Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

  • Ďalší silný rok pre rozmach optiky: viac ako milión domácností
  • 5G expanzia: nárast už na 34 miest a 83 obcí
  • Exkluzívne služby a koncepty: Wow Wi-Fi, MIXI a T Phone
  • Via Bona: prestížna cena za platformu digitálneho vzdelávania ENTER
  • T-Biznis: nová identita a napĺňanie potrieb biznis zákazníkov

_______________________________________________________________

„Rok 2022 bol pre nás jedným z náročných rokov, kedy sme nielen ako firma, ale celá spoločnosť čelili veľkým výzvam. Ďalšia doznievajúca vlna pandémie, vojenský konflikt na Ukrajine a následná geopolitická situácia boli faktory, ktoré ovplyvnili aj naše fungovanie na trhu. Niektoré sa dotkli našej firmy hneď, iné
s neskorším dopadom ako rastúce ceny energií či vyššia miera inflácie. Všetky vytvorili tlak na naše rastúce náklady i fungovanie. V tomto roku sme uviedli aj exkluzívne služby ako Wow Wi-Fi, MIXI ponuku pre predplatené karty i dvojicu smartfónov T Phone a T Phone Pro. Začali sme používať novú identitu
T-Biznis pre biznis zákazníkov: okrem konektivity sa zameriavame na ich potreby a ponúkame komplexné riešenia od jedného operátora. Dvojročná snaha v našej platforme ENTER vyústila v lete ziskom prestížneho ocenenia Via Bona a pokračujeme aj ďalšími aktivitami v ESG oblasti. Na ďalší rok, aj celkové investície sa už pozeráme opatrnejšie vzhľadom na násobné vyššie ceny energií či hrozby dodatočného zdanenia,“
uviedol Pavel Hadrbolec, finančný riaditeľ pre Slovensko v Skupine Slovak Telekom.

Pomoc Ukrajine

Po vypuknutí vojnového konfliktu na Ukrajine nasadil Slovak Telekom najskôr bezplatné volania na Ukrajinu či v jej roamingu. Neskôr rozdával utečencom predplatené karty s kreditom a finančne podporil rozličné zbierky v spolupráci s neziskovými organizáciami. Zároveň vytvoril aj viaceré bezplatné linky.

Zákaznícka skúsenosť a služby

Čoraz lepšiu zákaznícku skúsenosť sa Telekom snaží dosiahnuť aj cez viaceré novinky. Napríklad v druhom štvrťroku nasadil nové portfólia mobilných paušálov (viac dát), internetových služieb (vyššie rýchlosti) či TV služieb (viac kanálov ako JOJ Sport, RikTV, Markíza Krimi).

TV segmente sa navyše podarilo Telekomu opätovne podpísať kontrakt so skupinou AMC Networks International a veľkým úspechom je aj pokračovanie vysielania Premier League, ktorá ostáva v ponuke pre zákazníkov Telekomu naďalej na novom kanáli CANAL+ Sport.

V internetovom segmente prišiel Telekom s exkluzívnou službou. Wow Wi-Fi je určená pre domácnosti i malé firmy, ktorou Telekom rieši jeden z aktuálnych problémov zákazníkov: silu a dostupnosť Wi-Fi. Vďaka technológií mesh zariadení dokáže rozšíriť kvalitnú Wi-Fi od routra do ďalších miest a mať kvalitné pripojenie na viacerých poschodiach či izbách bytu.

Pre predplatené karty uviedol Telekom MIXI ponuku. Vychádza z rozličných potrieb zákazníka a je to séria exkluzívnych balíčkov s platnosťou 7 dní, ktorá sa každému zákazníkovi objavuje každý týždeň v inom zložení. Vďaka tomu má zákazník vyššiu flexibilitu: okrem denných a mesačných balíčkov si môže vykryť aktuálne potreby v náročnom týždni či na dovolenke.

Optika nad milión, 5G expanduje

V oblasti technológií sa Telekom sústreďuje na dve oblasti: rozširovanie optiky a 5G siete do čoraz väčšieho počtu domácností či lokalít.

Pri rozširovaní optiky dosiahol Telekom očakávaný míľnik v polovici augusta: celková dostupnosť služieb stúplana milión domácností. Budovanie nepoľavilo a k 31. decembru 2022 dosiahlo pokrytie 1,043 milióna domácností, pričom väčšina prípojok patrí vlastnej výstavbe a ostatné partnerskej spolupráci.

Pri 5G sieti rieši Telekom paralelne tri aspekty: pokrytie, roaming a hardvér.

Budovanie 5G siete prebehlo súčasne v nových mestách a obciach. Telekom pokryl v júni Nitru, nasledovali ďalšie krajské mestá Košice, Žilina a Trenčín.

5G sa dostalo aj do menších miest, desiatok obcí i turistických lokalít Terchová či Donovaly. Celkové pokrytie k 31.12.2022 sa zvýšilo na 34 miest a 83 obcí.

