Sériu God of War netreba fanúšikom značky PlayStation dvakrát predstavovať. Vy ostatní však zbystrite pozornosť, ide o najlepšiu hru tohto roka pre jedného hráča.

God of War je séria akčných adventúr z pohľadu tretej osoby, ktorá vždy excelovala bojovým systémom a pomerne charizmatickým hlavným hrdinom. Kratos je Boh vojny a nikdy toho veľa nenahovoril, hoci sme si s ním užili už 6 veľkých dobrodružstiev. Teraz sa vracia na obrazovky televízorov, avšak zabudnite na minulosť – nový Kratos je iný.

Boh vojny odložil svoje zbrane a je na dôchodku. Vo voľnom čase už nemasakruje všemožné príšery, teraz má iné povinnosti. Stará sa o svojho syna. Je zrejmé, že pre potreby novej hry sa výraznou zložkou starostlivosti o dieťa stane aj boj o prežitie a s tým súvisiace ničenie všetkých nástrah herného sveta, ale nový Kratos je jednoducho iný. Dospel, zmieril sa s vlastným osudom, získal rozvážnosť a pokiaľ existuje riešenie mierovou cestou, snaží sa ju využiť.

God of War je najpríjemnejšie prekvapenie tohto roka

Dospela však aj samotná séria God of War, ktorej aktuálne pokračovanie predstavuje novú éru značky. Vďaka tomu je hra ideálna aj pre nováčikov, milovníci série však pri hraní výraznejšie precítia vývoj a zmenu postavy Kratosa. Faktom však je, že God of War dospel – zmenila sa hrateľnosť, zmodernizovalo sa ovládanie a aj rozprávanie príbehu funguje úplne inak, ako tomu bolo kedysi.

Sony v prípade titulu The Last of Us zistilo, že dvojica protagonistov je ideálna a ak jednu z dvojice hrdinov predstavuje dieťa, je to ešte lepšie. Neustály boj o prežitie totiž môžete odľahčiť vhodne položenou otázkou, ktorá vykúzli úškrn na perách. A deti s ich vlastným, zvedavým a niekedy trochu naivným pohľadom na svet sú pre tento účel ako stvorené. A to dokonca aj v sérii, akou je God of War, ktorá nikdy nechcela zaujať kvalitou či rozmanitosťou dialógov a vždy sa zameriavala na iné aspekty. Časy sa však menia, séria God of War je teraz dospelejšia a hoci by sme tomu neverili – dieťa ako hlavný hrdina skvele funguje aj tu.

Rozprávanie príbehu a celkový vývoj postáv je prekvapujúco silnou stránkou nového God of War. Ostatné aspekty nie sú o nič horšie, avšak v tomto smere spravili tvorcovia hry najväčší posun smerom vpred. Na už špičkovej hrateľnosti a pocite z boja je ťažko niečo vylepšovať, pripravte sa na upravené ovládanie a rozmanité boje s množstvom možností.

Údery budete najnovšie rozdávať prostredníctvom pravých zadných tlačidiel, nechýbajú však rôzne kombinácie, magické runy a vylepšovanie schopností. Okrem boja si aj zaskáčete či budete riešiť jednoduché puzzle, ktoré vás posunú ďalej v príbehu alebo vám pomôžu nájsť schovaný poklad. V tomto smere stavili autori na istotu, niekoľko šikovných a sviežich nápadov však do hry dokázali vtesnať.

Nový God of War je vzorová ukážka toho, ako by mala vyzerať moderná hra pre jedného hráča. Tých postupne ubúda, sme však radi, že Sony sa nebojí investovať aj do takýchto projektov. Autori zobrali silné stavebné kamene predchádzajúcich hier tejto série a vylepšili ich po všetkých stránkach. Výsledkom je hra, ktorá ponúka takmer dokonalý herný zážitok a ktorú budú majiteľom PS4-ky závidieť všetci ostatní hráči.

• atmosféra
  • výborná hrateľnosť
  • príbeh a vývoj postáv