Repasované telefóny si Slováci radi kúpia, ale predať ich online zatiaľ príliš nechcú
2m čítanie

Repasované telefóny si Slováci radi kúpia, ale predať ich online zatiaľ príliš nechcú

Spoločnosť Kantar realizovala pre Swappie prieskum zameraný na preferencie Slovákov pri nákupe a predaji repasovaných smartfónov. Výskum zistil, že 3 z 5 Slovákov by si kúpili smartfón online, zatiaľ čo rovnaký počet by svoje zariadenie online nepredalo.

Trh s repasovanými smartfónmi neustále rastie, pričom medzi rokmi 2022 až 2027 sa odhaduje ročné tempo rastu až na 10,23 %. Swappie je fínska spoločnosť, ktorá vykupuje, repasuje a predáva iPhony a snaží sa urobiť z repasovaných smartfónov dostupnejšiu voľbu. Aby spoločnosť Swappie zistila, ako to vyzerá na slovenskom trhu, skúmala preferencie spotrebiteľov vo vzťahu k repasovaným smartfónom.

Nákup smartfónov online: zaužívaný zvyk

Spomínaná štúdia poukazuje na to, že nákupy cez internet a to aj v prípade smartfónov, sú dnes už bežnou praxou: v skutočnosti by 61 % respondentov zvažovalo nákup zariadenia cez internet. Tento trend je najvýraznejší v Trnavskom (69 %) Banskobystrickom (63 %) a Nitrianskom (62 %) kraji, a týka sa najmä mladších vekových skupín od 18 do 34 rokov.

Ak spotrebitelia zvažujú kúpu repasovaného zariadenia online, medzi kľúčové aspekty patrí finančná úspora a fakt, že kvalita repasovaného smartfónu je porovnateľná s kvalitou nového zariadenia.

Predaj smartfónu: prekážka, ktorú treba prekonať

Kým kúpu smartfónu online zvažuje veľká časť Slovákov, pokiaľ ide o predaj smartfónu, je situácia opačná. Zatiaľ čo viac ako tretina respondentov by zvážila predaj smartfónu online i v kamenných predajniach, až 59 % uviedlo, že nemá záujem o predaj svojho zariadenia. Iba 22 % respondentov svoj starý smartfón niekedy predalo, zatiaľ čo viac ako polovica (68 %) si ho radšej ponechala ako záložný telefón pre prípad, že by ten súčasný prestal náhle fungovať. Väčšina respondentov pritom uviedla, že záložné zariadenia v skutočnosti už nikdy nepoužili.

Slováci, ktorí majú stále zábrany pri predaji svojho zariadenia, pochádzajú najmä zo západného Slovenska, predovšetkým z Trenčianskeho (63 %), Bratislavského (62 %) a Nitrianskeho (61 %) kraja a patria do vekovej skupiny staršej ako 45 a 55 rokov.

Zdroj: Swappie


Metodológia: Prieskum sa realizoval online od marca do apríla 2022 na vzorke približne 1 000 osôb zo slovenskej populácie vo veku 18 až 64 rokov.