Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

Reklamný trh vzrástol v roku 2015 o 18,3 % a výdavky do reklamy v offline médiách presiahli 1,27 mld. eur.

Tempo rastu bolo najrýchlejšie od roku 2008. Vyplýva to z monitoringu reklamných výdavkov Ad Intelligence spoločnosti TNS Slovakia. Monitoring vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje žiadne zľavy, bartre, bonusy a agentúrne provízie.

Vzhľadom na viac ako 73%-ný podiel televízie v mediamixe tradičných médií je nárast výdavkov o takmer 25 % v tomto médiu najvýznamnejším akcelerátorom medziročného vývoja celého reklamného trhu. Pozitívny vývoj zaznamenali aj investície do reklamy v rádiu (16,7 %). Stagnovali výdavky do printu (-0,3 %) a outdoorovej reklamy (-0,8 %). Do reklamy v kinách alokovali zadávatelia v roku 2015 takmer o 6 % menej peňazí ako rok predtým.

Prehľad výdavkov do reklamy

MediatypVýdavky do reklamy 2015% zmena 2015 vs. 2014podiel na mediamixe 2015
TV935 251 395 €24,9%73,4%
PRINT175 567 612 €-0,3%13,8%
RADIO82 588 112 €16,7%6,5%
OUTDOOR76 536 067 €-0,8%6,0%
KINA3 526 318 €-5,8%0,3%
SPOLU1 273 469 504 €18,3%100,0%

reklamny_trh_2015_web2016_3_nowat

Reklamný priestor v médiách

Objem využitého reklamného priestoru sa v rôznych médiách vyvíjal odlišne. V celoštátnych televíziách sa zvýšil objem odvysielaného reklamného času o 19 %, v rádiách dokonca až o 32 %. Naopak, počet inzertných strán v printoch poklesol o 3 %.

Celková dĺžka odvysielaných spotov v hodinách, resp. počet inzertných strán za obdobie 2015 vs. 2014

Mediatyp20152014% zmena
TELEVÍZIA7 255 hodín6 087 hodín19%
RÁDIO1 797 hodín1 361 hodín32%
PRINT47 148 inz.strán49 043 inz.strán-3%
  z toho Časopisy26 091 inz.strán26 768 inz.strán-5%
  z toho Noviny21 057 inz.strán22 275 inz.strán-4%

Reklamné výdavky podľa kategórií

TOP kategóriou, na propagáciu ktorej minuli zadávatelia najviac peňazí, bola opäť kategória Banky (vrátane stavebných sporiteľní a poskytovateľov pôžičiek v hotovosti). K prvenstvu bánk prispeli najvýraznejšou mierou zadávatelia Prima banka, ČSOB a Tatra banka.

Prvých päť kategórií sa v TOP 5 nachádzalo aj v roku 2014, avšak kategórie Autá a Obchod & maloobchod si v rebríčku vymenili svoje pozície. Najväčší nárast výdavkov do reklamy zaznamenala kategória Obchod & maloobchod (41 %), o čo sa zaslúžil najmä obchodný reťazec Kaufland, ale aj ostatné veľké siete obchodných reťazcov (COOP Jednota, Billa, Tesco, Lidl), keďže každý z nich medziročne svoje reklamné výdavky navýšil. Dvojmiestny nárast reklamných investícií zaznamenali aj kategórie Telekomunikačné služby (14 %), Lieky (26%) a Autá (14%). U Bánk bol nárast jednociferný (9%).

TOP 5 kategórií 2015

Kategória20152015 vs. 2014 % zmena
Banky146 253 907 €9%
Telekomunikačné služby103 006 356 €14%
Obchod&maloobchod99 420 127 €41%
Lieky94 757 259 €26%
Autá86 618 455 €14%

Reklamné výdavky podľa zadávateľov

TOP 10 zadávateľov investovalo do reklamy 20 % z celkového objemu reklamných výdavkov v roku 2015. Medziročne zvýšilo TOP 10 zadávateľov svoje investície do reklamy o 12 %. 9 z 10 zadávateľov sa umiestnilo v tomto rebríčku aj v roku 2014. Nováčikom v rebríčku TOP 10 je obchodný reťazec Kaufland, ktorý medziročne zvýšil svoje reklamné výdavky 30-násobne. Z TOP 10 vypadla Poštová banka, ktorá sa prepadla na 21. miesto.

Najväčším zadávateľom reklamy bol Slovak Telekom a druhým najväčším zadávateľom bol Orange. Lidl sa posunul na pozíciu 3. najväčšieho zadávateľa reklamy a vytlačil tak z TOP3 mobilného operátora O2.

Slovak Telekom a Orange sú na prvých 2 priečkach v rovnakom poradí už od roku 2011. Na rovnakej pozícii (č. 5) zostal aj Unilever, a to aj napriek tomu, že medziročne znížil reklamný rozpočet o 7 %. Medziročne sa posunuli nahor Slovenská sporiteľňa (na 6. pozíciu) a Prima banka (na 7. pozíciu). Henkel znížil svoje reklamné výdavky o 19 % a prepadol sa zo 6. na 9. miesto.

 

TOP 10 zadávateľov 2015

PoradieZadávateľ20152015 vs. 2014 % zmena
1Slovak Telekom45 850 570 €6%
2Orange42 456 903 €4%
3Lidl31 244 508 €15%
4O2 Slovakia28 160 668 €3%
5Unilever24 075 631 €-7%
6Slovenská sporiteľňa19 412 029 €13%
7Prima banka19 158 758 €30%
8Kaufland17 771 131 €2887%
9Henkel17 032 995 €-19%
10Tesco Stores15 452 347 €5%

Reklamné výdavky podľa značiek

Poradie značiek, do propagácie ktorých investovali zadávatelia najviac peňazí, vedú rovnako ako v roku 2014 mobilní operátori. Na všetky značky v TOP 10 sa medziročne investovalo viac ako rok predtým. Lídrom je značka Telekom, nasleduje ju Orange. Treťou TOP značkou je Lidl. Hodnota reklamy TOP 3 predstavuje takmer 9 % celkových výdavkov do reklamy v roku 2015. 8 z 10 značiek bolo v TOP 10 aj rok predtým. Nováčikmi v rebríčku sú značky Kaufland a Alza. Z TOP 10 značiek vypadli Poštová banka a Škoda. V top 10 značiek sa okrem mobilných operátorov umiestnili aj 4 obchodné reťazce, 2 banky a 1 internetový obchodník.

TOP 10 značiek 2015

 Značkavýdavky v 20152015 vs. 2014 % zmena
1Telekom45 833 300 €6%
2Orange36 140 072 €12%
3Lidl31 244 508 €15%
4O228 160 668 €3%
5Slovenská sporiteľňa19 412 029 €13%
6Prima banka19 158 758 €30%
7Kaufland17 771 131 €2887%
8Alza14 298 531 €72%
9Tesco13 895 981 €14%
10Billa13 380 142 €23%

Monitoring reklamných výdavkov vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, bonusy a agentúrne provízie. TNS Slovakia aktuálne monitoruje 9 celoštátnych televíznych a 6 celoštátnych rozhlasových staníc, viac ako 115 printových titulov s celoslovenským aj regionálnym zameraním, 350 domén druhej a tretej úrovne a preberá údaje o reklame od 9 out-of-home agentúr, 2 kino spoločností a 1 mediálneho zastupiteľstva (zastrešuje 27 tematických TV staníc).

Značky: