Po dlhých rokoch prichádza z Česka hra, ktorá ašpiruje na tie najvyššie méty. Kingdom Come Deliverance je komplexné RPG, ktoré bude veľa hráčov milovať a tí ostatní mu budú vyčítať technické nedostatky.

O Kingdom Come Deliverance sa v druhej polovici februára hovorilo často. Hra sa dostala do masových médií, venovali sa jej v bulvári aj televízii. Dôvod bol ten, že dlho očakávaná novinka z Čiech predala viac ako milión kópií a pomerne rýchlo tak zaplatila svoj vývoj. Samozrejme, samotná predajnosť je veľký úspech hry a pre niekoho merateľnejší ako názory herných kritikov.

Ste už prejedení všetkých fantasy RPG titulov? Potom vyskúšajte Kingdom Come
Kingdom Come Deliverance však nemal jednoduchý osud. Hra vznikla najmä vďaka portálu Kickstarter. Úvodná finančná injekcia zo strany hráčov a nadšencov naštartovala produkciu hry a pomohla vývojárom nájsť distribútora, ktorý s ňou pôjde do sveta. Jedným z dôvodov úvodného úspechu je aj atypický pohľad na RPG žáner – toto nie je ďalšia fantasy hra, ktorá sa odohráva vo fiktívnom svete drakov a iných neexistujúcich príšer. Nie, Kingdom Come Deliverance je veľmi realistická hra, ktorá sa odohráva v stredoveku, v oblasti, kde sa dnes nachádza Česko a ktorej hlavným hrdinom je obyčajný syn kováča. Ten spočiatku rieši radosti a starosti obyčajného života na vidieku, neskôr je však prinútený zobrať do ruky zbraň a naučiť sa bojovať, aby prežil.

Dôraz na realizmus je v Kingdom Come zrejmý. Mnohé z herných objektov vznikli digitalizáciou skutočných stavieb a v hre sa neobjavujú ani postavy čiernej pleti. Vývojári boli za toto rozhodnutie kritizovaní americkými médiami a dokonca ich označili za rasistov. Daniel Vávra, ktorý mimochodom v minulosti dohliadal na vývoj prvej Mafie, bol však neoblomný a kritikom odkázal, že sa iba drží histórie. Tým však snaha o vytvorenie realistickej hry nekončí. Kingdom Come obsahuje viacero prvkov, ktoré bude časť hráčov milovať a druhá nenávidieť – hru môžete ukladať, iba keď sa váš hrdina uloží na spánok alebo, v opačnom prípade, keď mu kúpite špeciálny alkohol. Ten mu síce umožní uložiť sa aj mimo bezpečnej postele, hrdina sa však bude musieť chvíľu vyrovnávať aj s negatívnymi efektmi alkoholu.

V Kingdom Come Deliverance tiež budete musieť z času na čas navštíviť kúpele a umyť sa alebo si zaplatiť holiča. Opotrebovávať sa budú aj vaše šaty, starostlivosť o ne je ďalšia povinnosť. Prípadne môžete úplne ignorovať, ako vyzeráte a ako smrdíte, pripravte sa však na to, že sa k vám patrične bude správať aj vaše okolie. Nadštandardne prepracovaný je aj bojový systém, ktorý bude spočiatku vyžadovať trochu cviku a tiež zlepšenie schopností vašej hernej postavy. Tá si zlepšuje schopnosti jednoducho – cvičením. Čím častejšie budete bojovať mečom, tým vám to pôjde lepšie atď.

Kingdom Come Deliverance je obrovská hra, ktorá vám zaberie desiatky hodín. Ponúka prepracovaný príbeh aj pútavé sekundárne úlohy a zatiaľ si netrúfame hodnotiť ju ako celok. Písať o nej o 2 mesiace však tiež nemá zmysel, preto nasledujúci text považujte ako kombináciu prvých dojmov a upozornenia na novú hru, ktorá sa vymyká štandardnej hernej produkcii, a to aj v rámci RPG žánru. Jej jediným nedostatkom je aktuálne pomerne dosť technických chýb. V tomto smere musia vývojári ešte popracovať na lepšej optimalizácii a odstránení nedostatkov. Keď sa tak stane, Kingdom Come bude herný klenot.

Hodnotenie: 3,5/5, 70 %

Cena: 49,99 EUR

• spracovanie herného sveta a dialógy