- Mnohé formy pomoci v čase pandémie pre zákazníkov i ministerstvá
- Nový míľnik v pokrývaní optiky: 778 tisíc domácností
- Komerčný štart 5G siete na Slovensku
- Platforma ENTER: Telekom štartuje podporu digitálnych zručností detí
- Dve nové rodiny paušálov s väčším množstvom dát a Predplatenka
„Máme za sebou netradičný rok 2020, ktorý pred nás postavil mnohé výzvy. Snažili sme sa pomôcť našim zákazníkom i spoločnosti, tak sme počas dvoch vĺn pandémie ponúkli mnohé benefity pre prácu i vzdelávanie: nekonečné dáta zdarma, voľný TV obsah a videá či extra kredit, resp. pomoc ministerstvám v podobe bezplatných liniek či volaní a dát pre učiteľov. Aj v náročnom období pretrvali naše plány prinášať tie najlepšie siete. Dokonca počas pandémie sme dokázali budovať pokrytie optikou pre 120 tisíc nových domácností, čo je historicky najlepší rok výstavby. Odštartovali sme prvú komerčnú prevádzku 5G siete v Bratislave. V roku 2020 sme priniesli aj novú platformu ENTER, s ktorou chceme zlepšovať digitálne zručností detí na Slovensku. Uviedli sme aj nové paušály i Predplatenku, ktoré obsahujú oveľa viac dát i novú mieru flexibility. Naša misia ostáva stále rovnaká: posúvať zákaznícku skúsenosť na vyššiu úroveň aj v náročnom období,“ uviedol Dušan Švalek, výkonný riaditeľ pre Slovensko v Skupine Slovak Telekom.
Zákaznícka skúsenosť
Neľahkú situáciu v krajine sa snažil Telekom preklenúť cez rozličné formy pomoci počas pandémie. Na jar ponúkol tri mesiace Nekonečných dát a na pevných sieťach aj dočasné zrýchlenie pripojenia. Medzi ďalšie benefity patrili voľné TV kanály a filmy vo videopožičovni, extra kredit či bezplatné volania na zdravotnícke linky.
Na jeseň zacielil Telekom pomoc viacerým ministerstvám: pre obranu a zdravotníctvo zriadil viaceré bezplatné linky a ministerstvu školstva poskytol benefity neobmedzených volaní a dát pre učiteľov. Zároveň fungoval Online tlmočník opäť v predĺžených prevádzkových hodinách.
Vyššiu zákaznícku skúsenosť však ponúkol Telekom aj v nových paušáloch pre rezidenčných zákazníkov i firmy. Každý segment má vlastné portfólio, množstvo paušálov pre rozličné potreby zákazníka a po prvý raz sú v ponuke nekonečné paušály pre dátovo náročných klientov. Dajú sa manažovať aj v Telekom aplikácií a biznis paušály obsahujú novinku v podobe osobného agenta T-Master s prémiovou starostlivosťou pre všetky segmenty.
V auguste pribudla pre biznis zákazníkov aj nová ponuka programov pevného internetu s väčším množstvo programov a aj osobným agentom T-Master.
V septembri Telekom uviedol novú kartu Predplatenka: ponúka mnohé nové výhody, väčší výber dátových balíkov a ich správu cez aplikáciu.
ENTER: Nová platforma spoločenskej zodpovednosti
Koncom septembra odštartoval s partnermi vzdelávací program ENTER, ktorý umožní školám využívať najnovšie inovácie vo vyučovaní informatiky. V prvej fáze poskytol Telekom materiálnu pomoc cez grantový program pre základné a stredné školy: 250 tisíc € na zabezpečenie nových vyučovacích pomôcok micro.bit. Zároveň Telekom nasadil aj digitálnu knižnicu enter.study, ktorá zabezpečí praktické návody, aj učebné materiály pre žiakov i rodičov.
Špičkové siete a nový míľnik pokrytia optikou
Aj počas náročnej situácie si plnil Slovak Telekom ambiciózny cieľ pokrývať Slovensko rýchlejšími pevnými sieťami. Dokonca aj v období koronakrízy sa Telekomu podarilo pokryť najviac domácnosti za rok v histórii: viac ako 120 tisíc. Optická sieť Telekomu dosahuje už pokrytie 778 tisíc domácností.
Druhou mimoriadne dôležitou novinkou roka 2020 bol štart prvej komerčnej prevádzky 5G siete na Slovensku. Telekom odštartoval 5G sieť v 8 lokalitách Bratislavy 10.12.2020 a od začiatku priniesol podporu pre 12 smartfónov. 5G sieť prináša najmä ďalšiu kapacitu v čase vyšších dátových nárokov klientov.
Pokrytie 4G sieťou dosiahlo k 31.12.2020 94,7% populácie Slovenska. Slovak Telekom opäť pridal nové lokality s nadstavbou 4G+, a to Bánovce nad Bebravou, Dolný Kubín, Handlová a ich okolie. Celkovo je už 4G+ sieť s vyššou kapacitou v 87 lokalitách po celom Slovensku.
Hlas cez 4G sieť (technológia VoLTE) je pre Telekom tiež dôležitým kritériom pri zaraďovaní noviniek, nakoľko zabezpečuje pre zákazníkov najvyššiu kvalitu hlasu či rýchlejšie spájanie hovorov. Celkovo pribudla podpora pre viac ako 60 modelov a zvýšila sa na 161 modelov od 13 výrobcov.
Špičkové siete Telekomu zvládli vyšší nápor zákazníkov. Vďaka benefitu Nekonečných dát dosiahol Telekom historicky rekordnú prevádzku 8588 TB v apríli 2020, pričom už 95 percent prevádzky prebehlo v 4G sieti. Dátová prevádzka bola celkovo vyššia aj bez zohľadnenia špeciálnych akcií.
Prevádzkové ukazovatele
Pevná sieť
Oblasť pevnej siete bola počas roka pandémie pomerne úspešná, ukazovatele zaznamenali prírastok v každej kategórii. Počet TV zákazníkov dosiahol 651 tisíc, čo je nový míľnik v histórii Skupiny. O takmer 5 percent stúpol aj počet širokopásmových prístupov, už na 741 tisíc.
V tisícoch (vrátane DIGI) | 2020 | 2019 | Medziročný nárast/pokles |
Pevné linky | 865 | 860 | 0,6% |
Širokopásmové prístupy | 741 | 707 | 4,8% |
Zákazníci digitálnej TV | 651 | 635 | 2,5% |
Mobilná sieť
K 31.12.2020 využívalo služby mobilnej siete Telekom 2 441 tisíc zákazníkov, čo predstavuje medziročný rast o 0,5 percenta.
v tisícoch | 2020 | 2019 | Medziročný nárast/pokles |
Celkový počet | 2 441 | 2 428 | 0,5% |
– z toho počet zmluvných zákazníkov | 1 417 | 1 420 | -0,2% |
– z toho počet zákazníkov predplatených kariet | 492 | 528 | -6,8% |
– z toho počet M2M SIM kariet | 532 | 479 | 11,1% |
Poznámka: Údaj 2 441 tisíc zákazníkov zohľadňuje počet klientov, ktorí vykázali aktivitu v priebehu posledných 12 mesiacov. Celkový počet aktívnych zákazníkov, ktorí využili služby Telekomu za posledné tri mesiace, dosiahol 2 312 tisíc zákazníkov.
Biznis výsledky
Za rok 2020 dosiahla Skupina Slovak Telekom konsolidované výnosy na úrovni 773,1 milióna eur. V tejto sume sú zahrnuté aj čiastočné výsledky spoločnosti Zoznam, ktorá bola v júni 2020 predaná a už nefiguruje v Skupine.
V miliónoch EUR | 2020 | 2019 | Medziročný nárast/pokles |
Výnosy | 773,1 | 784,9 | -1,5% |
EBITDA (upravený) IFRS15 AL | 335,5 | 327,2 | 2,5% |