Tento článok je tlačová správa a je publikovaný bez redakčných úprav.

  • Slováci a Slovenky stále najčastejšie komunikujú volaním alebo cez SMS-ky (až 53,7 %).
  • V rámci komunikačných aplikácií vedú tie od spoločnosti Meta, pričom jednoznačným lídrom je Messenger (58,9 %).
  • Takmer 40 % ľudí nad 65 rokov nevyužíva na komunikáciu žiadnu aplikáciu.

Napriek neustálemu nárastu popularity moderných komunikačných aplikácií ostávajú Slováci a Slovenky vo všeobecnosti vo výbere spôsobu komunikácie konzervatívni.

Na Slovensku si totiž stále pomerne vysokú obľubu udržiavajú tradičné formy mobilnej komunikácie, ktorými sú SMS správy a volania. Tie uprednostňuje až 53,7 % opýtaných.

Potvrdil to najnovší prieskum agentúry NEUROPEA, ktorý sa uskutočnil v dňoch 10. až 16. októbra 2023 na vzorke 1000 respondentov prostredníctvom telefonického dopytovania v spolupráci so spoločnosťou CreditCall.

CEO agentúry NEUROPEA Peter Papanek vníma tento výsledok ako potvrdenie, že obyvatelia Slovenska stále inklinujú k tradičným formám komunikácie. A práve preto klasické hovory a SMS správy jasne vyhrávajú.

„Klasické hovory a SMS-ky jasne víťazia z pohľadu efektivity a ľahkej dostupnosti. Nikoho neobmedzuje cenová hladina jeho telefónu ani internetového pripojenia a preto klasické SMS a hovory ostávajú najpopulárnejšou možnosťou.“

Až na druhom mieste skončili aplikácie na správy ako Messenger či WhatsApp (41,7 %). Peter Papanek vysvetľuje, že moderné appky robia dialóg vďaka obrázkom, zvukom a multimédiám osobnejším a zábavnejším.

„Aplikácie nám otvorili dvere k zábavnejšej komunikácii. Aj vďaka ním sme schopní prekročiť geografické a časové obmedzenia, čo nám umožňuje komunikovať s ľuďmi z celého sveta – a nielen cez písmená či hlas, ale aj cez obrázky, emotikony, gifká a mnoho ďalšieho multimediálneho obsahu. Virtuálna komunikácia prostredníctvom aplikácií predstavuje nový nástroj, ktorým sa celý svet rozpráva.“

Spoločnosť Meta jasným lídrom

V rámci najpoužívanejších mobilných aplikácií jasne vedie spoločnosť Meta. V prvej štvorke sa umiestnili až tri aplikácie, ktoré vlastní – Facebook Messenger (58,9 %), WhatsApp (44, 9 %) a Instagram (19,5 %). Vysokú popularitu si drží ešte aj Viber (20,4 %), Skype (8,1 %) či pôvodne ruský Telegram (6,3 %).

U mladých je populárny Messenger aj Instagram, starší stále obľubujú Skype

Vo vekovej skupine 18-34 rokov je podľa prieskumu jasne najpoužívanejšou komunikačnou aplikáciou Facebook Messenger (84 %). Nasledujú WhatsApp (55,3 %) a Instagram (47,3 %). 

Pre možnosť „nepoužívam žiadnu aplikáciu“ sa v tejto kategórii vyjadrilo iba 2,1 % respondentov. V skupine 35-49 ročných je situácia podobná, Instagram však predbehol populárnejší Viber.

Vo vekových skupinách 50-65 a 65 + rokov Messenger stále vedie, používa ho však výrazne menej ľudí (48,4 a 23,7 %).

Takmer 40 % seniorov vo veku 65 + komunikuje stále bez akejkoľvek mobilnej aplikácie. V týchto vekových skupinách si zároveň stále drží svoju popularitu aj služba Skype, ktorú využíva 11,5 resp. 8,2 % opýtaných.

Videohovory používa podľa prieskumu ako najčastejší typ komunikácie iba 2,4 % respondentov.

Q01: Akými spôsobmi najčastejšie komunikujete prostredníctvom mobilného telefónu?

Odpoveď%
SMS a volania53,70%
Aplikácie na správy (Messenger, WhatsApp, atď.)41,70%
Video hovory (Skype, Zoom, atď.)2,40%
Neviem / nechcem odpovedať2,20%

Q02: Používate na komunikáciu niektorú z uvedených mobilných aplikácií?

Aplikácia18-34 rokov35-49 rokov50-65 rokov65+rokov
Facebook Messenger84,0%70,3 %48,4 %23,7 %
WhatsApp55,3%59,1 %41,0 %14,4 %
Instagram47,3%18,5 %9,0 %1,0 %
Viber19,0%27,5 %21,9 %8,8 %
Telegram10,1%7,3 %5,1 %1,5 %
Signal7,6%5,4 %3,9 %1,0 %
LinkedIn6,3%5,8 %2,0 %1,0 %
Skype4,6%7,7 %11,7 %8,2 %
Nechcem odpovedať2,5%3,5 %8,6 %21,6 %
Žiadnu2,1%5,8 %17,2 %38,7 %
Threema0,8%1,0 %2,3 %0,5 %
Inú0,4%0,6 %0,0 %0,0 %

Značky: