Dušan Švalek je nový výkonný riaditeľ Slovak Telekom pre Slovensko a keďže táto firma sa mení, dohodli sme si s ním rozhovor a položili mu niekoľko otázok.
TI: Aké sú hlavné témy, ktorým sa chce Slovak Telekom venovať najbližšie dva roky?
DŠ: Na prvom mieste chceme zlepšiť používateľskú skúsenosť. To znamená chceme vyriešiť problémy, ktoré našich zákazníkov reálne trápia. Sú to veci ako je oceňovanie lojality, včasná a presná informovanosť o našich službách vrátane ich nefungovania. Jednoducho, chceme mať otvorenú komunikáciu s našimi zákazníkmi a aj si viac ceniť ich lojalitu.
TI: No, v minulosti bolo často zvykom, že niektoré služby boli určené len pre nových zákazníkov a nie pre starších, teda lojálnych. A to určite nie je správne.
DŠ: Áno, vnímame to ako spätnú väzbu od zákazníkov. Práve preto sme napr. otvorili prístup k novým a lepším paušálom ANO aj pre zákazníkov, ktorí boli ešte vo viazanosti v starších paušáloch Happy. Takto budeme pokračovať aj ďalej.
TI: To je určite krok správnym smerom. Čo ďalej bude v budúcnosti nasledovať?
DŠ: Ďalšie zmeny sa budú týkať mobilných dát a ich využitia. Dáta sú jasná budúcnosť telekomunikácií v oblasti mobilných sieti. Dáta sú dnes v skutočnosti tým, čím bol hlas pred 10 až 15 rokmi. V Telekome chceme, aby využitie dát našimi zákazníkmi bolo masívnejšie. Chceme, aby našu kvalitnú sieť využíval každý náš zákazník a to naplno. Do dvoch rokov sa tak aj stane.
Dnes totiž dáta reálne využíva len 50 až 60 % aktívnej bázy zákazníkov. Veľká časť ľudí má síce balíčky dát, ale nevyužíva ich a to je obrovský priestor na zlepšenie.
Prirodzene sme sa zaujímali o to, prečo ľudia vlastne „nedátujú“, keď môžu a vôbec nič ich to nestojí. V našich balíčkoch je totiž dostatok dát, napriek tomu si niektorí ľudia na mobilný internet neťuknú ani raz. Časť z nich nemá takúto potrebu, ďalšia časť by síce aj chcela, ale nevedia, že môžu. A to je škoda, nič navyše by nezaplatili. Tretia časť sa bojí zvýšených nákladov a radšej hľadajú voľné Wi-Fi siete všade tam, kam prídu. A to s otáznou bezpečnosťou.
V Telekome smerujeme tam aj so štruktúrou našich paušálov. Paušály ÁNO boli prvé, ktoré naštartovali dátovú revolúciu. Teraz chceme pracovať na tom, aby zákazníci dáta reálne aj využívali.
Máme už veľkú časť bázy zákazníkov, ktoré dáta používajú. Drvivá väčšina z nich ich celkom neminie a dostane sa niekde pod strop štandardného balíčka. Samozrejme je aj skupinka zákazníkov, ktorá dáta využije naplno a keď potrebuje viac, tak si zakúpi aj rozširujúce balíčky. Chceme pracovať s týmito zákazníkmi, aby sme im ponúkli služby, ktoré im budú viac vyhovovať.
Samozrejme, pozeráme sa aj na monetizáciu (pozn. redakcie – spoplatnenie) dát. Dáta totiž nie sú a ani nebudú zadarmo. To treba povedať na rovinu. Nie je teda možné očakávať radikálne znižovanie cien balíkov dát alebo ich extrémne navyšovanie ich kapacity.
Rodina paušálov ÁNO je po vlaňajších októbrových navýšeniach dobre vyvážená a navyše môžete využiť ponuku, ktorú poskytuje skupina Magenta 1 a získať ďalšie extra dáta.
Myslím si, že v Telekome poskytujeme dostatok dát aj na európske pomery. Prirodzene, ponuku a štruktúru balíčkov budeme upravovať podľa aktuálnej potreby. Cena gigabajtu vo forme balíčkov alebo v paušáloch sa teraz radikálne meniť nebude.
V skutočnosti totiž nie je možné byť na kvalitnej sieti dátovo náročným používateľom za 10 eur mesačne.
TI: Aký je ďalší krok Telekomu do budúcna?
DŠ: Chceme pracovať s lepšou segmentáciou zákazníkov ako doteraz. Súčasné technológie totiž umožňujú pracovať s oveľa menšími a presnejšími segmentami. Ďalším krokom je ešte lepšie spoznať potreby zákazníkov a budeme prichádzať s ponukami, ktoré sú presnejšie cielené na rozdielne segmenty zákazníkov.
Príkladom môžu byť naši biznis zákazníci, drobní podnikatelia či menšie firmy, ktoré sú vo veľkej miere u nás na rezidenčných paušáloch (pozn. redakcie – určených pre osobné použitie). A to nemusí byť optimálne riešenie pre nich. Majú totiž iné potreby. Nielen čo sa týka spotreby a ich používania, ale aj dodatočných služieb a elementov ako je bezpečnosť, ukladanie dokumentov do cloudu a miera garancie mission critical služieb (pozn. redakcie – absolútne nevyhnutných na prevádzku firmy).
Ďalší segment sú dátovo nároční používatelia. Tí majú úplne iné potreby ako zákazníci, ktorí mobilné dáta vôbec nepoužívajú. K nim treba mať úplne iný prístup.
TI: Máte vo výhľade ešte ďalšie zlepšenia?
DŠ: Zatiaľ sme hovorili len o mobilných dátach. Budeme však veľmi intenzívne pokračovať v budovaní optickej siete. Aktuálne to je naša najväčšia investícia a používatelia pocítia jej vplyv. Chceme výrazne rozšíriť pokrytie optickou sieťou, dostaneme sa s ňou aj do miest a obcí, kde zatiaľ nie sme.
TI: V rámci júla a augusta ste navýšili dátové balíky a to pre všetkých používateľov a špeciálne cez mobilnú aplikáciu. To bolo veľmi príjemné a zaujíma ma spätná väzba od používateľov.
DŠ: Spätná väzba na zvýšenie je veľmi pozitívna. Bola to aj naša odpoveď na to, že pre dátovo náročných používateľov je objem dát v bežnom tarife malý. Zámerom bolo dostať letné dátové balíčky do pozornosti. Chceli sme, aby si to naši používatelia vyskúšali. Rovnako sme chceli dať do pozornosti aj mobilnú aplikáciu Telekom, čo je efektívny nástroj na to, ako mať dáta pod kontrolu. Aby si používatelia vyskúšali, aké je jednoduché zistiť napr. ich reálnu dátovú potrebu. A tým, ktorí mobilné dáta vôbec nepoužívajú, sme chceli ukázať, aké pohodlné je začať ich používať. Rozširujúci balík sme preto poskytli zadarmo.
Avšak jedinou cestou na to, ako si zabezpečiť toto dátové navýšenie bola práve mobilná aplikácia Telekom. Do budúcna chceme automatizovať obsluhu zákazníkov a mobilná aplikácia je na to veľmi dobrý nástroj. Vylúčime takto chyby spôsobené ľudským faktorom, je to veľmi rýchly spôsob a zákazníci, ktorí si našu aplikáciu vyskúšali, ju majú radi. Inak hodnotenie tejto aplikácie je cez 4,2, čo je veľmi vysoko.
TI: Overenie kvality siete Telekom ale nastalo aj v dobe, keď ste umožnili deň úplne bezplatného používania pre všetkých. Bolo to ešte v čase Majstrovstiev sveta v hokeji a všetko vtedy fungovalo bez problémov.
DŠ: Áno, máme veľkú vieru v našu sieť, a preto sme si aj dovolili ponúknuť deň bezplatného používania hlasu, SMS a dát úplne pre všetkých. Testy nám dokázali, že je to najlepšia sieť. A to nielen na Slovensku. Je to jedna z najlepších sietí na svete. Kvalita našej siete tak určite nebude bariérou na to, aby sme umožnili všetkým našich zákazníkom efektívne využívať dáta. Najväčšou bariérou je (ne)znalosť dátovej problematiky na strane používateľov.
TI: Aká je vlastne priemerná dátová spotreba tých používateľov siete Telekom, ktorí aktívne používajú dáta?
DŠ: Je to už viac ako 2 GB, ak počítame používateľov, ktorí aktívne pracujú v našej sieti s dátami a prišli im na chuť. Ak budeme počítať tých, ktorí dáta už používajú úplne systematicky, tak je to ešte viac a priemer sa blíži k 3 GB.
TI: Poďme na inú tému a tou je Magio pláž. Toto bola úplne iná Magio pláž, ako tomu bolo doteraz. Je zelená, zameraná na ekológiu a ochranu životného prostredia. Aká je na toto spätná väzba od návštevníkov pláže?
DŠ: Spätná väzba je fantastická. Slovak Telekom sa mení ako firma. My veríme, že sa meníme k lepšiemu. Omnoho viac pracujeme so spätnou väzbou zákazníkov, viac sa venujeme témam, ktoré idú za horizont len jedného fiškálneho roku. Preto sme zvolili zameranie na dobrú používateľskú skúsenosť a aj zameranie na celospoločenské témy, ktoré presahujú bežný záber telekomunikačnej firmy. Dôležitá je pre nás téma udržateľnosti života a recyklácie odpadu. Preto je v tomto roku na Magio pláži potlačený branding Telekomu a dôraz je na celej zelenej téme. Je to v prospech celej spoločnosti.
My sami sme si v Telekome prešli vnútorne diskusiou a prednáškami na tému ako ekologicky fungovať v modernom svete. Chceme byť zelenšou firmou.
TI: Všimli sme si na Magio pláži aj tému inteligentných miest (smartcity). Ako vníma Telekom túto oblasť?
DŠ: Smartcity je dôležitá téma pre lepšie fungovanie miest. Veríme, že sa nám podarí uzatvoriť pár zaujímavých projektov, ktoré budeme v slovenských mestách čoskoro implementovať a stretne sa to s pozitívnou odozvou. Zaujíma nás manažment odpadového hospodárstva, čo sme si vyskúšali aj u nás na pláži až po úsporu energie a zlepšovanie dopravnej situácie a kvality života v mestách. Prvé väčšie projekty očakávame už tento rok.
Za TOUCHIT sa pýtal Ondrej Macko