezaobišiel. Silu z tejto stránky je vidieť v momente, ako si zobrazíme jeho nastavenia pre americký trh. Microsoft venoval enormnú pozornosť rýchlemu zobrazeniu súhrnných výsledkov, pri hľadaní všeobecných výrazov. Pozrite sa napríklad na obrázok výsledkov vyhľadávania v Bingu a Google vyhľadávači, ktorý sa objaví po zadaní mena herečky Olivie Wilde. Google ponúkne na pravej strane okna fotografie, niekoľko informácií vytiahnutých z Wikipédie (dátum narodenia a podobne) a takisto krátky zoznam filmov, v ktorých sa objavila. Na ľavej strane okna sú textové výsledky, pričom na prvých miestach sú neprekvapivo odkazy na Wikipédiu, filmovú databázu IMDb a jej československý ekvivalent ČSFD a takisto Twitter a Facebook. Výsledky Bingu sú omnoho lepšie koncipované. Na pravej strane sú takisto fotografie a malé textové zhrnutie z Wikipédie o tom, kto daný človek je, podobne ako v prípade Googlu. Nájdeme tu takisto odkazy priamo na filmy danej herečky, ale hlavne aj jednoduché a rýchle prepnutie na Wikipédiu, imdb či jej Twitter a Facebook účet. Každá táto funkcia má prehľadnú ikonu a pripomína vizitku. Medzi textovými výsledkami napravo sú okrem IMDb a Wikipédie vidieť odkazy na novinky z bing.com/news, ktoré spomenuli jej meno v  posledných dňoch a nechýbajú ani relevantné videá, ktoré sa po nájazde myšou začnú automaticky prehrávať bez toho, aby ste museli opustiť stránku s vyhľadaným výsledkom. Bing na takéto všeobecné zadanie bez akýchkoľvek pochýb ponúka omnoho hutnejší a lepšie spracovaný obsah. Na túto zmenu zareagoval Google v tomto roku a na americkej verzii svojho vyhľadávača sa profilovým spracovaním Bingu priblížil. V slovenskom nastavení je vidieť ešte staršiu verziu.

Ešte viac sa prejavia rozdiely v prípade, že vyhľadáte hudobnú kapelu. Oba prehliadače majú totiž režim, pri ktorom vám okrem informácií o konkrétnom albume pomôžu vyhľadať aj relevantnú hudbu z daného žánru. Tento detailný režim sa zobrazí po rozkliknutí albumu. Oba vyhľadávače sú relatívne podobné. Bing má navrch pri zobrazení zoznamu skladieb a takisto v tom, že okamžite poskytuje porciu relevantných videí. Rozdiel sa prejaví hlavne po rozkliknutí nejakej skladby, čo môžete vidieť na obrázku. Zatiaľ čo Google zobrazí dizajnovú katastrofu v podobe jej poradia a jedného YouTube videa, Bing má prostredie celkom zvládnuté a zobrazí okrem videa aj text piesne, informácie o celom albume a takisto rýchle odkazy na jeho kúpenie cez Amazon, iTunes a Xbox Music. Bing s informáciami o hudbe narába ďaleko lepšie a agreguje množstvo dát nielen z Wikipédie, ale aj z množstva iných stránok (napr. LyricFind pre texty piesní). Google tak v tomto ohľade pôsobí značne zaostalo, čo rozhodne má svoju váhu. Doba, keď internetový vyhľadávač len poskytol hromadu odkazov, je preč (i keď samozrejme pre nevšeobecné výrazy je to nevyhnutné). Dnes musí vyhľadávač plniť takisto aj kvalitnú funkciu agregátora informácií vo forme „odpovedacieho systému“, čo vidíme u hlasových asistentov. Mnoho ľudí si zvyklo vyhľadávače používať týmto štýlom a zadajú do neho napríklad výraz Bratislava počasie alebo 125 miles km a očakávajú, že ihneď budú vidieť – „dnes polojasno 20°C, zajtra jasno 25°C, a „201,16 km“. Google to samozrejme plní, Bing ale ide v mnohých ohľadoch ešte ďalej (prepočet jednotiek sa dá použiť aj u nás, ale žiaľ zatiaľ nerozumie výrazu počasie ale len Weather). Ak zadáte napríklad názov jedla, ako pizza, zobrazia sa ponuky relevantných reštaurácií blízko vás, pričom plnú silu systému odhalíte, ak zmeníte zistenú lokalitu kliknutím na inú, pričom zadáte mesto v USA. Zobrazia sa fotografie a hodnotenie pizzerií z recenzentského portálu Yelp, ukážu sa tie, ktoré sú vo vašej blízkosti a zobrazí sa mapa s ich pozíciou. To všetko v okne výsledkov. Nezabudne sa však na iné relevantné výsledky k pizze samotnej a zobrazí sa tabuľka s nutričnými hodnotami, videá s receptami a takisto klasické textové výsledky. Ak nejakú pizzeriu z horného menu a vášho okolia rozkliknete, zobrazia sa otváracie hodiny, rýchly odkaz na menu a takisto recenzie návštevníkov z Yelpu a Foursquare. Nechýba ani sekcia s reálnymi fotografiami hotových jedál, ktoré urobili návštevníci a takisto fotografie interiéru aj exteriéru reštaurácie. Máte teda okamžitú predstavu, kam zavítate. Microsoft má dohodu s mnohými stránkami, ako už spomenutý Yelp alebo iné recenzentské sociálne siete, z ktorých extrahuje relevantné dáta. Pracuje zároveň na systéme, ktorý by priamo vo výsledkoch vyhľadávania mohol urobiť v danej reštaurácii objednávku, čo by ho  posunulo ešte viac vpred. V agregácii dát vyhľadávačom skrátka Microsoft zasadil Googlu poriadny pravý hák.

