Forza Horizon 4 je pokračovanie úspešnej automobilovej série, ktorá sa odohráva v otvorenom svete. Tentoraz sa pozrieme do virtuálnej Británie.

Forza Horizon 4 je najlepšia exkluzivita pre Xbox, ktorá tento rok vyšla. Je to zároveň skvelé pokračovanie obľúbenej automobilovej série. Predchádzajúci diel nasadil latku kvality veľmi vysoko, a tak sa čakalo, či ju Horizon 4 prekoná. Trúfame si tvrdiť, že sa tak stalo a dôvodov úspechu je viacero. Voľba lokality herného sveta je do veľkej miery subjektívna preferencia, ale systém štyroch ročných období a väčší dôraz na hranie s ostatnými hráčmi sa pozitívne podpisuje pod celkovú kvalitu titulu.

Virtuálna Británia je v poňatí Horizonu 4 výrazne kompaktnejšia ako v skutočnosti. Nájdete tu pár highlightov, ako je nádherný Edinburgh alebo Glenfinnan Viaduct, ktorý určite spoznáte z filmov o Harrym Potterovi. Edinburgh je zároveň jediné mesto, ktoré sa dostalo na hernú mapu. Jeho spracovanie je však precízne a verné a pokiaľ ste niekedy toto mesto navštívili, budete sa v ňom výborne orientovať aj v hre.

Nová Forza je ideálna na to, aby ste si precvičili jazdu v ľavom pruhu. Alebo aj nie…

Herná mapa obsahuje celkovo 531 ciest, po ktorých môžete jazdiť. Hráči predchádzajúcich dielov tejto série určite zbystria, pretože je to doteraz najväčší počet. Herná Británia je však navrhnutá s dôrazom na hustejšie cesty a množstvo drobných, malých cestičiek. Z hľadiska celkovej rozlohy máme pocit, že Austrália vo Forza Horizon 3 bola o niečo väčšia.

Jazdiť budete v celkovo viac ako 450 licencovaných vozidlách, s ktorými môžete voľne skúmať herný svet, plniť rôzne výzvy alebo sa zúčastňovať cestných, offroad alebo cross-country pretekov. Nechýbajú ani „ilegálne“ preteky za plnej cestnej premávky. Hlavným rozdielom v porovnaní s predchádzajúcimi hrami tejto série je väčší dôraz na slobodu hráča. Vo Forza Horizon 4 máte plnú slobodu v tom, čo budete robiť. Ak vás bavia offroad preteky, hrajte iba tie. Hra vás nebude obmedzovať a nestopne vás kvôli tomu v ďalšom postupe.

Tento koncept a väčší dôraz na hru s ostatnými hráčmi sa podpisujú pod to, že Forzu Horizon 4 môžeme definovať ako jedno veľké ihrisko pre fanúšikov virtuálneho jazdenia. Faktom je, že nová Forza je jedna z mála hier, ktoré stavajú svoj úspech na hravosti. K hraniu tejto hry sa nebudete vracať kvôli tomu, že musíte niečo dokončiť, ale kvôli tomu, že vás to baví a vo virtuálnej Británii sa cítite ako doma. Presne takýto pocit sme mali počas hrania a musíme ho zdôrazniť, lebo je v dnešných hrách veľmi vzácny.

Do sveta Horizonu 4 sa budete vracať aj kvôli dynamickej zmene počasia, dňa a ročných období. Tie si počas prvých hodín hrania skúsite všetky, ale po dosiahnutí určitého počtu fanúšikov sa presuniete na servery, kde sú ročné obdobia synchronizované pre všetkých hráčov. Obdobie sa mení každý štvrtok a okrem inej atmosféry a iného stvárnenia herného sveta si užijete aj trochu iné správanie automobilov na cestách. Je to zábavné.

Vďaka tomu, ale aj vďaka veľkej otvorenosti pre všetkých hráčov bez ohľadu na ich schopnosti, je Forza Horizon 4 skvelá zábava. Pokiaľ máte radi arkádové automobilové hry s otvoreným svetom, tento titul si užijete. Zážitok z jazdy je výborný, každé auto sa správa inak a vďaka pomôckam, ako je ABS či trakčná kontrola, si hru svojim schopnostiam prispôsobí naozaj každý. V tejto hre jednoducho nejde o to, aby ste prešli každú zákrutu perfektne. Táto hra je najmä o tom, aby ste si hranie užili a zabavili sa – a to vaším spôsobom, tak, ako vy chcete.

• zábavná hrateľnosť a pocit jazdy
  • kvalitné audiovizuálne spracovanie
  • množstvo obsahu