Rozprávali sme sa s Jaromírom Glisníkom o tom, čo nás čaká v oblasti satelitného vysielania a aký je typický zákazník televízie.

Jaromír Glisník, člen predstavenstva skupiny M7 Group, ktorá je prevádzkovateľom satelitnej platformy Skylink

Satelitné prijímače 4K už máme, ako je to s obsahom?

Je to ako sliepka a vajce. Čo bolo skôr? Prijímače už podporujú dekódovanie 4K videa, no na obsah si musíme počkať. Dôvodom nie je len pôvod a teda niekto kto ho vyrobí. Na to, aby sa dal takýto signál technicky šíriť je potrebná enormná dátová kapacita. Znamenalo by to prekopanie všetkých liniek a nahradenie novými káblami na strane jednej. Zabezpečenie dekodérov na strane druhej.

Na prechod k vyššiemu rozlíšeniu treba nielen prijímač ale aj miestnosť

Je pravda, že 4K je dnes veľmi moderný pojem. Na zobrazenie takto vysokého rozlíšenia je potrebné mať aj veľkú uhlopriečku televízora. Mnoho ľudí však používa doma malé uhlopriečky, dalo by sa povedať viac monitory ako TV. Na to im stačí Full HD rozlíšenie. Prechod z SD na HD bol obrovský. Nechceli sme tomu veriť, no ľudia naozaj radšej pozerali to isté na HD a bol to pre nich dôvod aj pri výbere obsahu a programu.

Na teraz sa dajú pozerať v 4K dva programy. Na satelite Astra je Fashion a druhý je nejaký promo kanál. Zatiaľ ide skôr o ukážky a pokusy, pretože ako som spomenul, na šírenie 4K treba enormnú dátovú kapacitu.

Je medzi SR a ČR nejaký rozdiel v divákovi?

Je a to obrovský. Dalo by sa povedať, že český divák chce mať ponuku vysielania programov zadarmo. Slovák si skôr priplatí. Okolo 50% Čechov má terestriálny príjem TV, na Slovensku je to zhruba 5× menej. Slovenský model sa blíži maďarskému, z čoho vyplýva práve platenie za jednotlivé programy.

České kanály u nás pozeráme na čierno, viete o tom?

Áno :-), je to ale niečo proti čomu by radi zasiahli viac majitelia programov ako my. Šírenie je podľa balíčkov a používatelia by ich mali sledovať len na českom území. Je to o licenčnej spolupráci medzi vlastníkom programov a nami. Určite by sa to malo do budúcna zmeniť, ako presne je ešte skoro hovoriť. Bude závisieť na vzájomných dohodách.

Aké programové balíčky sú najvyužívanejšie?

Je to presne podľa toho, aká je ich cena. Teda najviac zákazníkov má neplatený balíček Digital, potom druhý platený Smart atď. Pri bezplatnom balíčku sa platí len servisný poplatok 2,6 EUR / mesiac.

Ako je to s najvyšším balíčkom?

Tento balíček (Komplet, pozn. redaktora) je za 45 EUR mesačne a má ho radovo tisíce zákazníkov. Ide o malú skupinu tých, ktorí si niečo také platia pretože si to môžu dovoliť. Nie je to o tom, či je niekto schopný pozerať toľko programových staníc. Majú na to a chcú mať kompletnú ponuku.

Musia zákazníci využiť balíčky?

Nemusia. Majú na výber aj balíček Flexi 7, kde si za 9,90 EUR vyberú vlastné programy. Hoci máme tento balíček, aby sme vyšli v ústrety všetkým zákazníkov, nie je tak využívaný. Pri počte siedmich voliteľných programov má človek podstatne širšiu ponuku v ďalších balíčkoch s veľmi podobnou cenou.

Prečítajte si:

Skylink prináša významné novinky. Americká TV AMC zadarmo je len perličkou

Značky:

Michal Reiter

Michal Reiter
Publikujem o dianí na internete, súkromí, bezpečnosti a testujem notebooky, smartfóny, audio produkty a ďalšie gadgety.