Porovnanie zobrazenia skladby hudobnej kapely. Bing (vpravo) nielenže zobrazí prehľadne obsah albumu, ale ukáže aj video vybranej skladby vrátane jej textu a ponúkne zakúpenie celého albumu

Porovnanie zobrazenia skladby hudobnej kapely. Bing (vpravo) nielenže zobrazí prehľadne obsah albumu, ale ukáže aj video vybranej skladby vrátane jej textu a ponúkne zakúpenie celého albumu

Pravdaže, všeobecné výsledky a agregácia nie je všetko. Sila vyhľadávača sa takisto musí prejavovať hlavne pri menej častých zadaniach, ktoré už takéto automatické spracovanie stránky nevyužijú a namiesto toho zoznam pozostáva len so surových výsledkov. Keď sme zadali technickejší dotaz v podobe Intel finFET 10 nm, subjektívne zobrazil Google mierne lepšie výsledky. Väčšina výsledkov na prvých dvoch stranách bola veľmi podobná alebo celkom rovnaká, takže Bing nijak zvlášť nezaostával. Body k dobru ale Google získal napojením na svoj Google Scholar, pretože zobrazil výsledky aj v rámci vedeckých publikácií. Inak však výsledky boli pomerne porovnateľné. Rôzni ľudia budú za najviac relevantné považovať rôzne veci. Google má stále obrovskú výhodu v tom, že obsah sa dá podrobne časovo filtrovať. Je pritom možné zadať kompletne vlastný časový rozsah v rámci rokov (pokojne sa dajú zobraziť len výsledky z rokov 2010 a 2011) či mesiacov alebo dní. Bing vám ponúkne filtre len v rámci aktuálností z posledného týždňa, mesiaca a roku. Detailne sa dátumy nastaviť nedajú, čo je problém, ak hľadáte nejaké staršie dáta, ktoré sú neustále prebíjané novšími.

Bing má v rámci svojho rozhrania oproti Googlu ešte dve výrazne silné stránky. Ide o vyhľadávanie obrázkov a predovšetkým o vyhľadávanie videa. Microsoft napríklad nekonečnú stránku obrázkov, pri ktorej sa len posúvate stále smerom dole bez nutnosti preklikávania, zaviedol v Bingu omnoho skôr ako Google vo svojom vyhľadávači a takéto dobiehanie zo strany Googlu je v posledných rokoch čoraz častejšie. Obidva vyhľadávače používajú v rámci obrázkovej galérie dva režimy. Jeden štandardný a druhý náhľadový, ktorý sa vyvolá, ak na nejaký obrázok kliknete. Oba vyhľadávače vtedy zobrazia zväčšeninu a môžete sa následne pohybovať medzi obrázkami napríklad kurzorovými šípkami alebo klasickým dotykovým gestom obracania stránky. Vo väčšom náhľade je možné s obrázkom ďalej „pracovať“, ako napríklad otvoriť jeho plnú veľkosť alebo jeho zdrojovú stránku. Bing je v tomto prípade opäť mierne lepší, pretože zobrazuje v okne nielen odkaz na zdrojovú stránku a rozlíšenie obrázku, ale aj jeho príponu, čo je často dôležité. Ak chcete zobraziť všetky stránky s daným obrázkom alebo ak chcete vyhľadať viacero jeho rozmerov, v Google musíte kliknúť na odkaz. V Bingu stačí stránku len posunúť nižšie a obe spomenuté veci vám udrú do očí. Výhodou Bingu zároveň je, že panel s nastavením parametrov hľadania má permanentne zobrazený a môžete vybrať aké veľkosti, farby či licencie obrázku hľadáte. Google pred rokmi panel s nastaveniami začal schovávať a zakaždým musíte kliknúť na „Vyhľadávacie nástroje“, aby sa zobrazil. Navyše, posledné dva roky používa veľmi kontroverznú vlastnosť, vďaka ktorej poradie prvkov tohto panelu (veľkosť, farba, typ, čas a podobne) mení pri rôznych hľadaniach podľa akejsi čudesnej relevantnosti. Zakaždým tak v menu musíte čítať a pátrať, kde hľadaný filter skončil tentoraz. Veľká výhoda takisto je, že vyhľadávacie pole Bingu je stále na vrchu okna so stránkou, nech budete rolovať obrázky akokoľvek dlho. Kedykoľvek tak môžete zadanie zmeniť. V Google vyhľadávači sa musíte zastaviť a posunúť sa nazad na úplný začiatok stránky (je však pravdou, že alternatívne môžete na klávesnici stlačiť kláves Home, na čo však veľa ľudí zvyknutých nie je).

To, kde sa prevaha Bingu prejaví naplno, je vyhľadávanie videí. Aj napriek tomu, že Google je vlastníkom YouTube, jeho vyhľadávanie videí v rámci vyhľadávača je v katastrofálnom stave. Zobrazia sa len malé neinteraktívne náhľady s časom videa a krátky textový popis, podobne ako v prípade textového vyhľadávania. Zoznam výsledkov pritom vyzerá, akoby sa Google tejto sekcie nedotkol už 10 rokov. Môžete sa samozrejme ohradiť tým, že videá je lepšie hľadať rovno na stránke YouTube, ale v takomto prípade sa okrádate o iné zdroje, ako napríklad o Vimeo. Naproti tomu vyhľadávaniu videa v Bingu sa prakticky nedá nič vytknúť. Videá sa zobrazujú vo vodorovných radoch, tak ako je tomu v sekcii obrázkov, pričom je hneď vidieť, z akého serveru pochádzajú, aké sú dlhé, koľko majú prezretí a takisto, či sú v HD rozlíšení alebo nie. Stačí pri tom nad ne posunúť myš a začnú sa prehrávať v malom náhľadovom okne bez toho, aby ste ich zdrojovú stránku museli navštíviť. To vám ušetrí mnoho času tým, že okamžite zistíte, či je to video, ktoré hľadáte. V spodnej časti jeho náhľadového okna sú navyše vytvorené „kapitoly“ zo snímok a dá sa vo videu rýchlo navigovať aj vizuálne. Vyhľadávač videí v Bingu je skrátka taký, ako má v súčasnej dobe byť a Google si v tejto súvislosti robí skôr hanbu. Nespomenúť sa nedá ešte jedno špecifikum, ktoré sa často vyslovuje skôr v humornom nádychu. Bing je skrátka omnoho lepší vo vyhľadávaní pornografického obsahu. Ak vypnete ochranný filter a medzi videami zadáte relevantný výraz, naplno sa prejaví nadradenosť videosekcie Bingu. Vyhľadávač skrátka prehľadáva aj nekonečný zástup video pornostránok a ich obsah vám prehráva aj bez toho, aby ste ich museli navštevovať. Za predpokladu, že nepoužívate blokovač reklám, Bing vám jeho funkciu zastúpi, pretože máte k obsahu prístup bez blikajúcich upozornení na „ohnivé dievčatá z vášho okolia“.

