Podľa výskumu spoločnosti Nielsen Admosphere, ktorý prebehol na reprezentatívnej vzorke českých a slovenských užívateľov internetu, utratí dosť veľká časť Čechov aj Slovákov (cca tretina) všetok svoj príjem a neostáva im na to, aby časť peňazí odložili a buď sporili alebo investovali. Slováci veria, že sa ich finančná situácia bude časom zlepšovať, Češi sú vo svojich očakávaniach pesimistickejší. Informácie vychádzajú zo štúdie Investovanie a sporenie 2015.
Najčastejšie uvádzaným dôvodom, prečo respondentom neostávajú finančné prostriedky na sporenie či investovanie, je ich nízky príjem. V tomto sú na tom Češi o niečo lepšie – 62 % z nich uviedlo, že majú veľmi nízky príjem, kdežto rovnaký dôvod deklaruje až 72 % slovenských respondentov. Ďalším významným dôvodom, prečo ľuďom neostanú zvyšné peniaze, sú vysoké náklady na bývanie (to uviedlo 28 % Čechov a 25 % Slovákov). Pre Čechov sú významnou položkou bežné výdaje a splácanie úverov (25 %), pričom pre Slovákov sú to hlavne vysoké náklady na stravovanie (28 %). 11 % Čechov a 8 % Slovákov pripúšťa, že dôvodom, prečo im neostávajú peniaze, je ich drahý životný štýl. Výskum prebehol na Českom a Slovenskom národnom paneli. Dopytovaní boli respondenti starší než 18 rokov s aspoň nejakým príjmom.
Ak v domácnostiach nejaké peniaze po zaplatení nutných výdajov predsa len ostanú, tak častým miestom, kam tieto peniaze ďalej idú, sú pre Čechov práve obľúbené poistné produkty (životné či penzijné poistenie). To vo výskume zameranom na porovnávanie prístupov k zaobchádzaniu s peniazmi medzi Čechmi a Slovákmi uviedla takmer polovica českých respondentov, ale len štvrtina slovenských respondentov. Ďalej sú to sporiace produkty (vkladná knižka, sporiaci účet a podobne), tam je obľuba rovnaká ako u Čechov, tak aj u Slovákov – 32 % resp. 31 % Slovákov. Nie menej významnou položkou je splácanie dlhov (úver, kreditná karta,…) 29 % resp. 28 % pre Slovákov. Výrazná časť Čechov i Slovákov však necháva prípadnú zvyšnú časť prostriedkov na bežnom účte (35 % Čechov vs. 26 % Slovákov).
Podľa výskumu Nielsen Admosphere sú Slováci výrazne optimistickejší, čo sa týka budúcnosti ich finančnej situácie. Na rozdiel od Čechov, ktorí sú viac zdržanliví, Slováci oveľa častejšie uvádzajú, že sa ich finančná situácia bude v budúcnosti zlepšovať. O tom, že ich finančná situácia bude o 10 rokov lepšia než dnes, je presvedčená takmer polovica Slovákov a len necelých 40 % Čechov. Tí sa častejšie domnievajú, že ich situácia bude pravdepodobne rovnaká.