Na internete dnes kúpite prakticky čokoľvek a ponuka je naozaj obrovská. Zákazník má problém vyznať sa v záľahe e-shopov a zvoliť si ten najkvalitnejší. Existuje na to jednoduché riešenie – spoľahnúť sa na skúsenosti iných. Slováci sa čoraz viac riadia recenziami, no nielen to, každý rok stúpa aj počet tých, ktorí recenzie píšu. Podľa štatistík nákupného portálu Heureka.sk hodnotia slovenskí zákazníci nákupy pravidelne.
Iba za prvý polrok tohto roka zanechali zákazníci na Heureke takmer polmilióna recenzií a hodnotení. Celkovo na Heureke zanechali už takmer tri milióny recenzií a hodnotení. To však ešte nič nie je. Česi ich už napísali dohromady 15 miliónov, čo je päťkrát viac ako Slováci, i keď vzhľadom na veľkosť trhu je to porovnateľný počet. Pre porovnanie – v Česku pôsobí 37 200 e-shopov, kým na Slovensku je to 8 250.
Skúsenosťami ostatných nakupujúcich sa pri výbere e-shopu riadi až 28 % Slovákov, vyplynulo to z prieskumu Heureka.sk. Slováci dokonca považujú skúsenosti ostatných zákazníkov za druhý najdôležitejší parameter pri výbere obchodu, a to hneď za cenou tovaru, ktorá zaváži u 45 % ľudí. Viac na hodnotenia dajú muži, spomedzi 28 % respondentov tvoria páni viac ako dve tretiny.
Systém pridávania recenzií je niekoľkonásobne zabezpečený voči vyfabrikovaným hodnoteniam bez autentickej nákupnej skúsenosti. „Heureka recenzie systémovo kontroluje štyrmi rôznymi mechanizmami. Tie podozrivé prechádzame ešte raz manuálne a každú podvodnú alebo nekalú recenziu mažeme,“ vysvetľuje manažér zákazníckeho servisu Heureka.sk Jan Kriegel. „Dotazníky sa rozosielajú na základe reálne uskutočnených objednávok. Ide teda o skutočných zákazníkov, ktorí majú s daným e-shopom skúsenosť. Na základe vysokého počtu kladných hodnotení potom Heureka udeľuje e-shopom certifikát Overené zákazníkmi. Práve podľa tohto certifikátu zákazníci rozoznajú spoľahlivé a overené e-shopy,“ vysvetlil Jan Kriegel.
Zákazníci si postupne na recenzie zvykli, píšu ich čoraz viac. „Ukazuje sa, že pre zákazníkov sú recenzie dôležité. Keďže sa často podľa nich rozhodujú, následne ich po nákupe aj sami zanechajú, pretože si uvedomujú ich hodnotu,“ tvrdí Jan Kriegel. V roku 2011 bolo ohodnotených len o málo viac ako 153-tisíc nákupov. V roku 2014 sa toto číslo zvýšilo už na takmer 964-tisíc recenzií. Vlaňajšie Vianoce boli z pohľadu recenzií zatiaľ najsilnejším obdobím, iba v decembri 2014 zákazníci ohodnotili vyše 120-tisíc nákupov.