Vyhľadanie jedla v Bingu spustí agregáciu nielen nutričných hodnôt, ale aj relevantných reštaurácii v okolí, ich recenzií, fotografií a otváracích hodín

Vyhľadanie jedla v Bingu spustí agregáciu nielen nutričných hodnôt, ale aj relevantných reštaurácii v okolí, ich recenzií, fotografií a otváracích hodín

Pri pohľade na všetky spomenuté prednosti Bingu je záver jednoznačný. Už skrátka neplatí, že Google vyhľadávač je bezkonkurenčný po všetkých stránkach. Má síce stále svoje silné stránky a v mnohom je najlepší, takisto má ale aj slabiny, v ktorých za konkurenciou výrazne zastáva. Ak to dáme všetko do súvislosti, nie je vôbec zvláštne, že Bing získava stále väčší podiel. Pokiaľ máte tento vyhľadávač zafixovaný len ako nejaký „trápny pokus o imitáciu Googlu“, ktorý mu nesiaha ani po kolená a nemá šancu na úspech, pravdepodobne ste jeho služby už roky nevyužili. U nás je pravdaže celá situácia ovplyvnená tým, že Microsoft sa v súčasnosti sústreďuje takmer výhradne na získavanie svojho domáceho trhu a mnohé jeho služby a vlastnosti vyhľadávača skrátka v našich končinách plnohodnotne nefungujú. Lokálne teda Google pôsobí na našinca omnoho lepšie, ako na používateľa v USA. Ako dlho tomu ale tak bude? Kedy si Microsoft povie, že je čas  zamerať sa na iné štáty? V momente, keď bude mať doma 25 či 30 % podiel? Uvidíme, hranica nad úrovňou 20 % trhu je pritom veľmi psychologická a z dominancie jedného hráča sa začína stále viac hovoriť o piesočku, na ktorom sa hrajú dvaja. A to je priestor pre zlom, ktorý sa môže podpísať na tom, že Google stratí svoje dominantné postavenie veľmi rýchlo. Už v roku 2012 Microsoft vytvoril relatívne jednoduchú štúdiu s názvom „Bing It On“, v ktorej správanie používateľov ukázal v zábavnom videu. Moderátor na stolčeku na ulici položil notebook a zastavoval okoloidúcich s tým, aby zadali do vyhľadávača nejaký výraz. Na notebooku sa následne zobrazili výsledky z Googlu a Bingu vedľa seba, pričom v základe nebolo vidieť, komu ktoré patria. Používatelia pri tom vo väčšine prípadov dali prednosť práve Bingu. Trend je teda jasný, vyhľadávač už dávno nie je len akási pasívna kartotéka, ktorá po zadaní ponúkne nájdené výsledky. Po novom je to navyše aj výkonný odpovedací nástroj, čo ešte viac umocňujú virtuálni asistenti. Bing (spoločne s Wolfram Alpha) na svoje odpovede používa nielen Cortana od Microsoftu, ale je aj Siri od Apple.

Vytiahne Microsoft z rukáva ďalšie eso?