Nasadzovanie 5G roamingu výrazne pokročilo z prvých destinácií až na 51 partnerov v 39 krajinách, pričom je k dispozícii už nielen v Európe, ale aj Ázii (Hongkong, Južná Kórea, Singapur, Thajsko) i Blízkom Východe (Izrael, UAE).

Rastie aj celková podpora 5G smartfónov, dosiahla 67 modelov ku koncu roka 2022 a pribudli nové značky ako realme i Nothing Phone. Pre ešte väčšiu dostupnosť 5G siete uviedol Telekom aj dva exkluzívne smartfóny T Phone a T Phone Pro, určené pre deväť trhov skupiny Deutsche Telekom. Lacnejší model T Phone je cenovo najnižší 5G model v portfóliu, T Phone Pro prináša väčší displej, viac pamäte, aj NFC či bezdrôtové nabíjanie.

V mobilných sieťach pokračuje medziročný nárast prevádzky cca o 25 až 35% podľa mesiaca: v decembri 2022 dosiahla najvyššiu úroveň 13 813 TB.

ENTER pre študentov a už aj seniorov

Za dva roky sa cez grantové programy podarilo dostať programovanie s micro:bitom do takmer 570 škôl po celom Slovensku. Spolu s partnermi Aj ty v IT a Učíme s hardvérom sa Telekom venuje aj organizácii workshopov – celkovo sa podarilo vyškoliť už 600 učiteľov, z ktorých každý odučil v priemere ďalších 90 žiakov.

V júni vyvrcholil úvodný ročník ENTER programiády, v ktorom súťažilo takmer 50 projektov a porota vyberala z 10 najlepších víťazov v dvoch kategóriách (základné a stredné školy).

ENTER sa navyše rozšíril aj o grantový program pre seniorov Zrelí na dobu digitálnu: v prvom roku sa doň zapojilo 85 subjektov a 17 z nich získalo grant.

Via Bona pre ENTER a obhajoba Operátora roka

V priebehu roka 2022 získal Telekom viaceré ocenenia v súťažiach. V januári sa Telekomu druhý raz po sebe získať ocenenie Operátor roka v nezávislej ankete „NAY TECHBOX roka 2021“.

Dvojročná snaha Telekomu v oblasti digitálneho vzdelávania bola ocenená aj prestížnou cenou Via Bona Slovakia v kategórii Dobrý partner komunity.

Komunikačné tímy Telekomu boli tiež úspešné: získali Zlatý klinec za kampaň Nekonečné krásy Slovenska, aj 1. miesto v súťaži PROKOP za netradičnú tlačovú konferenciu k tejto kampani.

Ďalším dôležitým ocenením pre Slovak Telekom je 3. miesto v kategórii IT a telekomunikácie v ankete Najzamestnávateľ roka, ktorú vyhlasuje spoločnosť Profesia.

Prevádzkové ukazovatele

Pevná sieť

Počet TV zákazníkov dosiahol 673 tisíc. O viac ako tri percentá stúpol počet širokopásmových prístupov, na 798 tisíc. Oba ukazovatele zaznamenali rast v treťom, aj štvrtom kvartáli.

V tisícoch (vrátane DIGI)20222021Medziročný nárast/pokles
Pevné linky856880-2,7%
Širokopásmové prístupy7987723,4%
Zákazníci digitálnej TV6736700,4%

Mobilná sieť

K 31.12.2022 využívalo služby mobilnej siete Telekom 2 446 tisíc zákazníkov. V segmente zmluvných zákazníkov došlo medziročne k miernemu poklesu zákazníkov v rámci čistenia zákazníckych databáz a vypínania neaktívnych SIM kariet už v prvom kvartáli. Segment M2M kariet dosiahol mierny rast.

 v tisícoch20222021Medziročný nárast/pokles
Celkový počet2 4462 502-2,2%
– z toho počet zmluvných zákazníkov1 3711 439-4,7%
– z toho počet zákazníkov predplatených kariet490503-2,6%
– z toho počet M2M SIM kariet5845594,5%

Poznámka: Údaj 2 446 tisíc zákazníkov zohľadňuje počet klientov, ktorí vykázali aktivitu v priebehu posledných 12 mesiacov. Celkový počet aktívnych zákazníkov, ktorí využili služby Telekomu za posledné tri mesiace, dosiahol 2 155 tisíc zákazníkov. Nižší počet v porovnaní s inými kvartálmi je spôsobený vyšším počtom nevyužívaných M2M SIM kariet za posledné tri mesiace vs. obdobie 12 mesiacov.

Finančné výsledky

Počas fiškálneho roka 2022 dosiahla Skupina Slovak Telekom konsolidované výnosy na úrovni 806,4 milióna eur. Mierny medziročný rast o dve percentá je sčasti ovplyvnený aj porovnaním odlišných rokov – 2021 bol poznamenaný vlnami pandémie vo väčšej miere ako rok 2022.

V miliónoch EUR20222021Medziročný nárast/pokles
Výnosy806,4787,42,4%
EBITDA (upravený)349,7326,67,1%

Značky: