Kde sa pivo varí, tam sa dobre darí! Slováci si v roku 2017 vychutnávali pivo častejšie ako vlani a čoraz častejšie siahali po prémiových pivách. Mimoriadnej obľube sa však tešili aj nealkoholické radlery.

Pivovary Topvar patria medzi kľúčových hráčov v slovenskom pivnom segmente. Celkovo najúspešnejšou bola značka Veľkopopovický Kozel, nasledovaná Pilsnerom Urquell a prvú trojku uzatvára Šariš.

V segmente tradičného piva, ležiakov, sa preferencia Slovákov posunula k pivám vyššej stupňovitosti. Úspech zaznamenali hlavne 12%, ale aj 11% či špeciály so stupňovitosťou vyššou ako 12%. Slovenskí spotrebitelia nastúpili na vlnu prémiovejších pív.

Mení sa aj technologická pripravenosť pri čapovaní piva, Topvar pripravuje systém, ktorý sleduje celý systém kvality piva v trubkách a napr. pri ich zanesení informuje obsluhu cez bezdrôtový prenos.

Plechovková veľmoc?

Na uponáhľanú dobu reagujú aj Slováci, pre ktorých sa pivo v plechovke stalo ideálnym spôsobom ako si vychutnať svoju obľúbenú značku kedykoľvek. Plechoviek sa totiž v tomto roku predalo až dvakrát toľko ako sklenených fliaš. Radi však siahajú aj po čapovanom pive, ktoré sa v preferencii zákazníkov zaradilo hneď za plechovkové.

„So silnejúcou dôležitosťou maloobchodného segmentu sa postupne menia aj preferencie spotrebiteľov z hľadiska typov balení – Slovensko sa profiluje k plechovkovému trhu,“ vysvetľuje Martin Grygařík, obchodný riaditeľ spoločnosti Pivovary Topvar.

Západ vs. Východ

Aj keď je Slovensko pomerne malé, chute konzumentov nie sú všade rovnaké. Bratislava je posunutá najviac k tradičnému pivu, najmä v prémiovejších variantoch (12%, špeciály). Z nových trendov sú obľúbené skôr cidery. Na východe Slovenska hrali v roku 2017 prím beer-mixy.

V rámci stupňovitosti dokonca môžeme hovoriť o severnej „dvanástkovejšej“ trase a južnej „desiatkovejšej“ trase.

„Maloobchodný segment formuje preferencie a návyky spotrebiteľov z hľadiska variantov, druhov piva – zatiaľ čo On-trade je oveľa viac doménou tradičného piva, ležiakov, cez Off-tade na trhu silnie zastúpenie beer-mixov, nealkoholického piva či ciderov,“ hodnotí Martin Grygařík.

Vyberám si radler!

Ochutené nealkoholické pivo je najdynamickejšie rastúcou kategóriou za posledný rok. Typickou klientelou pre nealkoholické ochutené pivo je IT segment, tento druh nápoje je obľúbený napr. ako nápoj k obedu. Slováci po ňom siahajú čoraz viac a vďaka tomu zaznamenal zhruba 20%-ný nárast. Nezaostáva však ani klasické, neochutené nealko pivo, ktorého predaj stúpol za posledný rok približne o 10%. „Opačnému trendu podľahli alkoholické radlery. Ich spotreba klesla v tomto roku o viac než 10%,“ približuje Martin Grygařík.

Rozdiely Slováci a Česi

Zaujímavé je, že Česi si zatiaľ až tak na nealkoholické ochutené chuť nenašli, U našich západných susedov sa obľube teší klasické hlavne čapované pivo.

Značky:

Ondrej Macko

Ondrej Macko
Ako novinár pracujem už od roku 1990. Teraz sa zaoberám mobilnou komunikáciou, multimédiami a vyhotovovaním videorecenzií.