Microsoft rozširovaniu Bingu bezpochyby venuje veľkú marketingovú pozornosť. Jeho narastajúci podiel je však takisto aj dôsledkom toho, že do jeho vývoja investuje obrovské úsilie. Snaží sa pritom v mnohých ohľadoch o to, aby poskytoval lepší produkt, nie len doháňal to, čo už konkurencia má. Vidieť to práve na sekcii všeobecných vyhľadávacích zadaní a takisto v sekcii obrázkov a videa, kde má dokonca jasne navrch. Obrovskou silnou stránkou Googlu zostávajú mapy a to aj vďaka výbornej funkcii Street View, v ktorej Google odviedol obdivuhodný kus práce. Microsoft nepoužíva úplne vlastné mapy. Pre svoju sekciu Bing Maps má licenciu na mapové podklady od pôvodne americkej spoločnosti Navteq, ktorá je v súčasnosti už vo vlastníctve Nokie. Tieto mapy okrem Bingu nájdeme aj v mapách Yahoo a takisto v navigačných systémoch Nokia Here a Garmin. Ich hlavnou konkurenciou sú okrem Googlu aj mapy od spoločnosti Tele Atlas, ktoré dnes vlastní TomTom. Mapové služby do kvalitného internetového vyhľadávača bezpochyby patria a pokiaľ chce Microsoft Googlu konkurovať čoraz viac, nesmie za ním v tejto oblasti príliš zaostávať. Pokiaľ budete ignorovať Slovensko či iné európske štáty a zamierite na mapách do USA, všimnete si, že Microsoft na tom vôbec nie je zle. Okrem klasického grafického znázornenia ciest a stavieb ponúka aj satelitné snímky (Aerial view) a na prepnutie aj tzv. Bird’s-eye view, teda vtáčí pohľad, kde sú snímky nafotené z nízko letiaceho lietadla a pod 45° uhlom, čo vytvorí omnoho prirodzenejší pohľad na stavby, ako kolmé snímky a ich kvalita je občas aj lepšia, než má Google. Má takisto alternatívu k Street View nazvanú Streetside. V porovnaní s Googlom je pokrytie omnoho menšie, pričom ide najmä o USA, menej potom ešte Veľkú Britániu a Francúzsko, ide však o dobrý štart. Z hľadiska celosvetového pokrytia majú Bing mapy bezpochyby ešte značný deficit, ale vzhľadom na to, že Američanov zaujíma predovšetkým vlastná krajina, tak pri súboji na americkom trhu nie sú mapy takou slabinou, ako z celosvetového pohľadu. Situácia sa pritom stále zlepšuje a môže sa stať, že Microsoft v spolupráci s Nokiou tento náskok v budúcnosti zmaže.

Čo hovorí odborník

Pri otázke budúcej dominancie určitého prehliadača, bude veľmi dôležité rozhodnutie Apple o tom, ktorý vyhľadávač bude používať vo svojich zariadeniach. Výhodu Bingu vidím aj v negatívnej povesti Googlu v otázke súkromia – ľudia si ho chcú chrániť aj na internete a keď vidíme, čo všetko o nás Google zbiera, určite pri niektorých vyhľadávaniach budú používatelia zvažovať anonymné hľadanie, prípadne zmenu vyhľadávača. Veľmi dôležitá je relevancia výsledkov vyhľadávania na mobilných telefónoch, ale aj v PC, pri ktorých má Google navrch. Aj napriek tomu má Google mnoho silných stránok, ako napríklad komplexnosť služieb, a bude dominantný ďalšie roky aj v USA. Boj medzi vyhľadávačmi však bude určite pre používateľov internetu prínosom, a to v podobe kvalitnejších služieb.

Na Slovensku, podľa interných štatistík Effectix.com, na stránky našich klientov prichádzajú návštevníci z vyhľadávača Bing v menej ako 2 %, zatiaľ čo vyhľadávač Google prinesie viac ako 97 % návštevnosti z organického vyhľadávania. Väčšina návštevnosti z Bingu sú starší návštevníci, kde je veľká šanca, že si pomýlili vyhľadávač, prípadne si nevšimli, aký vyhľadávač majú nastavený v prehliadači. Pokiaľ nepríde k radikálnej zmene, na Slovensku bude mať Google enormný podiel na trhu vyhľadávania ešte dlho.

Peter Nemček,  SEO špecialista v spoločnosti Effectix.com

Americká verzia Bingu je na celkom inej úrovni ako tá medzinárodná a v mnohom Googlu poriadne podkuruje

Americká verzia Bingu je na celkom inej úrovni ako tá medzinárodná a v mnohom Googlu poriadne podkuruje

Môže Bing svoj podiel zvyšovať aj naďalej, alebo ho Google skrátka zabarikáduje s tým, že v slabých miestach situáciu dorovná a využije to, že väčšina používateľov nerada mení zabehnuté zvyky? Microsoft môže prekvapujúco vytiahnuť ešte jedno eso z rukáva – platformu Apple. V minulom roku sa mu podarilo uzatvorenie dohody v súvislosti s operačným systémom OS X Yosemite, ktorý sa dostal na notebooky a desktopy Apple minulé leto. Apple, podobne ako systém Microsoftu, používa systémový vyhľadávač, ktorý spoločne s prehľadávaním lokálnych súborov funguje aj na internetové vyhľadávanie. Nazýva sa Spotlight a v systéme Yosemite dostal prominentnejšie postavenie v podobe vyhľadávacieho panelu v strede obrazovky. A práve na internetovú časť vyhľadávania má predvolený Bing, ktorý okamžite začne s vyhľadávaním. V predošlej verzii systému bolo vyhľadávanie menej dominantné a ak používateľ chcel vyhľadávať na internete, Spotlight vyvolal otvorenie prehliadača Safari, kde bol predvolený vyhľadávač Google. Microsoft si tak na novej verzii systému zaškrtol dôležité víťazstvo, pričom vonkoncom nemusí byť jediné. Kolujú totiž vierohodné zvesti o tom, že zmluva ktorú v roku 2007 uzavrel Apple s Googlom, o predvolení Google vyhľadávača v internetových prehliadačoch Safari nielen na OS X, ale aj mobilnom iOS, vyprší tento rok. Apple teda bude voliť opäť a Microsoft si nemusí nechať túto príležitosť ujsť. Definitívnu odpoveď sa možno dozvieme už v priebehu leta, pričom je to práve Google, ktorý na všetkom môže najviac stratiť. Trhový podiel Applu je v rámci USA mnohonásobne vyšší, než vo zvyšku sveta, pričom nejde len o mobilnú sféru, ale aj tú klasickú v podobe notebookov Macbook a desktopov iMac. Od roku 2007, keď bola dohoda uzavretá, sa situácia poriadne zmenila a Google je, so svojím systémom Android, najväčším súperom Applu v mobilnej sfére. Apple dnes už v základe nepoužíva YouTube ani Google Maps (v rámci automatickej preferencie) a takisto môže dopadnúť samotný internetový vyhľadávač. Zmena môže v konečnom dôsledku stáť Google miliardy dolárov na stratenom zisku z reklám. Vzhľadom na to, že Microsoft dokázal dotiahnuť dohody s Applom v súvislosti so Spotlight mechanizmom a takisto so Siri, ktorá Bing takisto používa, je možné, že dohodu dotiahne dokonca aj v rámci predvoleného vyhľadávača v prehliadači Safari. Objavujú sa síce aj zvesti o tom, že Apple by mohol skúsiť preraziť s vlastným vyhľadávačom, ale po fiasku so svojimi mapami si asi na také niečo dá veľký pozor.

Microsoft rozohral na svojom domácom trhu s Bingom poriadne vážnu hru a pokiaľ sa niekto pred pár rokmi smial a predpovedal mu istú prehru, zrejme ho už smiech prešiel. Aj keď Google je so svojím trhovým podielom ešte poriadne ďaleko, Bing už prestal byť nevýznamným hráčom, krčiacim sa v kúte. Jeho úspech pri tom nie je výstrelok alebo nejaká zvláštna fluktuácia a naberá podiel súvisle z roka na rok. Všetko to pri tom podporuje skvelými inováciami a vývojom. Na vyzvanie Googlu tvárou v tvár ešte pomyslieť nemôže, ale pokiaľ bude jeho postup pokračovať ako doteraz, o nejaký ten rôčik môže byť už všetko inak. Vzhľadom na to, akú integráciu má Cortana napojená na Bing vo Windows 10, rast Bingu sa zrejme len tak nezastaví.

Značky:

František Urban

František Urban
Zameriavam sa najmä na prehľadové a analytické články z oblasti najrôznejších technológií a ich vývoja. Nájdete ma takisto pri diagnostike HW a SW problémov.